Aantal defecten per bouwjaar per auto
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
Belangrijkste aandachtspunten per bouwjaar
2006
Bandenspanning niet op juiste waarde
10%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
8%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
8%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
5%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
4%
ernstig
Dim-, grootlicht werkt niet (goed)
3%
gemiddeld
Remlicht werkt niet (goed)
3%
ernstig
Fusee(kogel) te veel speling
2%
ernstig
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
2%
ernstig
2005
Band onvoldoende profiel
8%
gemiddeld
Bandenspanning niet op juiste waarde
8%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
5%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
4%
ernstig
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
4%
gemiddeld
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
4%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
3%
gemiddeld
2004
Bandenspanning niet op juiste waarde
13%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
7%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
5%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
4%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
4%
gemiddeld
Draaipunt onafhankelijke wielophanging te veel speling
3%
gemiddeld
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
3%
ernstig
2003
Bandenspanning niet op juiste waarde
9%
eenvoudig
Band onvoldoende profiel
8%
gemiddeld
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
4%
ernstig
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
4%
gemiddeld
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
3%
gemiddeld
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
3%
ernstig
Remslang beschadigd, wapeningsmateriaal zichtbaar
3%
ernstig
Op zoek naar een Smart ForTwo Cabrio ?
Nederland Mobiel heeft er 9 vanaf € 1.499,-
2002
Bandenspanning niet op juiste waarde
8%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
7%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
7%
gemiddeld
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
6%
ernstig
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
4%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Remlicht werkt niet (goed)
4%
ernstig
Stofhoes stuurinrichting beschadigd, dicht niet af
4%
ernstig
Slijtage/beschadiging wiellager hoorbaar of voelbaar
3%
gemiddeld
2001
Bandenspanning niet op juiste waarde
11%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
7%
gemiddeld
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
7%
ernstig
Band onvoldoende profiel
5%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
5%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
4%
gemiddeld
Slijtage/beschadiging wiellager hoorbaar of voelbaar
4%
gemiddeld
Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan
3%
gemiddeld
Stofhoes fuseekogel beschadigd en dicht niet af
3%
ernstig
Stofhoes stuurinrichting beschadigd, dicht niet af
3%
ernstig
2000
Band onvoldoende profiel
9%
gemiddeld
Bandenspanning niet op juiste waarde
8%
eenvoudig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
7%
gemiddeld
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
6%
ernstig
Slijtage/beschadiging wiellager hoorbaar of voelbaar
4%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
3%
ernstig
Remlicht werkt niet (goed)
3%
ernstig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
3%
gemiddeld
Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage
3%
ernstig
Verantwoording: deze gegevens zijn gebaseerd op publieke data van APK-keuringen. Gegevens van regulier onderhoud en reparatie zijn niet meegewogen.
Bovendien betreft het alleen auto's die zijn afgekeurd. Het getoonde aantal storingen per auto per jaar garandeert daarom niet dat een auto van dat bouwjaar het
genoemde aantal storingen heeft. Het geeft wel een indicatie die bovendien vergelijkbaar is met andere modellen. Een model met gemiddeld een minder groot aantal storingen
per auto is statistich gezien (dus niet absoluut) betrouwbaarder dan een model met een groter aantal storingen per auto.
Omdat een auto pas na 3 jaar een APK keuring krijgt, is alleen data beschikbaar tot 2019.