Renault Twingo (2007 - 2014)
Fase 2
De huidige generatie van de Renault Twingo is sinds 2007 op de markt. Sinds die tijd zijn er vele andere kleine auto's op de markt gekomen en dus moet Renault de Twingo continu opwaarderen. Recentelijk zijn de motoren al aangepast en Renault zag naar eigen zeggen geen ruimte voor technische verbeteringen. De verjongingskuur voor 2012 is daarom puur optisch.
Het front is opnieuw getekend en kreeg een andere grille, minder uitgesproken koplampen en juist zeer prominent aanwezige breedstralers. Mooier of lelijker is het niet, alleen anders. Ook aan de achterzijde heeft de vernieuwde Twingo extra lampen om het verschil met de vorige generatie duidelijk te maken.
Om de Twingo een eigen persoonlijkheid te geven zijn diverse accessoires leverbaar. Zo kan het dak worden voorzien van strepen, sterren en ander moois. De lijn die van de buitenspiegels naar de achterspoiler loopt, kan worden geaccentueerd met een kleur naar keuze. Ook de spiegels kunnen naar eigen inzicht worden gekleurd. De testauto is uitgevoerd in de bijzondere kleur "blue bermuda" en houdt het midden tussen lichtblauw en turquoise. Samen met de witte wieldoppen en witte spiegelkappen is de demo een opvallende verschijning.
Interieur
Het interieur is grotendeels gelijk gebleven. De gebruikte materialen kregen echter een andere textuur, waardoor ze hoogwaardiger lijken. Het meest noemenswaardig zijn de nieuwe radio's. Ook de eenvoudige audiosystemen hebben voortaan een AUX-aansluiting en spelen mp3-bestanden van USB-geheugen.
Wat is gebleven, is een ruim en slim opgezet interieur. Heel slim zijn bijvoorbeeld de klokken die centraal onder de voorruit zijn geplaatst. Dat is veel makkelijker afleesbaar dan klokken achter het stuurwiel (hier is optioneel een toerenteller te plaatsen). Ook handig zijn de vele bakjes en vakjes, die het dagelijks leven met de Twingo veraangenamen.
De ruimte is, binnen de grenzen van een kleine auto, gemiddeld. De Twingo onderscheidt zich positief dankzij de twee losse achterstoelen die op rails staan. Daarmee zijn beide stoelen individueel in te stellen en kan afhankelijk van de situatie worden gekozen voor meer beenruimte of meer bagageruimte.
Prestaties en verbruik
Voor deze hernieuwde kennismaking is gekozen voor de meest populaire motor: de 1.2 liter viercilinder. Door te kiezen voor vier in plaats van drie cilinders heeft de Twingo een rustigere loop (minder trillingen, minder geluid) dan diverse tegenstrevers.
Bij introductie van de Twingo in 2007 was dit een opvallend pittige motor en daarmee had de kleinste Renault een groot voordeel boven de concurrentie. In de loop der jaren in deze motor door aanpassingen aan het motormanagement steeds zuiniger geworden, maar dat gaat merkbaar ten koste van de prestaties. Inmiddels presteert de 1.2 liter viercilinder niet beter dan 1.0 liter driecilinders van andere merken.
Wanneer het gaspedaal bij snelheden boven de 80 km/u dieper wordt ingetrapt, volgt zo goed als geen reactie. Pas nadat enig geduld is uitgeoefend volgt een, uiterste kalme, acceleratie. Eenmaal op snelheid wordt een kruissnelheid met gemak vastgehouden. Daarom voelt de auto, ondanks de lome reactie op het gaspedaal, niet traag.
Geluiden van de banden en rijwind zijn onder alle omstandigheden uiterst beschaafd. Boven de 100 km/u neemt het motorgeluid echter plotseling sterk toe. De testauto had bovendien last van een vreemdsoortig bijgeluid dat, onafhankelijk van de snelheid en het toerental, klonk bij zware belasting van de motor (een veelgehoorde klacht).
Alhoewel de 1.2 liter motor de afgelopen jaren is aangepast om het verbruik te verlagen, voorziet Renault niet in hulpsystemen zoals een schakelindicator of een stop/start systeem. De enige hulp die de bestuurder krijgt bij zuinig rijden is een verbruiksmeter. Die maakt duidelijk dat bij snelheden tot 100 km/u gemakkelijk een verbruik van 1 op 20 of gunstiger mogelijk is. Het testverbruik kwam uit op een gemiddelde van 5,7 liter per 100 km. Daarmee blijft de Twingo 1.2 weliswaar comfortabeler dan de meeste driecilinders van andere merken, maar minder zuinig.
Weggedrag
Ondanks de leeftijd van de auto zag Renault naar eigen zeggen geen noodzaak om het onderstel aan te passen. Deze hernieuwde kennismaking leert dat dat terecht is.
Het enige kritiekpunt is dat de Twingo gevoelloos stuurt. Een meer directe besturing zou meer gevoel met de auto geven of zou de auto wendbaarder maken. Beide zouden resulteren in meer rijplezier, zonder dat het de auto duurder maakt. In plaats daarvan toont de Twingo weinig karakter. Wie deze kleine Renault desondanks door het stadsverkeer gooit en smijt komt er echter achter dat dit nog steeds een prima stadsauto is.
Conclusie
De Renault Twingo was de op één na best verkochte auto van Nederland in 2011. Om geen eeuwige tweede te blijven, is Renaults kleinste aangepast voor modeljaar 2012. Het uiterlijk is wel anders, maar niet direct beter te noemen. Door de motor nog zuiniger te maken concurreert de Twingo zonder twijfel beter met zuinigheidswondertjes van andere merken. Het lagere verbruik gaat echter ten koste van de prestaties en juist dat was een sterk punt van de Twingo.
Of de "Twingo phase 2" een groter succes zal worden dan de vorige generatie is twijfelachtig. Wel zorgt deze tweede fase er ongetwijfeld voor dat dit model uit 2007 het succes weer enkele jaren kan voortzetten.
- Prima weggedrag
- Slimme, ruime opzet interieur
- Weinig rijgeluiden (tot 100 km/u)
- Zijwindgevoelig
- Minder levendig dan voorgaande generatie
- Scherpe delen blank metaal in kofferruimte