Autoglas
Glashelder over de toekomst
Twee partijen die belangrijke stappen zetten op het gebied van autoglas zijn Futurus en Tesla. Een betreft slechts een patent, het andere al een werkend prototype. Het gaat hier om lasers voor de voorruit en een AR-scherm dat het complete dashboard gaat vervangen.
Tesla dankt zijn succes aan technologische voorsprong op de concurrentie. Het heeft niet alleen aandacht voor accu-techniek, maar ook voor vele andere gebieden. Dat juist Tesla een compleet nieuwe technologie zou patenteren voor de voorruit is daarom niet echt verrassend. De lasertechnologie die Tesla patenteert, moet al het vuil van de voorruit halen. Een detectiesysteem controleert de voorruit op vuil (vliegen, stof, zand etc.) waarna lasers ingeschakeld worden die de voorruit schoon moeten maken. Deze lasers kunnen ook gebruikt worden om de camera/camera's achter de voorruit schoon te maken, waardoor dit niet meer handmatig hoeft te gebeuren.
De technologie is volgens Tesla veilig, omdat de laserstralen niet door de voorruit heenkomen. Daarnaast zouden stickers voor tolwegen genegeerd worden door de techniek, omdat de kunstmatige intelligentie de lasers en het detectiesysteem slim zou maken.
Op dit moment gaat het slechts om een patent. Of er een werkend prototype is, is niet bekend. Om te voorkomen dat concurrenten met nieuwe techniek aan de haal gaan, verstrekt Tesla zo min mogelijk informatie. Meer is bekend over een andere ontwikkeling bij Tesla. Tesla gebruikt op dit moment geen regensensoren, maar een Autopilot-systeem waarbij een camera detecteert hoeveel regen er valt en wat de omstandigheden zijn tijdens het rijden. Dit systeem wordt verfijnd middels een software-update. Het nieuwe systeem heet Deep Rain, maar ook hiervan is nog niet bekend wanneer de software-update uitgerold wordt. Het systeem moet de huidige Autopilot vervangen, omdat het minder accuraat blijkt dan het gebruik van traditionele regensensoren.
Een head-up display is inmiddels een vertrouwde voorziening. Hiermee wordt informatie die belangrijk is voor de bestuurder in zijn/haar blikveld getoond om het rijden makkelijker te maken. Het betreft hier altijd een klein display. Als het aan de firma Futurus ligt, zal dit binnen korte tijd veranderen. Het bedrijf wil begin 2020 een volledig AR-scherm tonen waarbij de gehele voorruit gebruikt wordt als een augmented reality scherm. Concreet betekent dit dat alle relevante gegevens (snelheid, navigatiesysteem, maximale snelheid, de tijd en meer) direct op de voorruit getoond worden.
De technologie heet Light Field Heads Up Display en moet een helderheid meekrijgen van 15.000 nits. Het grootste voordeel van deze ontwikkeling ligt in de omvang. Wanneer de volledige voorruit ingezet kan worden, is er veel meer ruimte om extra zaken te tonen, zoals het waarschuwen voor dieren die in de berm staan, een zebrapad over zoveel meter of spelende kinderen langs de kant van de weg.
Futurus toont de technologie in januari 2020. Het bedrijf heeft aangegeven dat het (nog) niet kan vertellen met welke autofabrikanten samengewerkt wordt om massaproductie mogelijk te maken. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat Futurus zijn kans schoon ziet na het invoeren van de verplichte ADAS-systemen, omdat een AR-scherm een cumulatie van alle rijassistentiesystemen vormt. Overigens zijn er meer bedrijven die hiermee aan het werk zijn.
De prijzen van de voorruiten zullen met de nieuwe technologie ongetwijfeld toenemen, maar het is belangrijk om in te zien dat de meeste technologieën niet in de voorruit zelf verwerkt worden. Het AR-scherm is een projectie op de voorruit zelf en ook de camera's zitten niet in de voorruit zelf verwerkt. Bij de Tesla-voorruiten is het verhaal iets anders. De lasertechnologie zal niet in de voorruit zelf zitten, maar de kans bestaat dat er speciaal materiaal nodig is tussen de lagen autoglas om de straling van de laser te absorberen. Doorlaten kan immers niet, omdat dit gevaarlijk is voor de bestuurder en bijrijder; en ook reflecteren is geen optie.
Het is wel groot belang dat de nieuwe voorruit in de toekomst vervangen wordt door een professionele monteur. De hulpsystemen moeten immers goed aangesloten worden, en de camera moet opnieuw gekalibreerd worden om de werking van alle rijassistentiesystemen te kunnen garanderen. Zelf een voorruit vervangen is in de toekomst daarom echt niet meer mogelijk. Bij Autoglas Concurrent de voorruit vervangen blijft een gunstige optie qua prijs-kwaliteitverhouding.
De innovaties op het gebied van de voorruit zijn net zo ingrijpend als die van aandrijving en vormgeving. Meer ondersteuning tijdens het rijden is een logische stap voor het comfort en de veiligheid. Volledig werkende systemen zijn er nog niet, op een beperkte head-up display na, en het is nog niet zeker wanneer de nieuwe technologieën daadwerkelijk in de volgende auto terug te vinden zijn. Voorlopig blijft autoglas nog even gewoon autoglas.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Autoglas Concurrent.