Seat Exeo ST
Herkansing
Toen Seat de Audi A4 transformeerde tot Exeo, werd het uiterlijk aangepast zodat de auto de uitstraling kreeg van een Seat. De neus werd aangepast en waar mogelijk werden onderdelen van de snelste Audi's toegepast om de rijeigenschappen op het hoogst mogelijke niveau te brengen.
Ook het interieur werd aangepast om de atmosfeer van een echte Seat te creëren. Als basis werd het dashboard van de Audi A4 Cabriolet gebruikt, want dat was het mooiste. Alle Audi-logo's werden vervangen door Seat-logo's en het stuurwiel werd vervangen door een kenmerkend Seat-stuur. De materialen en afwerkingskwaliteit bleven die van Audi, daar viel immers weinig aan te verbeteren.
De standaard- en veiligheidsuitrusting van de Exeo is (veel) rijker dan Audi ooit heeft geleverd. De testauto is een "Style"-uitvoering, wat betekent dat de nadruk meer ligt op luxe dan op sportiviteit. Het interieur heeft veel beige tinten, gecombineerd met sober zwart en dat geeft een chique atmosfeer. Sterker nog: in de "Style"-variant geeft de Exeo een heel wat betere indruk dan de eerder gereden "Sport" die nogal kitsch aandeed.
Opties
Een bijzondere optie op de testauto is "dubbel glas". Het zorgt ervoor dat geluiden van buiten nog minder tot de cabine doordringen en is de meerprijs daarom meer dan waard. Het optionele zonnedak is voor lange bestuurders juist geen aanrader: het neemt een flinke hap uit de hoofdruimte.
Het Bose-audiosysteem, normaal niet het favoriete merk van de redactie, klinkt heel acceptabel in de Exeo ST. De iPod-interface is juist niet overtuigend: de bediening is onhandig. De namen van artiesten, albums of afspeellijsten verschijnen niet in beeld, waardoor het raden is naar de gekozen nummers.
Weggedrag
Omdat Seat louter componenten van de snelste Audi's A4 heeft gebruikt voor de Exeo, staan de rijeigenschappen ook voor hedendaagse maatstaven op een heel behoorlijk niveau. Net als de Audi A4, heeft ook de Seat Exeo een sportieve ondertoon.
Het optionele sportonderstel in combinatie met 18 inch velgen versterkt dat karakter. Met grote velgen en het iets verlaagde onderstel wordt de besturing exacter en communiceert de Exeo beter met de bestuurder.
Motoren
Zonder Audi-logo op de neus, is de prestigieuze zakenauto van toen ineens een stuk in prijs gedaald. Maar de aanschafprijs maakt slechts een klein deel uit van de autokosten. Toen de Exeo begin 2009 op de markt kwam, werd deze geleverd met de oude Audi-motoren en juist op dat gebied was de A4 merkbaar aan vervanging toe. Seat werd dus in zekere zin met oude technologie opgescheept.
Daarom zijn (vrijwel) alle motoren nu vervangen door modernere exemplaren die sterker en toch zuiniger zijn. De benzinemotoren zijn van het type "TSI" en dat betekent dat ze dankzij de assistentie van een turbo én een compressor veel vermogen uit een relatief kleine motorinhoud halen.
Eerst is gereden met de 160 pk / 250 Nm sterke "1.8 TSI" die een 150 pk / 220 Nm sterk exemplaar vervangt. Het is echter niet het toegenomen vermogen dat opvalt, maar de verfijndere loop. Sterker nog: de 1.8 TSI loopt (en klinkt!) zo mooi, dat deze krachtbron de gehele auto naar een hoger plan tilt!
Het verbruik is volgens Seat teruggelopen van 1 op 12.4 naar 1 op 13.5 (CO2: van 189 gram per kilometer naar 172 gram). Dankzij het standaard aanwezige start/stop-systeem en de schakelindicator zijn deze waarden in de praktijk goed te benaderen.
Zelfs wanneer de naald van de toerenteller tot in het rode gebied wordt gejaagd, houdt de TSI een zekere waardigheid. Het vermogen is ruim voldoende, maar niet overdadig. Zeker wanneer sportief wordt gereden, is merkbaar dat de Exeo een grote, zware auto is. De sportiviteit beperkt zich daarom tot een ondertoon; de Exeo is geen sportwagen.
2.0 TSI
Ter vergelijking is ook gereden met de "2.0 TSI". Deze gebruikt dezelfde techniek met turbo en compressor, maar levert dankzij de grotere motorinhoud 210 pk / 320 Nm. Ondanks het fors hogere vermogen, is het verschil met de "1.8 TSI" in de praktijk teleurstellend klein.
In vergelijking met de vorige generatie "2.0" benzinemotor is de nieuwe krachtbron wel stiller en is bij een lager toerental meer kracht voor handen. Gezien het grote prijsverschil, verdient de "1.8 TSI" echter de voorkeur.
Conclusie
De Seat Exeo is voorzien van nieuwe motoren en dat betekent een grote vooruitgang. Dankzij "TSI"-techniek leveren de nieuwe benzinemotoren veel vermogen terwijl het verbruik relatief laag blijft. Met name de 1.8-liter motor is een aanrader: deze levert prima prestaties, heeft een uiterst verfijnde loop en op de koop toe een spannend geluid.
Belangrijker dan dat is echter dat de Exeo nu niet alleen voordelig is in aanschaf, maar ook in gebruik. Nadat de Audi A4 een herkansing kreeg als Seat Exeo, krijgt de Exeo nu een herkansing als slim, zakelijk alternatief.
- Nette prijs
- Prima weggedrag
- Sterke, zuinige 1.8 TSI motor
- Matige ruimte achterin
- Armsteun blokkeert hendel van handrem
- Matig functionerende integratie met iPod