Smart ForTwo
Smart koppelt gebruikte accu's aan energienet
In 2012 werd de derde generatie Smart ForTwo Electric Drive geïntroduceerd. De nieuwe generatie elektrisch aangedreven stadsauto staat nu in de startblokken. Maar wat gebeurt er wanneer de accu ooit onbruikbaar wordt? Autofabrikanten zijn uiteraard voorbereid op deze situatie en hebben geschikte vervanging beschikbaar. Met het oog op het efficiënt gebruiken van de grondstoffen, varen de partners Daimler, ACCUMOTIVE en enercity nu een nieuwe koers. Door middel van de 'levende opslag' van accu's voor de vervangingsmarkt creëren ze een nieuwe dienst.
Door de opslagcapaciteit op de Duitse primary balancing power (PRL) energiemarkt te brengen, levert het initiatief een bijdrage aan de stabilisering van het stroomnet. Bij toenemende schommelingen in de toevoer van elektriciteit, afkomstig van hernieuwbare energiebronnen zoals wind- en zonne-energie, helpen dit soort opslagvoorzieningen de frequentie zo constant te houden. Dankzij hun opslagcapaciteit vangen ze de energiefluctuaties nagenoeg zonder verlies op. Deze taak komt momenteel hoofdzakelijk voor rekening van snel draaiende turbines van fossiel gestookte elektriciteitscentrales. Nog dit jaar starten de partners met de bouw van de 15 MW accuopslag. Na de voltooiing ervan wordt de opslag ononderbroken aan het stroomnet gekoppeld en is enercity verantwoordelijk voor het vermarkten van de opslag op de PRL energiemarkt.
Het opslagconcept heeft nog een ander voordeel. Om bij vervanging direct inzetbaar te zijn, vergt een accu een regelmatige cyclus gedurende de periode dat hij opgeslagen ligt. Dit betekent dat de accu voor het behoud van zijn opslagcapaciteit regelmatig maar op een gecontroleerde wijze ontladen en vervolgens weer opgeladen dient te worden. Anders zou de accu te ver ontladen, wat tot defecten kan leiden. Naast de opslagkosten zouden de vroegere kosten voor langdurige opslag van vervangingsaccu's daarmee exorbitant hoog worden. De benadering van de samenwerkende partners voorkomt die hoge kosten. De continue schommelingen in het stroomnet creëren automatisch de gewenste cycli voor de accu's. En het accumanagementsysteem, afkomstig van Daimler's dochter ACCUMOTIVE, garandeert dat de accu's wat temperatuur en laadniveau betreft altijd in optimale conditie verkeren, zodat ze voldoen aan de eisen op het gebied van kwaliteit en levensduur.
Daimler is in 2015 via dochteronderneming ACCUMOTIVE gestart met de opslag van accu's en is sindsdien in deze sector actief. De onderneming levert oplossingen voor efficiënte energieopslag, zowel voor industriële als voor private toepassingen. Mercedes-Benz energieopslag voor privégebruik is nu leverbaar en wordt binnenkort bij klanten geïnstalleerd in samenwerking met geselecteerde verkooppartners, waaronder energieaanbieders EnBW en SMA Solar Technology AG. Slechts enkele weken na het slaan van de eerste paal voor 's werelds grootste opslagcapaciteit voor hergebruikte accu's in Lünen (Westfalen), een joint venture tussen partners Daimler AG, The Mobility House AG en GETEC, zet Daimler opnieuw een stap voorwaarts in de ontwikkeling van industriële accuopslag, in samenwerking met ACCUMOTIVE en partner enercity. Na voltooiing van deze nieuwe accuopslag is er sprake van een totale opslagcapaciteit van zo'n 29 MW voor het stroomnet. De start van andere belangrijke projecten is eveneens voorzien voor 2016.