Smart ForTwo Cabrio (2007 - 2016)
De kleinste cabrio, met de grootste idealen
De Smart ForTwo is anders. Smart heeft bij het ontwerp van de ForTwo overal opnieuw over nagedacht. Waarom moet een auto vijf zitplaatsen hebben als twee in de praktijk meer dan genoeg is? Waarom moet een auto vier meter lang zijn, als 2 meter 70 genoeg is? Waarom moet een auto de 200 km/u kunnen halen, als 120 km/u de maximumsnelheid is?
Recent heeft Smart de ForTwo geheel opnieuw ontworpen, maar nog altijd blijft deze piepkleine stadsauto eigenzinnig, en vooral anders. Dat zorgt voor vragen bij de potentiele koper. Is zo'n kleine auto wel veilig? Rijdt het wel goed? Biedt een Smart voldoende ruimte?
Is zo'n kleine auto wel veilig?
Om de vragen één-voor-één te beantwoorden: de Smart ForTwo is zeer veilig. De makers realiseerden zich vanaf het eerste moment dat een miniatuurauto kwesties over de veiligheid zou oproepen. Daarom is de "Tridon" veiligheidskooi zelfs aan de buitenkant van de auto te zien. De constructie is zo sterk, dat bij botsproeven is bewezen dat de Smart ForTwo zelfs veilig is bij aanrijdingen met grote auto's.
De wegligging is helaas niet meer dan voldoende. De eerste generatie Smart (we spreken het jaar 1999) was keihard geveerd om een goede wegligging te kunnen garanderen. In de loop der jaren is steeds meer naar een compromis tussen veiligheid en comfort gezocht. Deze nieuwe Smart is 20 cm langer dan de eerste generatie en ligt daardoor beduidend rustiger op de weg.
Rijdt het wel goed?
De besturing is indirect en vraagt veel stuuromwentelingen om een scherpe bocht te maken. De Smart ForTwo voelt daarom groter dan hij eigenlijk is. Bovendien is merkbaar dat de cabrio-constructie ten koste gaat van de stijfheid van de auto. Rijden met dit kleine, hoge autootje vraagt daarom de nodige gewenning. De Smart ForTwo rijdt niet slechter dan andere kleine auto's, maar wel heel anders.
Hoe langer de proefrit echter duurt, hoe meer plezier de Smart geeft. Vooral in de stad is de ForTwo nog steeds de meest praktische, wendbare en handige auto die er is. Deze kleine Smart verplaatst zich watervlug en soms hondsbrutaal door het drukke stadsverkeer. Parkeren lukt op de vierkante millimeter.
Wat blijft is een extreme zijwindgevoeligheid. Die wind heeft bij deze cabriolet ook invloed op de rijgeluiden. Zowel geluiden van het overige verkeer als geluiden van de rijwind dringen nadrukkelijk door de stoffen kap het interieur binnen. Bij hoge snelheid kan de wind zelfs kortstondig vat krijgen op het dak, met een bulderend geluid (en een hevige schrikreactie van de testrijder) als gevolg.
Prestaties
De prestaties van de 52 kW (71 pk) sterke testauto zijn prima. Bij het verkeerslicht is de ForTwo desgewenst razendsnel weg. Accelereren naar snelweg-snelheden vraagt juist enig geduld, maar het vasthouden van hoge snelheden vormt daarna geen enkel probleem.
Wel een probleem is de automatische versnellingsbak, waarover journalisten en consumenten als sinds de allereerste Smart klagen. Helaas heeft de fabrikant de komst van deze nieuwe generatie niet aangegrepen om de auto nu eindelijk te voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak.
De standaard gemonteerde vijftraps automaat (zonder kruipneiging!) schakelt traag, waardoor de auto merkbaar inhoudt bij iedere gangwissel. Als alternatief kan de bestuurder zelf sequentieel schakelen ("+" voor volgende versnelling, "-" voor vorige versnelling). Dit vraagt echter een zeer goede timing. Wanneer te vroeg of te laat wordt geschakeld, gaat dit wederom met schokken gepaard.
Biedt een Smart voldoende ruimte?
Een Smart ForTwo is voor buitenstaanders als een goocheldoos. Van buiten is nauwelijks te bevatten hoeveel ruimte dit miniatuurtje van binnen biedt. Zelfs lange bestuurders zitten riant. Het interieur biedt volop bergruimte. De bagageruimte is vergelijkbaar met die van conventionele stadsautootjes.
Het cabriodak is met een druk op de knop te openen en te sluiten. Heel bijzonder: dit kan al rijdende, ongeacht de snelheid. Dat is in de praktijk handig, want van ieder straaltje zon kan volop worden genoten. Net zo makkelijk kan het dak even dicht om bijvoorbeeld de vieze luchtjes in een tunnel buiten te houden.
In eerste instantie opent het dak van de voorruit tot de achterruit. Wanneer de knop opnieuw wordt ingedrukt, vouwt het dak zich inclusief de glazen achterruit op tot achter de voorstoelen. Dat geeft niet alleen een groter gevoel van vrijheid, het levert bij hoge snelheid ook minder rijwind! De inzittenden zitten dan goed uit de wind, zelfs in vergelijking met grote cabrio's.
De dwarsbalken boven de zijruiten kunnen met de hand worden verwijderd, waarna ze in speciale uitsparingen aan de binnenkant van de achterklep kunnen worden opgeborgen (cabrio-rijden gaat dus niet ten koste van de bagageruimte!). Dan is deze handzame stadsauto getransformeerd tot een uiterst modieuze cabriolet. Nu is de Smart ForTwo veel meer dan een verantwoord alternatief, het is een eersteklas pretauto!
Conclusie
De Smart ForTwo is de slimme stadsauto die mag. Het gedurfde ontwerp maakt de ForTwo ongekend praktisch, uiterst voordelig, bijzonder milieuvriendelijk en geheel politiek correct. Niet voor niets plakken bedrijven deze auto vol stickers om te laten zien hoe modern en/of groen ze zijn.
Met de Cabrio komt daar een dimensie bij, want de ervaring van het open rijden is completer. De Smart ForTwo Cabrio is de ideale auto voor de stadsbewoner die volop wil genieten en die graag gezien wil worden.
- Sublieme stadsauto
- Voordelig en milieuvriendelijk
- Open dak geeft veel extra rijplezier
- Extreem zijwindgevoelig
- Cabriodak geeft extra rijgeluiden
- Automatische versnellingsbak schakelt te traag