Naam: D. J. Kann, datum : 14 januari 2025 Ervaring met Opel Astra Sports Tourer 1.2: In 11 jaar tijd heb ik 3 Opel Sportstourer gehad.
Het begon met het probleemloze J-model.
Daarna kwam het fraaie K-model, aanvankelijk met een 4 cilinder 1.4 l, gevolgd door een 1.2 liter 130 pk 3 cilinder.
De laatste Sportstourer was duidelijk onder de vleugels van Stellantis gebouwd en was dus geen echte Opel meer. De 3 cilinder motor was niet alleen duidelijk hoorbaar, maar ook nogal wat hakkerig bij optrekken. Daarna ging het wel. Ronduit ergerlijk, en dat al na 3 maanden, was het gekraak van de achterwielophanging, een simpele torsie-as constructie. Het gekraak kwam volgens de garage door de remmen, maar dat was onzin volgens een externe deskundige.
Nog ergerlijker was het met regelmaat totaal wegvallen van het infotainment-systeem, incl. de achteruitrij camera. Dit loste ik op door het ontkoppelen van de accu, waarna e.e.a. weer een reset kreeg.
Ook was het updaten van de navigatie, nog van GM afkomstig, niet meer mogelijk.
Duidelijk was dat de volgende auto geen Opel meer zou worden met zijn beruchte PureTech-motoren van Franse komaf.
De keuze viel al vrij snel op een Hyundai I 30 Stationwagen lite hybrid met een 4 cilinder 1.5 liter en 160 PK. Deze keuze had ik veel eerder moeten maken. Wat een verschil! Een veel betere wegligging en een keurige MacPherson achterwielophanging en een heel veel stillere, sterkere en soepeler motor. Ervaring met verkoop: Geen
Ervaring met Opel Astra Sports Tourer 1.2: In 11 jaar tijd heb ik 3 Opel Sportstourer gehad.
Het begon met het probleemloze J-model.
Daarna kwam het fraaie K-model, aanvankelijk met een 4 cilinder 1.4 l, gevolgd door een 1.2 liter 130 pk 3 cilinder.
De laatste Sportstourer was duidelijk onder de vleugels van Stellantis gebouwd en was dus geen echte Opel meer. De 3 cilinder motor was niet alleen duidelijk hoorbaar, maar ook nogal wat hakkerig bij optrekken. Daarna ging het wel. Ronduit ergerlijk, en dat al na 3 maanden, was het gekraak van de achterwielophanging, een simpele torsie-as constructie. Het gekraak kwam volgens de garage door de remmen, maar dat was onzin volgens een externe deskundige.
Nog ergerlijker was het met regelmaat totaal wegvallen van het infotainment-systeem, incl. de achteruitrij camera. Dit loste ik op door het ontkoppelen van de accu, waarna e.e.a. weer een reset kreeg.
Ook was het updaten van de navigatie, nog van GM afkomstig, niet meer mogelijk.
Duidelijk was dat de volgende auto geen Opel meer zou worden met zijn beruchte PureTech-motoren van Franse komaf.
De keuze viel al vrij snel op een Hyundai I 30 Stationwagen lite hybrid met een 4 cilinder 1.5 liter en 160 PK. Deze keuze had ik veel eerder moeten maken. Wat een verschil! Een veel betere wegligging en een keurige MacPherson achterwielophanging en een heel veel stillere, sterkere en soepeler motor.
Ervaring met verkoop: Geen