Porsche 911 (1998 - 2005)
Porsche 911 GT3 RS basis voor autosport
Modellen als de Carrera RS 2.7 (1972) en de 911 SC RS (1984) waren eveneens homologatiemodellen. Zij hebben niet alleen Porsche historie, maar ook autosportgeschiedenis geschreven. De nieuwe 911 GT3 RS moet deze traditie voortzetten. De Nederlandse prijs van de 911 GT3 RS is nog niet bekend. Met uitzondering van de VS en Canada wordt de GT3 RS wereldwijd aangeboden.

Het realiseren van een optimale vermogens/gewicht-verhouding stond centraal bij de ontwikkeling van de 'RS'. Deze bedraagt 4,86 kg/kW, ten opzichte van de Clubsport-uitvoering van de GT3 is dat een verbetering van vier procent. De 'RS' is 50 kg lichter dan de GT3 Clubsport. Hij weegt -volgetankt met 90 1iter benzine- 1360 kg. Ook de 'RS' is uitsluitend met een rolkooi verkrijgbaar. De basiskleur van alle auto's is wit. Alle aanduidingen worden -passend in de traditie van de voorgangers- naar keuze in blauw of rood uitgevoerd. Porsche's nieuwe topsporter beschikt in de straatversie over technische details die later ook in de raceversie te vinden zullen zijn. De complete wieldrager, gedeelde dwarsarmen aan de voor en achteras, de geoptimaliseerde onderstelgeometrie, een bijzonder lichte achterruit uit acryl, en de voorklep en achterspoiler uit koolstofvezel zijn slechts enkele voorbeelden daarvan.
De toerengretige motor ontwikkelt uit een cilinderinhoud van 3,6 liter 280 kW (381 pk) bij 7.300 tpm. Het maximum toerental bedraagt 8.200 tpm en het specifiek vermogen 105,8 pk/1. Deze waarden komen overeen met die van de actuele GT3. Door middel van een zogenoemde stuwdruk-accumulator onder de achterspoiler, krijgt de motor bij hoge snelheden extra lucht toegevoerd. Dit zorgt ervoor dat de 'RS' zijn prestatiedrang gemakkelijker realiseert. De prestaties zijn dan ook in overeenstemming. Voor de acceleratie van O naar 100 km/h heeft de GT3 RS 4,4 seconden nodig. De sprint van O tot 200 km/h kost 14,0 seconden. De topsnelheid bedraagt 306 km/h. Het motorvermogen wordt via een kort gespatieerde, handgeschakelde zesversnellingsbak overgebracht op de achterwielen. De verbinding tussen motor en transmissie wordt bij de 'RS' gelegd via een enkel vliegwiel, aangezien dit een geringere rotatiegewicht heeft dan een dubbel vliegwiel.