Skoda Rapid Spaceback
Een verhaal met een staartje
Skoda gaat vol in de aanval! Het altijd zo bescheiden Tsjechische merk neemt het met de Rapid op tegen de meest populaire auto's op de markt: de Volkswagen Golf, Opel Astra, Renault Megane en Toyota Auris.
De aanpak is dezelfde als altijd. De Rapid wordt gekenmerkt door eenvoudige lijnen die de auto een beschaafde vormgeving bezorgen en de productiekosten beperkt houden. Voor wie zich wil onderscheiden is er echter een speciale uitvoering leverbaar met een glazen dak dat dankzij zwarte decoratie door lijkt te lopen in de achterklep. De testauto is echter een standaarduitvoering en ook die ziet er goed uit. Het uiterlijk verraadt op geen enkele manier dat deze Skoda een stuk voordeliger is dan andere auto's in dit segment.
Ruimte
Ook het interieur ziet er prima uit, maar hier zijn veel onderdelen te herkennen die zijn overgenomen van moederbedrijf Volkswagen. In tegenstelling tot de hagelnieuwe Octavia, werd voor de Rapid geen greep van de bovenste plank gedaan. In plaats daarvan zijn alle onderdelen van de Rapid simpel, degelijk en dus voordelig.
Ook het audio-, communicatie- en navigatiesysteem is niet van de laatste generatie. Dat betekent dat er wel een USB-aansluiting is, maar dat voor integratie met een iPhone een (kostbare) "Multi media box" moet worden bijbesteld.
De ruimte voorin is prima. Hét sterkste punt van de Rapid is echter de ruimte achterin. De ruimte op de achterbank is uitzonderlijk groot voor een auto van deze klasse. Zelfs auto's die vele maten groter zijn, bieden niet zoveel beenruimte achterin als de Rapid. De ruimte op de achterbank gaat niet ten koste van de bagageruimte, ook die is met 415 liter bovengemiddeld groot.
Het zwarte interieur van de testauto is sober en stemmig. Een interieur in lichte tinten is minstens zo functioneel, maar geeft de auto meer persoonlijkheid en meer uitstraling. Neem geen armsteun, die zit de handrem in de weg en zorgt daarom voor meer ergernis dan comfort.
TSI
De kosten van een auto zitten niet alleen in de aanschaf, maar vooral in het gebruik. Daarom kiest Skoda voor relatief kleine motoren. Natuurlijk levert een kleine motor ook "kleine" prestaties, maar de Rapid is zeker niet traag!
De slimste keuze is de "1.2 TSI" benzinemotor in de variant met 105 pk / 175 Nm (er is ook een versie met 86 pk / 160 Nm). Deze geeft op geen enkele manier het gevoel een instapmodel te rijden. Bij een laag toerental aarzelt de krachtbron soms iets, maar wanneer de bestuurder het gaspedaal ingedrukt houdt springt de turbo bij en maakt de "Rapid" zijn naam helemaal waar. Niet alleen in de stad, maar ook op de buitenweg is bovendien altijd een aangename reserve beschikbaar.
Natuurlijk kan het altijd beter en daarom is ook gereden met de 1.4 TSI motor. Deze is goed voor 122 pk / 200 Nm. Op papier is deze krachtbron overduidelijk sneller, maar in de praktijk valt vooral het betere reactievermogen op. Na het dieper intrappen van het gaspedaal volgt eerder een reactie, waarna de 1.4 TSI met meer overtuiging doorbijt.

De betere prestaties van de 1.4 TSI zijn niet alleen te danken aan de extra paardenkrachten, maar ook aan het feit dat deze motor standaard wordt gekoppeld aan een "DSG" versnellingsbak. Dit is geen automaat in de traditionele zin, maar een robot die de versnellingsbak bedient. De bestuurder kan zelf schakelen door de versnellingshendel een tikje naar voren of naar achteren te geven (er zijn geen hendels achter het stuurwiel beschikbaar zoals bij VW / Audi).
Net zo makkelijk kan de DSG-bak zich gedragen als een volwaardige automaat. Het belangrijkste voordeel van deze techniek met "dubbele koppeling" is dat de schakeltijd nihil is. Tijdens een gangwissel zal de auto nooit terugvallen in snelheid en mede daarom zijn de prestaties beter en het verbruik lager dan bij een handgeschakelde versnellingsbak.
Naast de lagere aanschafprijs zorgen de relatief kleine motoren ook voor een laag verbruik. Een vlotte proefrit met de 1.2 TSI kostte 5.9 liter per 100 km (fabrieksopgave: 5 liter per 100 km). De 1.4 TSI verstookte iedere 100 km 6.2 liter (fabrieksopgave: 5.4 liter per 100 km). Dit zijn zeker geen recordwaarden, want er zijn merken die nog kleinere en nog slimmere benzinemotoren leveren. In vergelijking met de meer conservatieve merken scoort Skoda echter nette cijfers.

Weggedrag
Net als bij iedere andere Skoda zijn de rijeigenschappen weinig opmerkelijk, maar daarmee ook naar ieders smaak. De vering is niet uitgesproken hard of zacht, de besturing niet licht of zwaar en niet direct of indirect. Vrijwel iedereen zal zich direct thuisvoelen in de Rapid en zo hoort het bij een auto die de grootst mogelijke doelgroep aan moet spreken. Alleen de echte autoliefhebber zal door het gebrek aan karakter niet snel in vervoering raken door deze Rapid.
Ook het weggedrag is precies zoals het hoort. De Rapid daagt niet uit, maar wanneer nodig (bijvoorbeeld bij een uitwijkmanoeuvre) is het gedrag stabiel en goedmoedig. Ook de geluiden van de motor, de banden en de rijwind zijn precies zoals het hoort. Alles is merkbaar, maar nooit storend.
Het staartje
Autokenners weten dat de Rapid niet helemaal nieuw is. In de zomer van 2012 werd de Rapid al geïntroduceerd. Toen ging het echter om een model dat het midden houdt tussen een sedan en een hatchback. Deze is vooral bedoeld voor Zuid- en Oost-Europa.
Speciaal voor West- en Noord-Europa is de Rapid nu beschikbaar als "Spaceback". Dit keer is voor een mengvorm van hatchback en stationcar gekozen (vandaar die naam) en dat zijn de vormen die hier juist het meest in de smaak vallen.

De Spaceback is korter en biedt minder bagageruimte dan de gewone Rapid. Omdat de daklijn echter verder is doorgetrokken, is de hoofdruimte achterin nóg beter. Bovendien is het interieur dankzij de toevoeging van enkele contrasterende panelen iets speelser geworden.
Kopers van de gewone Rapid lieten weten dat het onderstel naar hun smaak iets te stug was afgeveerd. Met de komst van de Rapid Spaceback is het daarom verfijnd om meer comfort te bieden. Kortom: nu staat niets het succes van Skoda in het middensegment nog in de weg!
Conclusie
Na de Rapid introduceert Skoda nu de "Rapid Spaceback". Dit model houdt het midden tussen een hatchback en een stationcar en dat zijn de twee modellen die het meest populair zijn in Noord- en West-Europa. Skoda heeft ambitieuze plannen met de Rapid en dankzij het aanbieden van een tweede carosserie-vorm is de kans van slagen dubbel zo groot.
Zoals beoogd, biedt Skoda met de Rapid een middelgrote auto aan tegen de prijs van een compacte auto. De rijeigenschappen, de uitrusting en het uiterlijk deugen allemaal, maar zijn niet opmerkelijk. De moderne motoren zorgen ervoor dat de Rapid bovengemiddeld goed scoort als het gaat om prestaties in verhouding tot verbruikscijfers. Het allersterkste punt van de Rapid is de ruimte en dan vooral die achterin.
- Nette prijs
- Vlot en zuinig
- Bijzonder veel beenruimte achterin
- Armsteun blokkeert handrem
- USB-aansluiting werkt niet met iPhone (Multi Media Box vereist)