Porsche 911 (1998 - 2005)
nieuwe porsche 911 gt3 vanaf voorjaar 2003 in nederland
De ingenieurs in het Porsche ontwikkelingscentrum in Weissach hebben de nieuwe GT3 in alle opzichten gemodificeerd. De pure rijbeleving, de enorme actieve veiligheid en de consequente lichtbouw stonden daarbij op de eerste plaats. De doelstelling om zowel sportief als tegelijk bijzonder veilig te kunnen rijden, kreeg prioriteit over alle andere zaken. Het extra vermogen is gerealiseerd door een nauwkeurig afgestemde verhoging van het maximum toerental. Het rode gebied van de toerenteller begint - onafhankelijk van de gekozen versnelling - voortaan bij 8.200 tpm. Daarmee mag de nieuwe 911 GT3 400 toeren meer maken dan zijn voorganger, waarvan vooral het sprintvermogen profiteert. De nieuwe GT3 accelereert in 4,5 seconden van O naar 100 km/h; drietiende seconde sneller dan zijn voorganger. Voor de sprint van 0-160 km/h was 10,2 seconden nodig en nu nog maar 9,4 seconden. Vanaf 2.000 toeren is minstens 80 procent van het maximum koppel van 385 Nm (voorheen 370 Nm) beschikbaar. In verband met deze toename van vermogen en koppel is de transmissie uitgerust met een transmissie oliekoeler en extra smering via oliesproeiers. Tevens zijn belangrijke onderdelen versterkt.

Ook het sportonderstel van de GT3 werd verfijnd. Zo ligt het zwaartepunt ten opzichte van de 911 Carrera 30 millimeter lager. Met nieuwe, bredere en toch lichtere wielen moeten grotere langs- en dwarsversnellingswaarden mogelijk zijn. Voor de voorwielen nam de velgbreedte toe van 8 naar 8.5 inch en worden banden in de maat 235/40 ZR 18 gemonteerd. De velgen aan de achteras zijn nu 11 in plaats van 10 inch breed, en zijn gecombineerd met banden in de maat 295/30 ZR 18. Het remsysteem is door de technici eveneens verbeterd. Aan de vooras kreeg de GT3 krachtigere 6-zuiger remklauwen (voorheen 4-zuiger) in monobloc-bouwwijze. De voorste remschijven werden 20 mm groter tot een diameter van 350 millimeter en zijn uitgerust met door Porsche gepatenteerde koelkanalen. Het ABS-remsysteem werd ook gemodificeerd. Naar wens zijn ook keramische remschijven beschikbaar, de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Deze hebben zich reeds bewezen onder de 911 GT2 (standaard) en bij de 911 Turbo en 911 Carrera 4S (beide optioneel).
Aan de buitenzijde is de nieuwe GT3 herkenbaar aan zijn dominante verstelbare achterspoiler en bumperspoiler. Deze zijn van doorslaggevend belang voor de rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden en zorgt voor een grotere druk op de achterwielen bij snel gereden bochten. De in de autosport met het model GT3 Cup opgedane ervaringen, werden gebruikt bij de optische detailwerkzaamheden in de windtunnel. Uiteraard is de vleugelspoiler meervoudig verstelbaar. Ook de voorbumper/-spoiler werd aangepast. Dankzij deze modificaties heeft de nieuwe 911 GT3 een luchtweerstandcofficiënt (Cw) van 0,30.