Opel Calibra
Van een ander kaliber
Waarom die vergelijking met de Opel Vectra? Omdat de Calibra onderhuids is gebaseerd op de Vectra. Het platform is hetzelfde, de motoren zijn dezelfde en zelfs het dashboard is grotendeels gelijk aan dat van de Vectra. Het grote verschil zit in de presentatie!
De Calibra laat namelijk zien waartoe de ontwerp-afdeling van Opel in staat is. De scherpe blik van de Calibra is te danken aan nieuwe koplamp-techniek. De relatief kleine grille zorgt voor een superieure stroomlijn en dat zorgt weer voor betere prestaties, een lager verbruik en minder rijgeluiden. Omwille van een lage luchtweerstand heeft Opel gekozen voor zeer kleine buitenspiegels, maar die zijn in de praktijk net iets te klein; het zicht naar achteren laat daarom te wensen over.
Ruimte en uitrusting
De Calibra is een echte coupé en dat betekent een lage daklijn. Om toch te zorgen voor de nodige ruimte achterin, loopt de achterruit veel verder door dan gebruikelijk. Glas is namelijk veel dunner dan een metalen dak (dat bestaat uit meerdere lagen en geluidsisolatie) en op die manier is extra hoofdruimte achterin gecreëerd. Deze coupé biedt daarom daadwerkelijk ruimte aan vier personen! Let op de knop om de achterklep te openen: die is in het achterlicht verwerkt om het lijnenspel niet te verstoren.
De voorstoelen staan iets lager dan in de Vectra, waarbij de inzittenden door het lage dak bijna worden gedwongen meer te gaan liggen dan te zitten. De zeer vlak liggende voorruit zorgt ervoor dat de binnenspiegel oncomfortabel dicht bij het hoofd van de bestuurder komt. Dit is slechts een kwestie van wennen, want uiteindelijk is het zicht in de binnenspiegel goed.
De Calibra is beschikbaar met meerdere motoren, maar slechts in één uitrustingsniveau. Airconditioning behoort niet tot de standaarduitrusting. "Gordelaangevers" en elektrisch bedienbare zijruiten wel. Let verder op de slimme plaatsing van tweeters in de portieren, dit kan een basis zijn voor een fraai geluid in de auto.
Sportcoupé
Bij het beoordelen van de Calibra is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat dit een sportcoupé is, geen sportwagen. Hoe spannend de demo er ook uitziet in het "signaalgeel" met dubbele uitlaat en zesspaaksvelgen, dit is slechts een luxe coupé en geen raceauto.
Alhoewel de fijnafstelling verschilt van die van de Opel Vectra, stuurt de Calibra absoluut niet strak. De besturing is weliswaar zwaar, maar niet exact. Bovendien helt het koetswerk over in de bocht en is in de remmen voelbaar dat dit een relatief zware auto is.
Als het gaat om de aandrijving weet de Calibra veel meer te overtuigen. De testauto is voorzien van de 2.0 liter motor met vier kleppen per cilinder (de basisversie heeft twee kleppen per cilinder). Deze uit de Kadett GSi bekende krachtbron brengt 150 pk / 196 Nm over op alle vier de wielen (voorwielaandrijving is standaard) en past perfect bij de Calibra. De motor is sterk en soepel, maar niet uitdagend. Ook bij lage toeren toont deze benzinemotor de nodige souplesse, waardoor het comfortabel rijden is. Spoor de Calibra aan en hij laat een prachtig uitlaatgeluid horen (raampjes open!) en zet uiteindelijk verdienstelijke prestaties neer.
Conclusie
Is de Calibra de sportcoupé waarmee Opel een nieuwe groep klanten zal weten te vinden? Ja en nee. Rekening houdende met het feit dat de Calibra een luxe coupé is en geen sportwagen, is dit absoluut een geslaagde auto. Waar de Vectra alleen functioneel en verstandig is, weet de Calibra de gevoelige snaar bij menig autoliefhebber te raken. Tegelijkertijd is de Calibra op-en-top Opel. Wie zich niet voelt aangetrokken tot het merk, zal dat met de komst van de Calibra nog steeds niet doen. De Calibra is daarom vooral een model voor Opel-fans die nu voor een verstandige en tegelijkertijd begeerlijke auto kunnen kiezen.
- Bevoorrecht gevoel
- Fijne 2.0 16v motor
- Onderscheidende vormgeving
- Hoofdsteunen te laag
- Zware, gevoelloze besturing
- Onhandig kleine buitenspiegels