Peugeot 308 (2013 - 2021)
Een geslaagde combinatie
Stap in en het is meteen duidelijk wat de 308 bijzonder maakt. De nieuwste modellen van Peugeot hebben namelijk een "iCockpit". Als in een sportwagen zit de bestuurder dicht op een klein stuurwiel.
Een bijkomend voordeel is dat de snelheidmeter en toerenteller boven het stuurwiel uitsteken. Ze vallen in het blikveld van de bestuurder en zijn daarom veel makkelijker af te lezen dan klokken achter het stuurwiel.
In een vlaag van artistieke vrijheid hebben de ontwerpers gemeend de toerenteller te moeten spiegelen. Daardoor gaat de naald naar beneden wanneer meer toeren worden gemaakt en dat zorgt aanvankelijk voor een schrikreactie ("wat gaat er fout"?).
Een ander kenmerkt van de iCockpit is het minimum aan knoppen. Vrijwel alle functies worden bediend via het centraal geplaatste beeldscherm. Dit maakt het dashboard uiterst overzichtelijk en zorgt voor extra rust in de cabine. Kortom: de 308 overtuigt al in de showroom!
1.2 e-THP EAT6
En gelukkig zal een proefrit niet tegenvallen! Ook de nieuwe aandrijflijn is anders dan anders. Dat begint met de motorinhoud. Auto's zoals de 308 zijn in de regel voorzien van een 1.6 of 1.8 liter motor. Maar dankzij de assistentie van een turbo is de 1.2 liter krachtbron van de Peugeot even sterk als een grotere motor; het verbruik ligt echter een stuk lager.
Bovendien telt de nieuwe motor niet de gebruikelijke vier, maar slechts drie cilinders. Dat maakt een motor zuiniger en lichter. Een nadeel van een driecilinder motor is de onregelmatige loop, maar dit heeft Peugeot goed weten te ondervangen.
Tegelijk met de nieuwe krachtbron introduceert Peugeot ook een nieuwe automatische versnellingsbak. Het belangrijkste doel was om het verschil in verbruik tussen een handgeschakelde versnellingsbak en een automaat te verkleinen. En dat is gelukt, want de CO2-uitstoot van de "EAT6" (efficient automatic transmission) is in vergelijking met de vorige automaat met maar liefst 45 gram per kilometer teruggebracht.
Om dit te bereiken heeft Peugeot geen innovatieve techniek ingezet, maar slechts bestaande techniek verfijnd. Weinig revolutionair maar toch het vermelden waard: de EAT6 is Peugeots eerste automaat met start/stop-systeem.
Rijden
Genoeg theorie, tijd voor de praktijk! Dan valt meteen nog een voordeel van de kleinere motor op: de 1.2 e-THP maakt veel makkelijker toeren dan de grotere motor die hij vervangt. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, volgt vrijwel direct een reactie. Ondanks het bescheiden vermogen van 130 pk / 230 Nm is de driecilinder ronduit uitdagend! Alhoewel het prestatieniveau veel lager ligt, dringt de vergelijking met "hot hatches" zich op. Wat een heerlijke motor!
Het gevoel van snelheid wordt vergroot door het motorgeluid. De 1.2 e-THP is heel veel stiller dan soortgelijke motoren in kleine stadsautootjes, maar heeft wel een vergelijkbaar opgetogen geluidje.
In de regel wordt een automatische versnellingsbak gekozen uit gemakzucht. In de 308 vergroot de "EAT6" het rijplezier echter! Dankzij aangepaste versnellingsbakverhouden past de automaat perfect bij het karakter van de motor. De computer schakelt steevast op exact het juiste moment, waardoor de 308 niet alleen comfortabeler maar ook aangenamer wordt.
Verbruik
Hoe zuinig of onzuinig de nieuwe aandrijflijn is, hangt uiteraard sterk af van de rijstijl. Peugeot belooft dat de "1.2 e-THP EAT6" gemiddeld 5.6 liter per 100 km verbruikt. Op de lange afstand en met een kalme rijstijl is dit zelfs te verbeteren (testverbruik: 4.8 liter per 100 km).
Het testverbruik liep uiteindelijk op tot 10 liter per 100 km, maar dat heeft vooral te maken met de testroute en het onweerstaanbare karakter van de auto. De testrit is namelijk verreden op Mallorca en op de slingerende bergweggetjes aldaar voelt de 308 zich helemaal thuis!
Weggedrag
In tegenstelling tot de meeste andere auto's in dit segment, voelt de 308 namelijk lichtvoetig en dynamisch. Dankzij het kleine stuurwiel kunnen de meeste bochten worden gestuurd met slechts een polsbeweging. De 308 voelt veel kleiner en leniger dan de meeste andere auto's van deze omvang.
Zonder te vervallen in een keihard onderstel, voelt iedere bestuurder als vanzelf aan waartoe de auto in staat is. Dat geeft niet alleen een veilig gevoel, maar ook het nodige rijplezier. Die tweede proefrit met de 308 was absoluut geen straf!
Conclusie
Was het de moeite waard om slechts voor een nieuwe motor en versnellingsbak opnieuw met de Peugeot 308 op stap te gaan? Ja, zonder twijfel!
De Peugeot 308 was al een bijzondere auto. De "iCockpit" maakt alleen het zitten in de 308 al bijzonder. Die bijzondere zithouding zorgt samen met het uitstekende onderstel voor een uitgesproken lichtvoetig weggedrag. Daarbij deugt de vormgeving, is de techniek modern en zijn de prijzen heel redelijk.
Dankzij de "1.2 e-THP EAT6" aandrijflijn weet de 308 zich nu nog beter te onderscheiden van de concurrentie. De nieuwe variant van deze bestaande motor is levendig en sterk. Wanneer de bestuurder zich niet laat verleiden door dit dynamische karakter, is de driecilinder ook nog eens heel zuinig. De nieuwe automaat past welhaast perfect bij de nieuwe krachtbron. Deze nieuwe combinatie is dan ook als een schilderij dat een woonkamer niet alleen opfleurt, maar waardoor het bestaande meubilair ook nog eens een stuk beter uitkomt.
- Uitstekend weggedrag
- Levendige, zuinige 1.2 e-THP motor
- Bijzondere zithouding; klein stuurwiel
- Onduidelijke werking Peugeot-connect