Publicatiedatum: 14 maart 2024
Renault Scenic
Autotest

Renault Scenic

Een nieuwe generatie voor een nieuwe generatie

Autotest - De Scenic vormde in het verleden welhaast de kern van het aanbod van Renault. De middelgrote gezinsauto was uiterst succesvol dankzij de balans tussen innovatie, functionaliteit en prijs. Echter, gaandeweg werd het model steeds minder innovatief en uiteindelijk verdween het ruimtewonder met stille trom uit het assortiment. Maar nu is de Scenic terug! Deze nieuwe generatie richt zich zelfs op een geheel nieuwe generatie...

Verbeteren kan in kleine of grote stappen. Wanneer een bestaand concept en bestaande techniek worden doorontwikkeld is het resultaat een verbeterd en tegelijkertijd vertrouwd product. Zo kan een fabrikant bestaande klanten aan zich binden. Wanneer wordt gekozen voor een nieuw concept en nieuwe techniek is niet langer sprake van een verbeterd, maar van een beter product. Met de nieuwe Scenic richt Renault zich op het moderne gezin dat op zoek is naar al even modern vervoer.

Renault Scenic

En dus is over ieder onderdeel opnieuw nagedacht! Zo is de Scenic geen pure SUV of MPV, maar een auto die het beste van vele vormen combineert. Van een SUV heeft de Scenic de hoge, stoere neus en de lange motorkap. Echter, de extra bodemvrijheid of de extra ruimte in de wielkasten van een SUV ontbreken. De rest van het koetswerk heeft de basisvormen van een hatchback, maar dan in het groot. Daarbij gaat Renault doelbewust niet mee in de oneindige race om steeds weer een groter model dan de ander aan te bieden. Met een lengte van 447 cm is de Scenic gemiddeld groot voor een auto in zijn soort.

Ruimte

De Scenic is alleen leverbaar als elektrische auto en daarom konden de voordelen die die techniek biedt optimaal worden benut. Toch is niet gekozen voor een korte motorkap om zo tot een grotere cabine te komen. Renault stelt namelijk dat het ook anders kan. Volgens Renault zijn de wielbasis en de positie van de wielen ten opzichte van de pedalen bepalend voor de binnenruimte. Daarom staan de wielen van de Scenic op de uiterste hoeken. Ook heel anders: de Scenic is minder hoog dan een SUV en forceert de passagiers niet om rechtop te zitten om die hoogte te benutten. De Scenic-rijder zit juist iets onderuit, zoals in een traditionele hatchback. Dat heeft als voordeel dat de Scenic lager is en dat maakt een auto zuiniger en stiller.

Renault Scenic
Renault Scenic

Ondanks de relatief lage bouw zijn de hoofd- en beenruime voorin prima. De ruimte achterin is zelfs zo goed, dat de Scenic kan wedijveren met gezinsauto's die een maatje groter zijn! De achterpassagiers hebben een armsteun die ook dienst kan doen als bekerhouder of tablethouder. Omdat alle elektronica onder de motorkap is samengebracht, is de bagageruimte eveneens ruim bemeten. Dit heeft wel tot gevolg dat onder de motorkap geen tweede bergruimte is te vinden. Ook jammer: de knop om de achterklep te ontgrendelen zit zeer laag, dus dat geeft risico op vieze handen bij het indrukken ervan.

„De binnenruimte is vergelijkbaar met die van een gezinsauto uit een hoger segment“

Uitrusting

De riante binnenruimte is mede te danken aan het speciale zonnedak. Het traditionele panoramadak met rails en een zonnescherm is vervangen door een elektronisch paneel dat met een druk op de knop doorzichtig of juist verduisterend is. Dit heeft als voordeel dat het minder ruimte kost (4 mm i.p.v. de gebruikelijke 3 cm hoofdruimte) en lichter is (3 kg i.p.v. de gebruikelijke 7 kg). Tijdens de testrit viel echter op dat dit minder effectief is dan een ouderwets rolgordijn, want felle zon kan nog steeds hinderlijk in de ogen schijnen.

Renault Scenic

Het dashboard wordt gedomineerd door twee beeldschermen die samen een geheel vormen. Het infotainment-systeem (audio, communicatie en navigatie) is gebaseerd op Android Mobile. Omdat de auto gegevens met Android uitwisselt, kan Google Maps automatisch laadstops plannen als de acculading niet voldoende is om de ingegeven bestemming te bereiken (let op: dit werkt alleen met Google Maps, niet met andere ingebouwde navigatie-apps zoals Waze). Wie omwille van de privacy of andere redenen Google's Android niet wenst te gebruiken, kan dit uitschakelen en de eigen smartphone inzetten als brein van de auto middels Apple CarPlay of Android Auto.

Het optionele audiosysteem van Harman Kardon klinkt redelijk, maar deze fabrikant heeft in andere auto's bewezen tot meer in staat te zijn. Toch is Harman Kardon als grote verbetering ervaren boven Bose, waarmee Renault tot nu toe samenwerkte. Aan één ding houdt Renault vast: de bediening van het audiosysteem met een hendel rechts achter het stuurwiel. Daarmee zitten er nu drie (!) hendels rechts achter het stuur en dat zorgt in de praktijk voor verwarring (o.a. ruitenwissers inschakelen in plaats van achteruitrijden). Kon die audiobediening echt niet naar links?

Goed om te weten: Renault slaagt er steeds beter in om meer gerecyclede grondstoffen te gebruiken en de auto ook beter recyclebaar te maken. Met de Scenic gaat de fabrikant hiermee weer een stap verder en is 24% van de grondstoffen afkomstig van gebruikte materialen.

Renault Scenic

Elektrische auto: de theorie

De Scenic biedt de keuze uit twee elektrische aandrijflijnen. De basisversie heeft een batterij met een capaciteit van 60 kWh, een 125 kW sterke elektromotor en een maximale laadsnelheid van 130 kW. De topversie heeft een accu van 87 kWh, levert 160 kW motorvermogen en laadt met maximaal 150 kW.

Omdat alle elektronica onder de motorkap is samengebracht, zit de laadaansluiting ook aan de voorkant van de auto. Daarom wordt de bestuurder welhaast geforceerd om vooruit in te parkeren. Dat betekent helaas een grotere draaicirkel bij het inparkeren en minder overzicht bij het wegrijden. Heel slim: de batterij heeft een speciale aansluiting voor een brandslang, waarmee een eventuele accubrand binnen 10 minuten is geblust.

Elektrische auto: de praktijk

Voor deze test is met de versie met de sterkste motor en de accu met de grootste capaciteit. Onder gunstige weersomstandigheden en met een gematigde rijstijl was dat goed voor een verbruik van 17.6 kWh per 100 km en een daadwerkelijke actieradius 603 km (fabrieksopgave: 625 km). Dit verbruik is gemiddeld, terwijl de actieradius zeer groot is voor een auto in dit segment.

Renault Scenic

Omdat de Scenic bedoeld is als gezinsauto, is de reactie op het stroompedaal minder venijnig dan bij sommige andere elektrische auto's. Toch zijn de prestaties van de 220 pk / 300 Nm sterke elektromotor nog steeds goed. In vergelijking met soortgelijke auto's met benzinemotor is de Scenic E-Tech zelfs veruit superieur qua souplesse en prestaties. Het terugwinnen van energie kan in vier stappen, waardoor het bijna altijd mogelijk is om met één pedaal te rijden. Uiteraard doet de elektrische Scenic zijn werk in stilte.

Weggedrag

De Scenic deelt het platform en de ondersteltechniek met de Renault Megane E-Tech. Toch is de Scenic meer dan een hoge Megane. Het platform is voor de Scenic namelijk verlengd en verbreed. Dat zorgt niet alleen voor meer binnenruimte, maar ook voor een andere gewichtsverdeling. Daarnaast is de wielophanging aangepast om de Scenic een eigen karakter te geven.

In vergelijking met de Megane E-Tech is dat karakter groots en statig. In vergelijking met elektrische SUV's is de Megane juist sportief en dynamisch dankzij de lagere bouw en het lagere zwaartepunt. Vanaf het eerste moment geeft de Scenic een meer vertrouwenwekkend gevoel dan een SUV en dat is niet ten onrechte. De wegligging is uitstekend en dat zorgt voor bovengemiddelde veiligheid. Samen met de rust van de elektrische aandrijflijn rijdt de Scenic echt als een auto van een nieuwe generatie.

Renault Scenic

Conclusie

Veel fabrikanten vernieuwen in kleine stapjes om zich niet van de klant te vervreemden. Bovendien is niet iedereen klaar voor volledig elektrisch rijden. Voor hen biedt Renault de Austral, Rafale en Espace aan. Speciaal voor een nieuwe generatie gezinnen introduceert Renault de nieuwe Scenic!

Het nieuwe begint al met het concept. Renault kiest er niet voor om de grootste auto in zijn soort aan te bieden. Omdat de Scenic alleen leverbaar is als elektrische auto, kon veel ruimte worden bespaard. De binnenruimte is vergelijkbaar met die van een gezinsauto uit een hoger segment! Tegelijkertijd maken de beperkte buitenmaten de Scenic zuiniger en wendbaarder. De Scenic weet zich daarom niet alleen positief te onderscheiden van conventionele gezinsauto's, maar ook van andere elektrische auto's.

De uitrusting is modern en de elektrische aandrijving zorgt voor prima prestaties, een hoge mate van comfort en lage gebruikskosten. De meerwaarde zit daarom niet alleen in het uiterlijk of de techniek, maar juist in de unieke combinatie ervan. Dat maakt de Scenic tot een nieuwe generatie gezinsauto's voor gezinnen van een nieuwe generatie.

plus
  • Grote actieradius
  • Zeer ruim, ook achterin
  • Gunstig weggedrag dankzij relatief lage bouw
min
  • Elektronisch zonnedak dimt onvoldoende
  • Vieze handen door lage ontgrendeling achterklep
  • Vele hendels aan stuurwiel zorgen voor verwarring