Peugeot 607
Nieuwe dieselmotor voor Peugeot 607
De 4-cilindermotor heeft een inhoud van 2.179 cc en in de cilinderkop worden de 16 kleppen bediend door twee bovenliggende nokkenassen. Al bij 1.000 tr/min levert de motor 200 Nm en bij 1.250 tr/min is dat al gestegen tot 280 Nm. Het maximum vermogen van 125 kW komt bij 4.000 tr/min vrij en het maximum koppel van 370 Nm is beschikbaar bij 1.500 tr/min. Dat is 54% meer dan bij de vorige versie van de 2,2l HDi bij vergelijkbare toerentallen.
De belangrijkste technische vernieuwingen zijn de vorm van de verbrandingskamer, het 3e generatie inspuitsysteem met een maximale druk van 1.800 bar en natuurlijk de dubbele turbo. Dit is de eerste 4-cilinder van Peugeot met een dubbele, sequentiele turbocompressor. Het systeem, een vinding van Honeywell Turbo Technology, bestaat uit twee kleine turbo's met dezelfde afmetingen.
Bij lage toerentallen werkt er maar een turbo om snel te kunnen reageren op veranderingen in de motorbelasting. De tweede turbo wordt tussen 2.600 en 3.200 tr/min actief, afhankelijk van de belasting van de motor en de atmosferische omstandigheden. Zo wordt de motor over het hele toerengebied onder druk gevuld. De motormanagementcomputer zorgt voor de aansturing van het systeem. Door het toepassen van twee kleine turbo's is de massatraagheid klein waardoor de reactietijd (turbogat) aanzienlijk korter is geworden.
Om vanuit stilstand de eerste 1.000 meter te bereiken heeft de auto 30,2 seconden nodig en accelereren van 80 naar 120 km/h in de vijfde versnelling vergt 8,6 seconden. De topsnelheid van 224 km/h wordt in de zesde versnelling bereikt. Bij dit alles hoort een verbruik van gemiddeld 6,4 l per 100 km en een CO-uitstoot van 170 g/km.