Rolls Royce Wraith
Rolls-Royce onthult Black Badge Wraith Black Arrow
Het 'fastback'-silhouet van de Wraith staat voor de dynamische bedoelingen van de auto. In 2016 wordt die dynamiek benadrukt met de introductie van Black Badge Wraith: een krachtigere uitvoering. Hij bood de beste prestaties ooit bereikt door een V12-aangedreven Rolls-Royce.

Toen de ontwerpers en ingenieurs in Goodwood nadachten over de beste manier om het einde van het Wraith-tijdperk te markeren, lieten zij zich voor de Black Badge Wraith Black Arrow-collectie inspireren door een minstens zo belangrijke V12 in de geschiedenis van Rolls-Royce. In 1938 vestigde kapitein George Eyston - wiens gedurfde, moedige inspanningen de Black Badge-spirit belichaamden; een wereldsnelheidsrecord over land van 357,497 mph (575,335 km/h) met Thunderbolt, een achtwielige leviathan van zeven ton, uitgerust met twee Rolls- Royce V12 'R'-vliegtuigmotoren. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog maakte een einde aan de inspanningen van Eyston; alle daaropvolgende records zijn gevestigd met verschillende motortypes en configuraties, waardoor Thunderbolt voor altijd is vastgelegd als de snelste V12-aangedreven auto ooit gebouwd.
De recordpogingen van Thunderbolt vonden plaats op de Bonneville zoutvlakte in Utah. Tegen de schittering van het schitterend witte oppervlak en onder een brandende woestijnzon, maakten de reflecties van de gepolijste aluminium carrosserie van de auto het bijna onmogelijk om precies te zeggen wanneer deze de timingapparatuur passeerde. De eenvoudige oplossing van Eyston was om een grote zwarte pijl op de zijkanten van de auto te schilderen, met daarin een geel centraal cirkelmotief dat zelfs bij hoge snelheid duidelijk te zien was. Dit is wat de Black Badge Wraith Black Arrow-collectie van vandaag zowel zijn naam als historische context geeft.
Gradient paint
Black Badge Wraith Black Arrow's exclusieve Bespoke-uitvoering heeft een volledige kleurschakering tussen twee tinten: Celebration Silver en Black Diamond. Op de Black Diamond-lak is een met glas doordrenkte 'Crystal'-verflaag aangebracht om de overgang tussen de twee kleuren te versterken, waardoor een opvallend effect van bewegingsonscherpte van voor naar achter ontstaat. Deze techniek geeft het koetswerk ook een subtiele textuur, geïnspireerd op het korstige oppervlak van de Bonneville zoutvlakte, onder een hoogglanslak, die meer dan 12 uur wordt gepolijst om een glasachtige afwerking te verkrijgen.
Het contrast met de Gradient Paint wordt geleverd door felgele bumperinzetstukken en gele ringen op de naven van de wielen, die op subtiele wijze herinneren aan de gele cirkel in de zwarte pijl van Thunderbolt. In een andere primeur van Rolls-Royce zijn de V-steunen van Black Arrow, die zich achter de radiatorgrille en voor de motor bevinden, ook afgewerkt in Bright Yellow, waardoor de aandacht subtiel wordt gevestigd op de V12-motor achter de donkere grille. Het gebruik van Bright Yellow strekt zich uit tot de basis van de gelaagde koolstofvezel Spirit of Ecstasy van de auto, die een Bright Yellow ring en een gravure van de collectienaam bevat.
V12 dashboard
Om de laatste V12-coupé van Rolls-Royce te herdenken, werkte het Bespoke Collective van ontwerpers, ambachtslieden en ingenieurs van het merk samen om een uniek kunstwerk te creëren voor het dashboard van Black Badge Wraith Black Arrow. In overeenstemming met de noir-sfeer van de Black Badge-familie, is het complexe ontwerp gegraveerd in een enkel vel zwart gecoat aluminium om het glanzende metaal eronder te onthullen, wat een visuele link vormt met Thunderbolt's gepolijste aluminium carrosserie.
De deuren van Black Arrow zijn bekleed met zwart hout met open poriën, een ontwerp dat bestaat uit meer dan 320 multidirectionele en gelaserde inlegstukken die het gebarsten, onregelmatige oppervlak van de Bonneville zoutvlakte nabootsen. Dit kenmerk strekt zich ook uit tot het 'Waterfall'-achterpaneel, dat de twee achterstoelen van elkaar scheidt.
Het interieur van Black Arrow is voorzien van een nieuwe materiaalsoort die speciaal voor de collectie is ontwikkeld. De armleuningen, delen van de stoelen, transmissietunnel, deurdetails, deurtassen en onderste dashboardpaneel zijn allemaal afgewerkt in 'Club Leather'; de grotere glans en de nog diepere zwarte kleur zorgen voor een contrast met het matte zwarte leer dat Rolls-Royce gebruikt. De natuurlijke markeringen van het leer worden benadrukt om het interieur meer zichtbare 'levenslijnen' te geven, en meer te laten lijken op wat destijds werd beschreven als "het club-fauteuiltype bestuurdersstoel waaraan George [Eyston] de voorkeur geeft boven alle andere". In overeenstemming met het gebruik van gedurfde kleuren in de Black Badge-serie, wordt Bright Yellow gebruikt voor het leer van de voorstoelen. De hoofdsteun is voorzien van een geborduurde pijl, die zorgt voor rijke, voelbare details en verwijst naar het pijlsymbool op de aluminium carrosserie van Thunderbolt, zodat de elektrische timingapparatuur de auto op volle snelheid kan 'zien' en meten.
Wanneer het stuur in de rechtuitstand staat, komt een donkere markering op de twaalfuurstand overeen met een vergelijkbaar patroon in de stoelen. Die markering verwijst naar de zwarte lijnen die het team van Eyston op de witte zoutvlakte schilderde om hem te helpen zijn richting te behouden; zijn enige referentiepunt bij snelheden van meer dan 350 mph. Om het belang van deze markering te benadrukken, loopt deze 'track guide' in een asymmetrische lijn van het stuurwiel naar de stoel van de bestuurder en achterpassagier.
Gezien de recordbrekende status van Thunderbolt, is het niet meer dan logisch dat Black Arrow een eigen record breekt. De op maat gemaakte Starlight Headliner van Black Badge Wraith Black Arrow heeft de sfeer van een hemel in de nacht en bevat 2.117 'sterren' van glasvezel, het grootste aantal ooit toegepast in een Rolls-Royce. Alle zijn afzonderlijk met de hand gerangschikt en geven de Melkweg weer zoals gezien vanuit uitgestrekte open ruimtes. De vorm van de sterren is precies zoals ze zouden hebben gestaan boven de zoutvlakte in Utah op 16 september 1938, de datum van Eystons laatste, ongebroken record.
Geïnspireerd door de analoge instrumenten uit de jaren 30, verwijst de wijzerplaat van het dashboard naar de rauwe, technische esthetiek van het Thunderbolt-interieur. De sfeer wordt versterkt door zwarte handtips die de pijlen van de originele auto nabootsen; de omlijsting is gegraveerd met 'Bonneville' en Thunderbolt's eeuwige recordsnelheid voor een auto met V12-motor van 357,497 mph. Een ander 'pijl'-detail verschijnt op de Bespoke-dorpelplaten van de auto.
Badge op motorkap
Een exclusief Bespoke-schildje is op de motorkap gemonteerd om aan te geven dat dit de laatste V12 is die ooit in een Rolls-Royce coupé is gemonteerd. De plaquette is vervaardigd uit één stuk gepolijst metaal en is gegraveerd met het V12-monogram in felgeel en 'Final Coupé Collection' in zwart.