9 augustus 2003

Porsche 911 (1998 - 2005)

911 jubileummodel voor 40e verjaardag

9 augustus 2003 - De Porsche 911 wordt 40 jaar jong. Porsche viert deze verjaardag met een tot 1.963 stuks gelimiteerd jubileummodel van de 911, dat vanaf oktober in Nederland bij de officiële Porsche-dealers zal staan. De Nederlandse basisprijs bedraagt € 135.911,- incl. BTW en BPM. Deze unieke sportwagen zal in september zijn wereldpremiere beleven op de Internationale Automobilausstellung (IAA) te Frankfurt. Het speciale 911-model '40 Jaar 911' markeert een hoogtepunt van de actuele '996'-serie, zoals het model intern en door Porsche-kenners wordt genoemd. De basis voor deze 'limited edition' is de 911 Carrera met achterwielaandrijving. Het 911-jubileummodel wordt uitsluitend aangeboden in GT-zilvermetallic; een kleur die tot nu toe was voorbehouden aan de 612 pk sterke supersportwagen Carrera GT.

Aan het jubileummodel is te zien hoe goed de 911 bij zijn 40e verjaardag nog in vorm is. Optische kenmerken zijn de van de 911 Turbo overgenomen luchtinlaten in de neus. De luchtinlaatroosters aan beide zijden zijn uitgevoerd in carrosseriekleur. Dorpelverbreders links en rechts, alsmede met kogeltjes straalgepolijste 18-inch Carrera-velgen, en hoogglanzende eindpijpen van het uitlaatsysteem zorgen voor een karakteristieke uitstraling tot in de kleinste details. Een schuifdak en Bi-Xenon-koplampen met dynamische lichthoogteregeling en koplampsproeiers ronden de exterieur-uitvoering af. Het '911'-embleem op de motorkap is uitgevoerd in aluminium.

Porsche 911 (1998 - 2005)

Het vermogen van de 3,6-liter boxermotor bedraagt 345 pk (254 kW). De vermogenstoename van 25 pk ten opzichte van de standaard 911 is vooral in het bovenste toerengebied merkbaar. Een directere gaspedaal overbrenging zorgt voor een spontaner aanspreekgedrag. Dankzij deze modificaties is de '40 Jaar 911' bij de acceleratie van 0-200 km/h met 16,5 seconden een seconde sneller geworden. De topsnelheid bedraagt 290 km/h, hetgeen een verbetering met 5 km/h betekent. Nog meer sportiviteit en een directere rijbeleving - de jubileum-911 ligt 10 millimeter lager dan het standaardmodel - zijn te danken aan een straffer onderstel. Een extra mechanische achteras-dwarssper (sperwerking 22 procent bij aandrijving, 27 procent bij uitrollen/remmen) zorgt voor een betere tractie van de aangedreven achterwielen. Eveneens standaard is de elektronische stabiliteitscontrole 'PSM' (Porsche Stability Management).

Het interieur is uitgevoerd in donkergrijs natuurleder. Sportstoelen met tweetraps stoelverwarming zijn standaard. De middenconsole, de achterzijde van de rugleuningen van de sportstoelen, de lijsten op het dashboard en de zijpaneeltjes van de handremhendel zijn uitgevoerd in GT zilvermetallic. Met details, zoals bijvoorbeeld de in aluminium-optiek gelakte instrumentringen, alsmede een genummerde '40 Jahre 911'-plaquette op de middenconsole, is het interieur verder afgewerkt.