Publicatiedatum: 25 november 2015
Renault Talisman
Autotest

Renault Talisman

Amulet voor onderweg

Autotest - De belangstelling voor zakelijke sedanmodellen neemt behoorlijk af. Dat verschijnsel doet zich in heel Europa voor. Toch ziet Renault na drie generaties Laguna beslist kansen voor een nieuwe sedan: de Talisman.

Hele ontwikkelingsafdelingen houden zich dagelijks bezig met het naadloos opvolgen van een bestaand door een nieuw model. Toch vallen er soms gaten en Renault heeft daar bij de duurdere modellen vaker het handje van.

Van de Renault 25 naar de Safrane en de Safrane vervolgens naar de Vel Satis moesten kopers in het segment geduld hebben. Sinds januari 2015 behoort de Laguna tot het verleden, maar een directe opvolger was nog in de maak. Die heet Talisman en moet feitelijk vanuit een nulpositie de zo belangrijke zakelijke markt helemaal opnieuw voor zich gaan winnen.

Renault Talisman

Vormgeving

De Talisman wacht zeker geen makkelijke taak. Er blijkt namelijk meer aan de hand dan alleen het niet naadloos opvolgen van zijn voorganger. Mede dankzij de slechte reputatie van de tweede generatie Laguna (2001-2005) speelde Renault onder de zakelijke modellen een uitermate bescheiden rol.

Zelfs de technisch uitstekende laatste Laguna kon het blazoen niet meer zuiveren. Tegelijk neemt de belangstelling voor traditionele sedans en stationwagons in heel Europa af. Dat kan worden toegeschreven aan de grote populariteit van SUV's en crossovers.

Renault Talisman

De Nederlandse designchef Laurens van den Acker heeft met zijn team een prima klus geklaard waar het om het ontwerp gaat. In het verkeer gaat de Talisman niet onopgemerkt voorbij. Het front oogt uitermate breed en kenmerkend. Het grote, rechtop geplaatste logo alsmede de C-vormige dagrijverlichting, die in de bumpers wordt doorgetrokken, zijn beeldbepalend.

Het profiel toont een uitgebalanceerde vlakverdeling en krachtige, maar tegelijk ook vloeiend verlopende lijnen. Verder vallen, net als bij de Espace, de grote wielen op. In het geval van de testauto is dat maar liefst 19 inch, maar de basisversie start bij 16 inch. Renault verwacht in heel Europa vooral de Intense-uitvoering aan de man of vrouw te brengen die standaard op 18 inch rolt.

Binnenruimte

Een optimaal interieurvolume stond bij de ontwikkeling hoog op de wensenlijst. De Talisman overtreft niet de Skoda Superb, maar kan zich verder spiegelen aan alle belangrijke spelers of overtreft ze zelfs. Vier tot eventueel vijf volwassenen kunnen comfortabel zitten.

Het comfort wordt gediend door de uitstekende stoelen. Die zijn in alle bekende richtingen verstelbaar en bieden een prettige ondersteuning van de lendenen en bovenbenen. Bij de "Initiale Paris" topversie kan zelfs de lengte van de zitting worden gevarieerd.

Kunstleer

Een hoogwaardige afwerking is een belangrijke voorwaarde voor succes. Daar lijkt alles aan gedaan. Het dashboard vormt een oase van rust vanwege het weglaten van een grote hoeveelheid knoppen. De meeste bedieningselementen zijn op het grote, centrale scherm geplaatst. Even wennen, want de mogelijkheden lijken haast oneindig. Maar het zogenaamde Renault R-Link 2.0 werkt behoorlijk intuïtief, vergelijkbaar met een tablet.

Afhankelijk van het uitrustingsniveau worden verschillende accenten en materialen gebruikt. Fraai is het kunstleer met stiksels op het dashboard en het smalle accentrandje bovenaan. Dat loopt keurig in de portieren door en komt zelfs op de zijkanten van de middenconsole terug. Bij de Intense gaat het om bruin hout dat zorgt voor distinctie.

Renault Talisman

Wie gaat voor leer, krijgt in werkelijkheid een mix van leer met kunstleer. Het is bij de meeste merken zo dat alleen het zitvlak, de rugleuning en de hoofdsteunen in echt leer worden uitgevoerd. Ook de Talisman doet daaraan mee. De randen van de stoelen kennen een bekleding in kunstleer, gelukkig wel in dezelfde tint. Wie voor volleer gaat komt vanzelf bij de Initiale Paris uitrustingsvariant.

Onderstel

Onder de brede neus ligt bij deze kennismaking de 1,6 liter turbo met een vermogen van 200 pk en een prettig koppel van 260 Nm bij 2.000 tpm. Een versnellingsbakkeuze biedt Renault niet, ook de 150 pk benzine verlaat de fabriek met de 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling.

Renault Talisman

Motor en bak leven in een goede symbiose samen, maar het gedrag blijkt sterk afhankelijk van de instellingen die de bestuurder zelf kiest. De Talisman beschikt over vier voorgeprogrammeerde standen: Comfort, Neutral, Sport en Eco. Per geval variëren de stuurrespons, reacties op het gaspedaal, de schakelmomenten van de versnellingsbak en de afstemming van de schokdempers eventueel aangevuld met de programmering van de vierwielbesturing.

De Talisman blijkt een behoorlijk stug afgestemde auto, terwijl in de Comfort-stand bij forse oneffenheden vooral de achterkant vrolijk meedeint. De reden dat de auto ook bij deze instelling toch nog trekjes van stugheid kent, ligt in het feit dat er in dit geval 19 inch wielen onder de Talisman liggen en die blijken voor comfortminnaars gewoon te groot. De 17- of 18-inch exemplaren lijken beter bij het karakter te passen.

Vierwielbesturing ("4Control") is standaard op de Initiale Paris en afhankelijk van het land ook op de Intense (NL). De achterwielen sturen dan maximaal 3,5 graden mee of tegen. Bij lage snelheden verhoogt deze voorziening de wendbaarheid, heel handig bij inparkeren. Boven ongeveer 60 km/u sturen de wielen de andere kant op tot maximaal 1,9 graden en dan weet Renault miraculeus de stabiliteit van de auto te verhogen. Bij inhalen of uitwijken levert deze voorziening voordelen op.

Renault Talisman

Weggedrag

Met de TCe 200 motor weet de Talisman van opschieten. De krachtbron trekt vlot in 7,6 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 237 km/u. Belangrijker zijn vooral tussenacceleraties als even snel een ander voertuig moet worden ingehaald. De bak schakelt dan snel terug, waardoor de manoeuvre vlot wordt afgewerkt. Alleen met een gevloerd gaspedaal laat de viercilinder zich horen.

Door de bank genomen heerst er rust in het interieur. Op een gevarieerde route van snelweg, stad en bochtige trajecten in heuvelachtig terrein komt het gemiddelde brandstofverbruik uit op 7,9 liter/100 km. en dat is fors meer dan de 5,6 liter/100 km die volgens de inmiddels twijfelachtige Europese methode is gemeten.

Renault Talisman

Conclusie

Renault gaat tegen de stroom in met de Talisman en kan dus wel wat geluk gebruiken. Juist omdat de vraag naar grote sedans afneemt, moest Renault echt meerwaarde bieden boven het bestaande aanbod. Dat doet de Talisman op de eerste plaats met een voornaam uiterlijk. Daarbij is de binnenruimte bijna overweldigend en is de ergonomie goed doordacht.

Op technisch vlak scoort de Talisman met moderne motoren, moderne elektronica en vierwielbesturing. Vooral die laatste zorgt er voor dat de Talisman echt anders rijdt dan de concurrenten.

plus
  • Veel binnenruimte
  • Kloeke verschijning
  • Automaat veelal standaard
min
  • Leer is vaak kunstleer
  • Erg stugge afstemming bij 19 inch wielen