Renault Laguna II
Renault introduceert een nieuwe dieselmotor voor de Laguna
Het aanbod Laguna turbodieselmotoren met common rail werd in januari 2001 gelanceerd met de 1.9 dCi 120 pk / 270 Nm motor met variabele turbo, die al snel werd opgevolgd door een 1.9 dCi 110 pk / 250 Nm versie (deze laatste is in Nederland niet verkrijgbaar). Beide motoren zijn gekoppeld aan de nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbak die door Renault werd ontwikkeld.
Het geheel wordt nu compleet gemaakt met de nieuwe 1.9 dCi common rail 100 pk versie, in combinatie met de handgeschakelde 5-versnellingsbak die bij de lancering van de Laguna al werd aangekondigd. Met een vermogen van 100 pk (74 kW) bij 4.000 t/min beschikt deze motor over een maximaal koppel van 200 Nm vanaf 1.500 t/min. Met 5,4 l / 100 km (150g CO2 / km) bij gemengd gebruik volgens de Europese normen kan deze nieuwe Laguna tot de zuinigste autos in zijn categorie worden gerekend. Deze 1.9 dCi 100 pk motor is voorzien van alle innovaties die werden ingevoerd op de 110 pk en 120 pk versies voor de Laguna. Deze ontwikkelingen dienen met name ter verbetering van het akoestisch comfort in het interieur en van het rijcomfort door een afname van hinderlijke trillingen: een in het motorblok ingebouwde waterpomp, koppeling van de motor aan de versnellingsbak door middel van een groter drukvlak en een kabelbediende versnellingsbak.
In de loop van het eerste trimester in 2002 zal het Laguna turbodieselmotorengamma nog verder worden uitgebreid met de 2.2 dCi 150 pk 16v.