Saab Aero X
Saab toont Aero X conceptcar
Het eerste dat opvalt aan het uiterlijk van de Aero X is het ontbreken van portieren en raamstijlen. Dit studiemodel is dan ook voorzien van een glazen dak, vergelijkbaar met dat van een straaljager. Hiermee heeft de bestuurder in de Aero X rondom ongehinderd zicht en kan hij gemakkelijk in- en uitstappen in de lage cabine. Het interieur van de Saab Aero X voegt een nieuwe dimensie toe aan traditioneel helder Scandinavisch design, mede omdat conventionele knoppen en schakelaars volledig ontbreken. Ter vervanging daarvan heeft Saab technieken toegepast uit de Zweedse glasindustrie en worden op een aantal punten in het glazen oppervlak driedimensionale beelden weergegeven.
Het vermogen van de vierwielaangedreven Saab Aero X komt van een bijzondere nieuwe krachtbron. Deze 400 pk sterke twin-turbo Biobower V6-motor is geschikt voor bio-ethanol, een duurzame brandstof die vriendelijk is voor het milieu en geen extra CO2 produceert.
Dankzij de lichte carrosserie van koolstofvezel, de lichtgewicht aandrijflijn, de elektronisch aangestuurde wielophanging en de vierwielaandrijving is de Saab Aero X volgens de makers een opwindende rijdersauto met prestaties die passen bij zijn dynamische uiterlijk. Met behulp van computersimulaties is berekend dat de acceleratie van 0 tot 100 km/uur 4,9 seconden in beslag neemt, met een begrensde topsnelheid van 250 km/uur.
De Saab Aero X is de meest recente toevoeging in een reeks conceptautos waarmee Saab voor ieder afzonderlijk studiemodel de nadruk vestigt op een andere merkwaarde. Tot deze conceptautos horen de vierdimensionale 9X (IAA Frankfurt 2001), de 9-3X Cross-over Coupe (Detroit 2002) en de 9-3 Sport Hatch concept (IAA Frankfurt 2003).