Forum Subaru XV (2012 - 2017)
Reacties van eigenaren
Antwoord: IN EN ONZIN VERHALEN OVER BETROUWBAARHEID: BOXER 2.0D (op verzoek uitgebreide uitleg)
Na meerdere media onzin te hebben moeten aanhoren van meerdere lezers over het "Artikel: duurtest 2012 in Autobild" waarin een XV is afgeragd, en werd afgebrand...
Hierbij een aantal feiten:
Waar: modeljaar 2008-2009(EE20/1) krukas en lagerbus problemen.
240 stuks motoren zijn vervangen door Subaru, maar mijn advies is niet kopen als je niet weet of er een nieuwe motor in ligt.
Model: 2010-2012(EE20/2) kinderziektes met injectoren en turbo, dus als deze vervangen zijn geen probleem om dit model te kopen.(dit model zat in de test)
Model: 2013-2016(EE20/2) Probleemloos naar de 150.000km maar inmiddels ook al veel gevallen van probleemloos naar de 200.000km bekend.
Leugen: koppeling gaat gemiddeld 140.000km mee bij de handgeschakelde zesbak van 2008-2016, dus als je hem met 40 tot 50.000km opbrand zoals in de test doe je toch echt wat fout, (en denk ik dat hij hem heeft afgeragd)
En alles is kapot te krijgen...ook een "Subaru"
Leugen: "Roestvorming" is pertinent niet waar...2008 modellen staan er beter bij dan een VW golf uit het zelfde bouwjaar. (heb ik zelfs persoonlijk geconstateerd)
Antwoord: Heb roestvorming (XV van 2013) gehad onder mijn derde stoplicht, werd in garantie hersteld.
Antwoord: hallo Chefsteph,
Helaas vervelend voor u dat dit gebeurd is. Maar netjes opgelost gelukkig(zoals het hoort...) Komt gelukkig zelden voor bij een Subaru.
Dus veel plezierige km. ermee!
Antwoord: Hier even de XV diesel oil counter reset:
start engine (start motor)
depress &: hold brake pedal (houd rem-pendaal in)
turn rear demister on (druk achterruit verwarming aan)
turn parker/clearance light on (draai stadslicht aan)
turn rear demister off (druk achterruit verwarming uit)
turn lights off (draai stadslicht uit)
turn rear demister on (again) (druk achterruit verwarming weer aan)
turn parkers on (again) (draai stadslicht weer aan)
turn rear demister off (druk achterruit verwarming uit)
turn lights off (draai stadslicht uit)
release brake (laat rem-pendaal los)
The glow plug light should blink for 5 seconds to confirm reset has been successful
(gloeiplug icoon op dashboard gaat 5 seconden knipperen als de reset is uitgevoerd)
Ervaring met Subaru XV: Fijne auto: ik ben mij aan het orienteren op de nieuwe XV, kreeg bericht over www.denieuweSubaruXV.nl. Hij ziet er mooi uit.
Antwoord: Waarom dan slechts een 5 voor comfort? Ik heb mijn XV nog niet lang genoeg om er een definitieve beoordeling van te geven, maar ik mis weinig in het comfort.
Ervaring met Subaru XV 1.6i Luxury CVT: Nu bij 60.000 km set nieuwe banden gemonteerd, Michelin Primacy 3, 225 /55/17
Auto heeft een nog betere wegligging gekregen. (zomerbanden) vanaf nieuw 4 seizoenenbanden gemonteerd.
Ervaring met verkoop: Auto gekocht bij Gol Veenendaal, was toen Subaru dealer
Antwoord: Was mij opgevallen dat de 4 seizoenen banden niet erg veel grip geven bij regen..
vraag: wat is uw ervaring?
Antwoord: Klopt weinig grip, vandaar nu Michelin zomerbanden. Ik heb nog een set winterbanden erbij.
Antwoord: Ik heb een bi-fuel parallel import sinds september 2019, uit Bari. Meegekomen met een lading Mercedessen. Bij Zuidhof in Almelo op de brug gehad. Hij zei: kopen. Inmiddels 36000 km op gas gereden, betaal maar 10 euro per maand extra aan wegenbelasting.
Geen problemen gehad , eenmaal grote beurt, eenmaal kleine beurt.
1.6 motor loopt prima op gas. Op AutoScout24 zijn er altijd wel bi-fuels in Italie te koop. Dit is een zwaar miskende auto. Subaru zou bi-fuels in Nederland moeten gaan verkopen.
Ervaring met Subaru XV 2.0 Crosstrek CVT: Ik heb 'm net een paar dagen, dus ben nog aan het zoeken. Ik ben er op gevallen omdat de Crosstrek uit de VS is geimporteerd en daardoor een lichte leren bekleding heeft i.p.v. het zwart en grijs waar we het hier mee moeten doen. De auto is gewoon nieuw met 8000 mijlen en in showroomstaat.
Ervaring met verkoop: Kien Nijmegen
Ervaring met onderhoud: Hierboven moet ik iets kiezen maar het is nog niet aan de orde. Waarschijnlijk wordt het een Subaru-dealer in de buurt die ik nu nog niet kan beoordelen.
Antwoord: Veel plezier ermee! 2.0 met CVT is in ieder geval een goede keus.. een 1.6 is voor deze auto echt te onder bemeten. Ik heb zelf de 2.0 TD met zesbak en geniet er nog elke dag van om er meet te rijden!
Antwoord: Dank je. Ik kwam uit een 3.0 V6 automaat Mazda Tribute en minder dan 2 liter zou een te grote stap terug zijn. Ik rijd altijd automaat en de CVT werkt prima. Op instap- en zithoogten heb ik wel ingeleverd. Verder rijdt de XV lekker. Misschien zou de bestuurdersstoel wat verder naar achteren mogen. De ruimte is er, de vraag is of de rails het toelaten de stop verder te zetten.
Antwoord: Inmiddels heb ik de stoelrails laten verlengen. In achterste stand waren mijn bovenbenen los van de stoel en omhoog zetten van de stoel bracht mijn hoofd tegen het plafond. De stoel kan nu 10 cm meer naar achteren - wat niet volledig nodig is - en ik zit prima. Het was wel zoeken naar een bedrijf dat het goed en niet te gek in prijs kan doen. Het varieerde van 500 euro excl. naar 195 euro incl. en van stukken aanlassen tot nieuwe framedelen monteren. Het laatste kon voor de laagste prijs en het is erg netjes gedaan, of het af fabriek zo zit.
Ervaring met Subaru XV:
Ervaring met verkoop: Gekocht bij Subaru service-garage Van Manen (cosis dealer) Lelystad.
Antwoord: Heb je deze XV nieuw of 2de hands gekocht bij Van Manen? Hoe was je ervaring met het kopen bij deze dealer?
Antwoord: Auto :2e hands gekocht
Dealer: Zeer tevreden...
Ben al 11 jaar klant bij vanManen
Een Garage waar de klant nog koning is!!
Mijn Vorige Subaru is er ook perfect onderhouden en heb hem ingeruild op deze XV
NOTE: Gelukkig daar nog steeds geen stage-jongentjes van 15/16 jaar die aan mijn auto staan te verklotten en vervolgens mij 80 euro per uur doorbereken hihi!
Antwoord: Wat een auto! Weer een echte Subaru.Geen onzin maar gewoon gaan op weg en/of terrein. Voor "mooi" met "toeters en bellen" moest je ook al nooit echt bij Subaru zijn. Dus gewoon een goede degelijke kwaliteit auto En wat er op zit werkt goed en nog belangrijker, het blijft werken zonder storingen! En die zeker door techniek en off-road liefhebbers en kenners al decennia gewaardeerd en erkend word.
Antwoord: Na vijfduizend Km: highlights;
Positief:
Goede weg handeling
Terrein eigenschappen
hoge instap
Koppel van de diesel (350Nm)
Goed rondom zicht
fijne versnellingsbak
Negatief:
bij regen loopt water naar binnen als je raam op een kier staat(dus windvangers gemonteerd)
Geluid isolatie van dieselversie had wat mij betreft toch iets beter gekund.
Antwoord: Ben nu vijfduizend km. verder! Verbruik 5,6L op de 100km gehaald. En verder geen bijzonderheden.
Behalve dan meschien de mensen die om de auto heenlopen met een vragend gezicht of mij vragen wat voor type auto het is hihi!! Blijft toch een bijzonderheid zo'n XV!
Antwoord: Ontmoeting gehad met een Qashqai-rijder! Even autootje wisselen...
En zelfs hij moest toegeven: de Subaru reed beter. Waarom kopen ze dan allemaal die Qashqai's toch? Meer toeters en bellen en glimmeertjes? Betere marketing? Kudde Gedrag? Wat is dit toch? Ik snap het niet...
Antwoord: Een Subaru... Altijd eigenzinnig en je houd ervan of totaal niet! Ik ben aan mijn tweede Subaru begonnen en ben overtuigd Subaru rijder geworde (2014 XV 2.0 TD handgeschakeld). Kwaliteit met rijeigenschappen om van te dromen.
Impresa plus 2006 2.0: 200.000 km op LPGG3 zonder problemen en bij inruil reed hij nog als nieuw! Geen roest, geen storingen het was gewoon een verademing naar ellende met andere merken.
*Maar de benzine motoren 2012/2017 kunnen al niet meer op LPG lopen....
*De 2017 is er niet meer met diesel en ook niet handgeschakeld.
*De hybride uivoering is niet leverbaar in Europa.(wanneer wel?)
Zitten ze te slapen bij de Subaru directie in Japan of zo?
Gaan de verkoop cijfers eindelijk omhoog voor Subaru in Europa draait een C.E.O in Japan het op deze manier weer de nek om!
Antwoord: De 40.000km over... onderhoud en verder geen bizonderheden.
(Zoals het hoort bij een Subaru hihi!)
Antwoord: Reactie van Subaru insider gehad op mijn klacht van hier boven... Maar wil niet bij naam genoemd worden. Hierbij zijn commentaar,
* Alle handschakelbakken gaan verdwijnen bij Subaru omdat deze niet samenwerken met de nieuwste autopilot-functies en veiligheid systemen.
* Diesel is alleen maar interessant gebleken voor de EU, en dus niet rendabel genoeg voor doorontwikkeling door hoge EU-uitstoot eisen.
* Hybride motor productie was/is nog te beperkt en word dus alleen geleverd op de voor Subaru belangrijkste afzetmarkten momenteel.(en dat is dus niet EU)
Antwoord: LEKKAGE: (DOOR GEKNOEI VAN INBOUW STATION)
Muffe lucht in auto: bij onderzoek... probleem: Natte vloermat bestuurderszijde..
Blijkt er een rubber dop verwijderd te zijn onder a-stijl binnenzijde spatbord voor doorvoer van een voedingskabel en niet afgekit door inbouw station dus....(stelletje knoeiers!!)
Maar Martin van mijn Subaru Garage "vanmanen" in Lelystad heeft het lek gevonden en het probleem opgelost. En heeft er stoelen en bekleding voor verwijderd daarna onderzoek gedaan en het laten drogen, dus geen half werk hoor. En dit alles onder garantie ook nog! "want een Subaru hoort niet te lekken", was zijn commentaar. Garage VanManen: je hebt weer een dikke tien verdiend hoor!
Antwoord: BETROUWBAARHEID: BOXER 2.0 DIESEL 2008 T/M 2016
45000 KM30 JANUARI 2018
Na meerdere onzin in de media te hebben moeten aanhoren, en van meerdere lezers over het beruchte "Artikel: XV duurtest 2012 in Autobild" waarin een XV is afgeragd, en werd afgebrand...
Hierbij een aantal werkelijke feiten van, en ervaring van bereiders:
Waar: model: Impresa xv 2008-2009(EE20/1) G2-Euro 4 ook wel korte slag motor 1e generatie genoemd) krukas en lagerbus problemen(en lak problemen op U.S.A. markt)
meer dan 240 stuks diesel motoren zijn vervangen in diverse modellen onder garantie door Subaru , maar mijn advies is, niet kopen als je niet weet of er al een nieuwe type EE20/2 G3-Euro 5 motor in ligt..
Model XV : 2010-2012(EE20/2) kinderziektes met injectoren en (zeldzaam) de turbo ,dus als deze injectors vervangen zijn geen probleem om dit model te kopen.(dit model zat in de test met de slechte/defecte injectors waardoor als je daar 100.000km mee doorrijd, betreffende motorschade is/zal ontstaan)
Model: 2013-2016(EE20/2) Probleemloos naar de 150.000km maar inmiddels ook al veel gevallen van probleemloos naar de 200.000km bekend.
Leugen: koppeling gaat gemiddeld 140.000km mee bij "zware" belasting en 200.000km+ bij normaal verkeer met de handgeschakelde zesbak van 2008-2016 is de praktijk ervaring inmiddels ,dus als je hem met 50 tot 60.000km opbrand zoals in de test doe je toch echt wat fout, (en denk ik dat hij hem heeft opgebrand/afgeragt)
En alles is kapot te krijgen...ook een "Subaru"
Leugen: "Roestvorming" is pertinent niet waar. 2008 maar ook latere modellen staan er beter bij dan een VW golf bijvoorbeeld uit het zelfde bouwjaar. (heb ik zelfs persoonlijk geconstateerd)
EINDELIJK VOORJAAR!
46000 KM24 APRIL 2018
De winter was helemaal geen probleem, Een ford fiesta uit een berm getrokken die een bocht was uitgegleden. met sneeuwval.
En een BMW M5 die tot zijn remschijven in de klei stond hihi!
En dit zonder enige moeite.
Wat een beest van een motor is deze 2.0 diesel toch...
Nog steeds super blij met mijn aankoop!
Al heb ik dan niet veel gereden (om gezondheids reden heeft de auto 2 maanden stil gestaan deze winter)
BERG-VAKANTIE!
51000 KM8 JUNI 2018
2 weken op berg-vakantie naar Italie...
In de bergen komt deze Diesel pas echt tot zijn recht.
12 tot 14% hellingen ermee genomen over rots/steen paden en door diepe gaten die je in Nederland niet zal vinden hihi.
En hij geeft gewoon geen krimp hoor!...als een tractor gaat hij naar boven.
Achter Nissan Patrol en Landrover Defender aan hihi
Maar verbazingwekkend, ook op de "autostrada" voelt deze XV zich thuis.
Alleen de originele banden af fabriek zijn met regen gewoon niet goed genoeg.
Dus bij thuiskomst vier nieuwe eronder, en tot mijn verbazing was na deze "hobbel de bommel" vakantie de uitlijning en spoor-ring van de auto ook nog gewoon perfect vertelde de monteur.
Dus zeer tevreden tot nu toe, en de meerprijs in kosten t.o.z.v. een benzine vind ik hem zeker waard.
Antwoord: Hierbij de reset instructie voor de olienifo counter van de XV diesel (dpf lampje gaat knipperen na 15000km voor onderhoud)
start engine (start motor)
depress &: hold brake pedal (houd rem-pendaal in)
turn rear demister on (druk achterruit verwarming aan)
turn parker/clearance light on (draai stadslicht aan)
turn rear demister off (druk achterruit verwarming uit)
turn lights off (draai stadslicht uit)
turn rear demister on (again) (druk achterruit verwarming weer aan)
turn parkers on (again) (draai stadslicht weer aan)
turn rear demister off (druk achterruit verwarming uit)
turn lights off (draai stadslicht uit)
release brake (laat rem-pendaal los)
The glow plug light should blink for 5 seconds to confirm reset has been successful
(gloeiplug icoon op dashboard gaat 5 seconden knipperen als de reset is uitgevoerd)
Ervaring met Subaru XV: Still going strong. Deze auto verandert mijn autobezit. Ik was gewend om in te ruilen na zo'n 3 jaar. Mijn Soebie rijdt na 4 jaar eigenlijk steeds beter. Ik heb het gevoel dat hij nu pas op stoom komt. Na 20 jaar nieuwe auto's rijden is de XV mijn allerbeste keuze gebleken.
Antwoord: Mijn vorige Subaru na tien jaar en 200.000 km met pijn in het hart ingeruild. Had nog wel 100.000 km bij gekund, hihi. Dus je kan nog een paar jaartje door hoor! Heb nu ook een XV gekocht en ben zeer tevreden.
Ervaring met Subaru XV 1.6i Luxury CVT:
Ervaring met onderhoud: Fijnste auto die ik ooit heb gehad. Zeker wat betreft kwaliteit.
Ervaring met Subaru XV: Zin en onzin over de 2.0 Diesel motor:
Waar: model tot 2009 waren niet best/geven problemen met o.a. krukas niet 2e hands kopen dus! tenzij voorzien van modificatie motor.
Waar: model 2010 - 2012 kleine problemen met verstuivers maar geen reden om niet te kopen.
Waar: model: 2012- 2016 kinderziektes vrij!