Forum Skoda Fabia Combi (2007 - 2014)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik heb Skoda Fabia Combi 11 jaar geen problemen gehad. Nu nieuwe lichten gezet, 465 euro. Ze waren dof geworden. Remschijven voor en achter voor 1 maal vervangen na 11 jaar, maar verwarming blaast niet meer zo krachtig. Soms warm soms niet en wat raar is: als ik in achteruit zet bibberend geluid onder of boven handschoenkastje daar waar filter is van verwarming ventilator unit. Wat is dat? Had jij ook deze problemen en wat is de prijs? Ik heb wagen nieuw gekocht voor iets minder dan 16.000 euro, nu veel duurder.
Ervaring met Skoda Fabia Combi 12tdi greenline busi: Na een 1.4 TSI benzine in de Seat Althea XL naar dit zuinige 1.2 TDI kleine Skoda neefje uit de VW familie, is toch wel een flinke stap. We hebben voor ratio gekozen in plaats van emotie, je weet weer gelijk wat schakelen is als je met zo'n klein vermogen rijdt. Op de snelweg moet je bij een noodsprongetje nog we eens terug naar 3! En da's toch wel even slikken. Verder prima, alle luxe en heel veel ruimte voor weinig geld. Alleen het uitstappen vraagt de nodige lenigheid. Kom nog niet verder dan 1 op 20 maar de zomer moet nog beginnen dus wellicht verbetert dit nog.
Antwoord: Zo, de eerste 20.000 staat er op. Gemengde gevoelens, hij doet wat hij moet doen, en daar is dan ook alles mee gezegd. Ontegenzeggelijk ruim zat, kan er flinke stukken mee rijden zonder moe te worden, maar het geringe vermogen gaat maar niet wennen. 1 op 22 is het gunstigste verbruik dat ik kon realiseren met een bewuste rijstijl.
Bij regen watert het voorraam zo heftig af naar de zijramen dat je de zijspiegels niet meer kan gebruiken. Het ingewikkelde inklapsysteem van de achterbanken/leuningen is echt ergerlijk, de ruimte die ontstaat door het wegklappen is dan wel weer geweldig. Hij krijgt van mij een 6,8 maar met name vanwege de lage kosten van deze leaseauto.
Antwoord: En nu dus ruim 55.000 km gereden, nooit mankementen verbruik gemiddeld 1-18 maar de bewuste rijstijl gewoon achterwege gelaten anders overheerst de ergernis van het te kleine vermogen volledig. Boven de 2000 toeren ga je lekker vanwege de turbo, daar onder blijft het huilen. Elke keer als ik een 1200 benzine Fabia mee krijg van de garage in verband met onderhoud merk je het daadwerkelijke verschil en heb ik spijt dat ik niet voor de benzineversie heb gekozen want de auto voldoet op alle andere punten prima. Enfin nog een kleine anderhalf jaar en we mogen weer wat anders kiezen. Geen ecodiesel meer, dat is zeker!
Antwoord: Nou, de pakezel wordt na 5 jaar trouwe maar trage dienst eindelijk ingewisseld. Een ruime 95.000 km gestuurd en vorig jaar vanwege de lage bijtelling een jaar doorgeleased. Verbruik uitstekend rond de 1:20 met normaal rijgedrag en weinig tot geen gebruik van het start-stop systeem.
Betrouwbaarheid, 100% ze heeft mij afgelopen maand voor het eerst laten staan met een losgetrilde accuklem, waarschijnlijk een foutje van de garage dus de auto niet aan te rekenen.
Comfort uitstekend ze zit nog als gegoten en je kan er de duvel en zijn oude moer in kwijt. Rij eigenschappen: tja, tot op de dag van vandaag went het te kleine vermogen nooit. Nog steeds verrassingen en spannende momenten als je snel een manouvre moet maken en je schakelt te laat terug. Daarom ben ik de auto echt zat en blijk dat hij weg gaat. De nieuwe budgetkeuze is een Dacia Logan MCV Stepway. Opnieuw een keuze van het hoofd en niet het hart, de lage bijtelling moest door het hogere percentage worden gehaald uit het lagere aanschafbedrag. Een paar pk'tjes meer en een paar kilootjes minder en op benzine het zal mij benieuwen.
Ervaring met Skoda Fabia Combi 1,4 16v ambiente: Auto gekocht voor de ruimte en het lage eigen gewicht zodat MRB laag blijft. Voldoet verder prima.
Bij 69000 km liep motor onregelmatig. Was net of er een cilinder niet altijd mee liep (auto gekocht in januari 2012 met 65300 km op teller). Bij controle in garage bleek dat benzine-injector van cilinder 1 defect was. Onderdeel vervangen. Kosten: euro 246.
Na reclamatie mijnerzijds dat ik dit gezien de kilometerstand van de auto wel wat vroeg vond en net anderhalve maand uit de garantie was werd het werkplaatstarief ad euro 66 in mindering gebracht. Injector kost dus 180 euro. Volgens monteur kwam dit wel eens vaker voor, vandaar dat injector op voorraad was.
Ervaring met Skoda Fabia Combi 1.2 TDI: Eind mei merkte ik dat de airco dienst weigerde. Bij controle in de garage/dealer bleek in de condensor van de airco een gaatje te zitten veroorzaakt door, vermoedelijk, opspattende steentjes van het wegdek. Dit grapje gaat mij 750 euro kosten omdat dit niet onder de garantie valt, net als bij een steentje in de ruit. Verzekering dekt de schade wel maar kost op termijn meer door terugval in je no claim. Komt een paar keer per jaar voor volgens de dealer. Vette pech dus, terwijl de auto altijd is gebruikt op normale verharde wegen. Ben benieuwd naar soortgelijke ervaringen van Skoda Fabia gebruikers.
Behalve de teleurstelling van de airco ben ik tot nu toe niet ontevreden over de auto. Het brandstofverbruik van de 1.2 TDI is laag, maar 1: 25 haal je pas na 20/25 km na vertrek en dan moet je dus minstens een paar honderd km rijden op de autoweg om dat verbruik te halen.
De auto heeft een soepel rijgedrag en is redelijk stabiel. De auto is ruim voor zijn klasse.
Antwoord: Ik zou maar een andere verzekering nemen, want ruitschade heeft niets met no-claim te maken. En valt dus niet terug in no claim.
Ervaring met Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline: Dit is een fijne auto: rijdt goed, heeft een goede wegligging, is ruim (combi), zuinig maar niet zo zuinig als in de folder staat. De 1.2 TDI haalt 1 op 24 gemiddeld in de zomer. 1 op 30 is ook mogelijk achter een vrachtauto op de snelweg.
Is goed afgewerkt er rammelt en piept niks. Het interieur is wel tammelijk saai, er lijkt niets op of aan te zitten. Goede stoelen met voldoende steun. Het is geen sportauto, dat kan ook niet met zijn 1.2 TDI motortje van 75 pk. Maar ik heb geen moeite om mee te komen met het verkeer.
Waar ik meer moeite mee heb is de eindreductie die maakt dat een doorsnee versnellingsbak, 5 lange overbrengen heeft. Dat betekend dat je net niet 50 kunt rijden in de 4 of 80 in de 5 want dan loopt die onder zijn toeren. Veel beter zou zijn om een 6 versnellingsbak toe te passen. Een ander nadeel van deze keuze is dat je eigenlijk niet goed in zijn 2 de bocht door kunt. Dat zou met een diesel toch zeker moeten kunnen. Dit komt ook door dat het motortje onder de 1500 toeren...
Ervaring met Skoda Fabia Combi 1.4 sport: Ik heb nu 5 maanden een tweedehands Fabia Combi met een 1.4 motor zonder turbo. Benzineverbruik valt tegen. Eerste tankbeurten met fluwelen voet bereden haalde ik 1:15. Toen de winterperiode kwam reed ik (schakelen bij 2000 toeren, max 90/95) maximaal 1:13. Ondertussen heb ik TSL in de motor gedaan en haal ik bijna de 1:15 weer...
Gezien de verhalen van het oude model zou ik geschat toch wel 1 keer de 1:17 willen halen. Zeker met de huidige benzineprijzen.
Antwoord: Ik heb een Fabia Combi 1.4 8V en daar zit de kneep: Het is het oude blok, dat Skoda jaren heeft gebruikt. Niks bovenliggende nokkenas, gewoon stoterstangen (kan trouwens ook met 4 kleppen, zie Honda motorfietsen). Bij rustig rijden -en dat doen we- verbruik 1: 17, 17,5 in de zomer.
Fantastische auto, de beste die ik tot dusver heb gehad. Intussen 380.00 km op de klok en (nog) geen olieverbruik! De versnellingen zijn vrij kort en daarom kun je ook vrij goed met een caravan op pad. Trekgewicht is wel beperkt, tenminste voor een moderne caravan.
Ervaring met Skoda Fabia Combi Greenline: Een zeer goede keus als je ruimte verlangt en niet al te veel geld hebt.
Ervaring met Skoda Fabia Combi TOUR 1.4 16V: Tot nu toe zonder veel problemen gereden. Alleen tot mijn spijt nieuwe ventilator unit nodig, waarbij het gehele dashboard er uit moest. Kennelijk affabriek met (te) magere kwaliteit uitgerust. Ondanks coulance.... toch heel erg duur.