Forum Skoda Karoq
Reacties van eigenaren
'18
1
bouwjaar
jaar in bezit
31k
km
benzine
Betrouwbaarheid
10
Comfort
8
Motor
8
'18
1
bouwjaar
jaar in bezit
6k
km
benzine
Betrouwbaarheid
8
Comfort
8
Motor
8
Naam: Abracadabra, datum : 25 december 2018
Ervaring met Skoda Karoq 1,5: Degelijke auto, niet spannend maar met juiste business-, sportpakket en andere opties (o.a. drivingprofiles) prima geslaagd. De hoge zit, het overzicht en het ruime interieur maken het een comfortabele en compacte SUV.
De 7 traps DSG schakelt soepel, al mag hij iets minder snel twee stappen terugschakelen bij een tussensprint. Besturing is wat minder direct wat een beetje zweverigheid op kan leveren. Remmen grijpen wat laat aan waardoor je wel iets mag doortrappen, maar dat went snel. Gasresponse is daarentegen erg gretig wat bij het wegrijden flink doseren vraagt om een sprongetje te voorkomen. De adaptieve cruise doet zijn werk prima.
De drivingprofiles hebben de optie om een 'individueel profiel' samen te stellen, wat voorliggende zaken nagenoeg weg laat regelen. Een optie die je zeker niet mag missen omdat de auto er veel comfortabeler door wordt. O ja... de 19 inch velgen niet vergeten, daardoor wordt de auto iets stugger maar dat kan hij zeker aan.
De optionele elektrisch instelbare en verwarmbare sportstoelen zijn fantastisch al wordt het zicht naar voren voor de achterpassagier een beetje ontnomen. Zicht rondom is prima op orde. Parkeren is dmv de sensoren voor en de camera achter een makkie. De getinte achterruiten zijn absoluut niet van de donkerste soort, vraag me af of die optie noodzakelijk was.
De verwarmde voorruit (optie) is snel wasem- of vorstvrij. Idem de spiegels. Het discutabele bedieningsknopje (zoals bij alle VAG voertuigen) stelt spiegels in, laat ze op commando inklappen maar kent ook het inschakelen van de spiegelverwarming. Het blijft een raadsel waarom hier nog steeds geen simpel drukknopje voor wordt gebruikt die keurig uitschakelt na een x-aantal minuten.
Het ontwasemen van de zijruiten vergt iets meer tijd dan gewenst, dit komt door de relatief kleine uitblaas openingen en het (blaas) vermogen wat naar de voorruit gaat. In de handbediening simpel op te lossen, maar omdat de automatische stand de voorkeur geniet had iets meer balans in het systeem geen kwaad gekund.
Samengevat: prima en kwalitatief goede auto met behoorlijk veel rijcomfort. Let wel op dat je de juiste opties kiest. Daarmee gelijk een kritisch puntje, de opties moeten wel betaald worden... ook bij de huidige generatie Skoda's. In dat opzicht is Skoda een nieuw tijdperk ingegaan.
Ervaring met onderhoud: Net
Ervaring met Skoda Karoq 1,5: Degelijke auto, niet spannend maar met juiste business-, sportpakket en andere opties (o.a. drivingprofiles) prima geslaagd. De hoge zit, het overzicht en het ruime interieur maken het een comfortabele en compacte SUV.
De 7 traps DSG schakelt soepel, al mag hij iets minder snel twee stappen terugschakelen bij een tussensprint. Besturing is wat minder direct wat een beetje zweverigheid op kan leveren. Remmen grijpen wat laat aan waardoor je wel iets mag doortrappen, maar dat went snel. Gasresponse is daarentegen erg gretig wat bij het wegrijden flink doseren vraagt om een sprongetje te voorkomen. De adaptieve cruise doet zijn werk prima.
De drivingprofiles hebben de optie om een 'individueel profiel' samen te stellen, wat voorliggende zaken nagenoeg weg laat regelen. Een optie die je zeker niet mag missen omdat de auto er veel comfortabeler door wordt. O ja... de 19 inch velgen niet vergeten, daardoor wordt de auto iets stugger maar dat kan hij zeker aan.
De optionele elektrisch instelbare en verwarmbare sportstoelen zijn fantastisch al wordt het zicht naar voren voor de achterpassagier een beetje ontnomen. Zicht rondom is prima op orde. Parkeren is dmv de sensoren voor en de camera achter een makkie. De getinte achterruiten zijn absoluut niet van de donkerste soort, vraag me af of die optie noodzakelijk was.
De verwarmde voorruit (optie) is snel wasem- of vorstvrij. Idem de spiegels. Het discutabele bedieningsknopje (zoals bij alle VAG voertuigen) stelt spiegels in, laat ze op commando inklappen maar kent ook het inschakelen van de spiegelverwarming. Het blijft een raadsel waarom hier nog steeds geen simpel drukknopje voor wordt gebruikt die keurig uitschakelt na een x-aantal minuten.
Het ontwasemen van de zijruiten vergt iets meer tijd dan gewenst, dit komt door de relatief kleine uitblaas openingen en het (blaas) vermogen wat naar de voorruit gaat. In de handbediening simpel op te lossen, maar omdat de automatische stand de voorkeur geniet had iets meer balans in het systeem geen kwaad gekund.
Samengevat: prima en kwalitatief goede auto met behoorlijk veel rijcomfort. Let wel op dat je de juiste opties kiest. Daarmee gelijk een kritisch puntje, de opties moeten wel betaald worden... ook bij de huidige generatie Skoda's. In dat opzicht is Skoda een nieuw tijdperk ingegaan.
Ervaring met onderhoud: Net
Reactie van: Michelvdveer, datum: 4 januari 2019
Antwoord: Leuke review, het heeft me geholpen om een keuze te maken. Ik ga er voor, qua opties ben ik er nu helemaal uit. Dank!
Ervaring met Skoda Karoq: Ook na 31.000 km nog steeds een probleemloze auto. In de stad, op de snelweg en zelfs in de bergen red de 150 pk sterke en DSG geschakelde auto zich moeiteloos. Storingen kent 'ie niet, kleine rammeltjes vanachter het dashboard helaas wel maar dat wordt zeer binnenkort opgelost met WD40 ;) Dat deed ik eerder en toen bleef het maandenlang weg.
Het gretige hupje bij het wegrijden met een koude motor is 's zomers minder aanwezig dan in de winter. Buitentemperaturen hebben blijkbaar invloed... of ik heb inmiddels aangeleerd hoe ik er 'omheen' kan rijden.
Het brandstofverbruik is bij 15.000 km en software update spontaan verbeterd. Vreemd genoeg scheelt het van de ene op de andere dag meer dan een liter op 100 km. Waren de standaard instellingen bij aflevering dan toch niet optimaal? Qua bandenspanning ben ik zoekend geweest, de 19 inch all-season banden doen het goed maar ik miste stuurprecisie. Standaard op 2,6 atm bevalt nu prima ook bij zwaardere belading.
Onder zeer warme omstandigheden (35+ graden) werkt de airco/ventilatie beter dan verwacht. Een warmtewerende voorruit mist dan wel, helaas was dat geen optie of ik heb zitten dromen bij het configureren. De stoffen sportstoelen zijn ook bij warm weer comfortabel zonder dat ze plakkerig worden. Stoelverwarming heb ik nog niet gebruikt vanwege een gebrek aan winterse omstandigheden.
De losse matten voor de achterbank kruipen graag naar voren en schieten daardoor hun doel enigszins voorbij. Vastzetten is misschien een optie maar hoe doe ik dat? Verder mis ik mijn kledinghanger die ik altijd aan de hoofdsteunen had. Door de sportstoelen passen deze niet en ligt mijn colbert altijd op de achterbank. Niet erg, maar na 20 jaar wel anders dan gewend :)
Afsluitend... een prima auto voor een redelijke prijs. Niet goedkoop vanwege de opties en niet te duur in de basis. Probleemloos, degelijk en no-nonsense mag je de auto zeker noemen. Absoluut geen spijt van, maar spannend is hij zeker niet.
Komt er na deze een nieuwe Karoq? Nou nee... los van het feit dat ik nooit twee keer dezelfde auto op rij kies gaat de volgende auto wat spannender worden. Een V60 Polestar T8 is inmiddels in bestelling. In tussentijd geniet ik nog een paar maanden van de Karoq...