Benzine of elektrisch
Benzine vs elektrisch rijden: een vergelijking
De levensduur
Er zit een verschil in levensduur van een auto op benzine vs. een elektrische auto. Een auto op benzine heeft meer bewegende delen, waardoor onderhoud duurder is en de kans op defecten groter. De nieuwe generatie elektrische auto's heeft bewezen dat de batterij langer meegaat dan de rest van de auto. Bovendien zijn fabrikanten verplicht om 8 uur / 160.000 km garantie te geven op batterijen.
De duurzaamheid
Het wordt algemeen aangenomen dat een elektrische auto duurzamer is dan een auto op brandstof. Maar hoe groen is een elektrische auto? Volgens Milieucentraal stoot een elektrische auto over zijn hele leven ruim 60% minder CO2 uit dan een auto op brandstof. In cijfers uitgedrukt: een elektrische auto uit de middenklasse zorgt voor zo'n 20.000 kilo CO2 die vrijkomt en een auto op brandstof uit dezelfde klasse is dat zo'n 51.000 CO2. Dit is echter slechts het halve verhaal, want bij de productie is de uitstoot voor een elektrische auto juist wel veel hoger. Of een elektrische auto groener is, is daarom sterk afhankelijk van de afstand die ermee wordt gereden. Hoe groter de afstand, hoe groter het voordeel in prijs en CO2-uitstoot voor de elektrische auto.
De kosten per maand
De brandstof- en elektriciteitsprijzen veranderen continu en dat maakt het lastig om een goede vergelijking te maken. En dat niet alleen, er zijn tegenwoordig ook uiteenlopende soorten auto's en aandrijfconcepten, waardoor er meer variabelen zijn bij het berekenen van een omslagpunt. Bovendien is thuisladen veel voordeliger dan snelladen onderweg. Onderstaande voorbeeldberekening voor de maandlasten is gebaseerd op een middenklasse auto op basis van 15.000 kilometer per jaar met het prijspeil van januari 2024.
Maandelijkse kosten | Elektrische auto | Benzine auto |
---|---|---|
Afschrijving | € 500,- | € 370,- |
Onderhoud & reparatie | € 30,- | € 50,- |
Verzekering | € 70,- | € 60,- |
Brandstof/laden | € 50,- | € 60,- |
Belasting | € 90,- | € 170,- |
Totaal | € 740 | € 710,- |
Bron: Milieucentraal, berekend met een middenklasse nieuwe auto, 4 jaar 15.000 km per jaar, geen extra opties en combinatie van thuisladen, onderweg en op het werk. Exclusief SEPP subsidie voor elektrische auto's.
Uit de bovenstaande vergelijking lijkt de auto op benzine goedkoper. Hierin is echter de subsidie niet meegenomen en de elektrische auto is goedkoper in gebruik (zie onderhoud en brandstof/laden). Het is daarbij belangrijk om de juiste elektrische auto te kiezen die past bij de beoogde inzet. Verder zou men kunnen kijken naar extra voordelige oplossingen voor het opladen van de elektrische auto. Denk aan opladen met zonnepanelen of in de daluren thuis. Tegenwoordig zijn er online prijsstunters met slimme oplossingen voor het thuisladen.
Daarnaast geldt er tegenwoordig nog een belastingvoordelen voor elektrisch rijden, wat inhoudt dat men in ieder geval tot 2026 geen wegenbelasting hoeft te betalen. En men betaalt geen aanschafbelasting (BPM).
Mythes over elektrische auto's
Er zijn ook een aantal mythes over elektrische auto's. Zo wordt gedacht dat de batterij van een elektrische auto na een paar jaar op is en dat het vervangen ervan zo kostbaar is, waardoor een elektrische auto waardeloos is. Zoals eerder aangegeven, blijkt dat de gemiddelde achteruitgang van de batterijen zeer gering is. Lees meer in het artikel over mythes over elektrische auto's.
Zo ziet u dat het veel meer is dan enkel een vergelijking van de brandstofkosten en het laden. Weeg voor uzelf af wat de beste investering is op basis van uw kilometrage en perspectief op de toekomst.