Forum Opel Agila
Reacties van eigenaren
Ervaring met Opel Agila 1.2 edition: Ik rijd vanaf juli 2010 de Opel Agila 1.2 Edition, aangevuld met het Style pakket (o.a. lichtmetalen velgen). De auto bevalt prima.
Voordelen: geslaagd model, voldoende ruim, hoge zit, stevige, goed verstelbare stoelen, de 1.2 motor is lekker pittig en stil, goede wegligging, opbergvak onder de bodem van de kofferruimte is erg handig.
Geen enkele auto is perfect, dus er zijn ook minpunten:
trekkracht bij lage toeren, schakelen wat hakerig, kleine kofferruimte (overigens heel eenvoudig te vergroten tot geheel vlakke laadvloer), onderzijde voorbumper is te laag, waardoor al schade door een drempel.
Problemen: het eerste halfjaar probleemloos. Hierna problemen met de achterwielophanging, gebonk met het nemen van drempels, later ook op klinkerwegen. Dealer heeft onderzoek gedaan, euvel blijkt te zitten in de schokdempers. Schokdempers zijn inmiddels besteld. Na twee weken opnieuw contact gehad met de dealer: schokdempers zijn voorlopig niet leverbaar, productie moet aangepast worden.
Antwoord: Ik heb precies dezelfde ervaring.
Verleden week de eerste beurt met de Agila gehad bij de opeldealer. Als klacht had ik veel bonken bij het nemen van oneffenheden in de weg of (langzaam) over een een verkeersheuvel gaan. Wat blijkt: alle 2 de schokdempers achter zijn kapot en dit binnen 1 jaar na aankoop! De schokdempers worden ook voor mij besteld en vallen gelukkig nog binnen de garantie. Joanna 14 maart 2011
Antwoord: Wij hebben precies hetzelfde: onze beide schokbrekers achter zijn binnen garantie vervangen. Voor mijn gevoel begint het nu trouwens weer, even afwachten maar.
Marion
Antwoord: Ook bij mij is het hetzelfde verhaal. Auto gekocht in juni 2010. Rijd lekker, zit goed maar ook problemen met schokbrekers. Heb er nu 16000 km opstaan en heb zelf een opmerking hierover gemaakt bij servicebeurt. Schokbrekers staan in bestelling maar wordt van de garage niet veel wijzer. Zeggen alleen maar dat ze in bestelling staan. Waarom niet meer duidelijkheid naar de klant toe ? Heb altijd Toyota gereden en dacht goh, ga eens een ander merk proberen maar nooit iets bij dit merk gehad.
Antwoord: Ik reageer even op mijn review van 7 maart jl. Op 29 april zijn de achterschokbrekers van mijn Agila vervangen. Sindsdien geen problemen meer.
Groet,
Bert Heij.
Antwoord: Voor zover ik weet zitten er geen zwaardere schokbrekers onder, maar heeft er een aanpassing in de productie plaatsgevonden. Je zou kunnen zeggen, dat het een fabricagefout is geweest, waardoor een bepaalde serie schokbrekers niet goed was. Niet alle Agila's hadden dit probleem. Eventueel kun je contact opnemen met de importeur voor nadere informatie.
Groet,
Bert Heij.
Antwoord: Ik heb precies dezelfde ervaring met de Agila. Als klacht had ik veel bonken bij het nemen van oneffenheden in de weg of (langzaam) over een een verkeersheuvel gaan. Terug geweest bij de dealer,maar die kon niets vinden. nu lees ik dat het bij u is opgelost, zitten er nu zwaardere schokbrekers onder?
m.v.g. van Kees
Antwoord: Ik had ook last van bonken, er zijn nieuwe schokbrekers onder gezet hetzelfde soort als voorheen. Dat heeft niet geholpen. Nu zijn er nieuwe ondergezet van een ander merk.
Het bonken is nu voorbij. De nieuwe schokbrekers zijn van KYB. Doe er Uw voordeel mee!
Groetjes Janusje.
Antwoord: Ook ik heb sinds 2011 april, auto was toen 10 maanden oud, gebonk van de schokbrekers. Het buitenhuis zat los van binnenhuis. Is eerst gelijmd. We moesten wachten op de nieuwe schokbrekers. Sinds juni zitten die er onder en nu is het bonken weer begonnen. Heb je zelf moeten vragen om die KYB schokbrekers?
Antwoord: Ik had gevraagd om Koni schokbrekers, ze hebben toen deze gemonteerd. Het bonken is nog steeds weg, dus ik ben toch tevreden. Het bonken komt eigenlijk van die plastic buitenkant, die slaat tegen de binnenkant aan. Hoe raar het ook is daar komt die bonk vandaan.
Laat ze om te proberen dat omhulsel er eens af halen en rijd dan maar eens een stukje, dan heb je geen geluid meer. Je kan zo overigens niet blijven rijden, dan komt er vuil in de schokbreker maar dan weet je wel hoe het zit.
Er word ook wel eens isolatie tussen de binnenkant en de buitenkant gedaan zodat die elkaar niet meer raken.
Succes ermee.
Antwoord: Na onze klacht dat het gebonk nog steeds niet weg was, hebben we nu sinds 3 weken Koni schokbrekers. Bedankt Motorhuis Katwijk: het rijden is nu een stuk plezieriger, je veert over alle verkeersdrempels heen en het gebonk is helemaal weg!
Antwoord: Ik interesseerde mij voor een Opel Agila (of Suzuki Splash). Maar ben nu toch wel erg onzeker geworden. Mijn huidige auto (Fiat Punto 55 S bezit sinds ik de eigenaar ben, en da's sedert 2002. Nog steeds dezelfde schokdempers (Km-stand 130.000 km).
Dat men bij nog zo'n jonge auto al problemen heeft / krijgt met de achterste schokdempers geeft mij toch weinig vertrouwen in de degelijkheid v.h. model.
Antwoord: Typisch dat je deze klachten wel hoort over de Opel Agila, maar niet over de Suzuki Splash. De Suzuki staat ook veel hoger aangeschreven op deze website qua tevredenheid. Is dat nou zo'n andere auto of zijn die eigenaren veel minder kritisch?
Ervaring met Opel Agila 1.0 Edition LPG: In augustus 2010 heb ik een van de eerste Agila LPG gekocht. Daardoor natuurlijk ook eerst veel problemen met onterechte aanslagen voor de MRB. Na een paar maanden (!) werd dat opgelost. De Opel dealer heeft daar niet veel moeite aangedaan.
De Agila doet het verder prima, veel ruimte en behoorlijk stil op de snelweg. De 1.0 motor heeft alleen moeite met de ruim 1000kg van de Agila in de bergen. Dan moet je echt terug naar de 2 of de 3. Geen probleem, het duurt alleen wat langer.
De LPG vulopening is heel mooi weggewerkt onder de tankklep, het aansluiten van de nippel vraagt wat gewenning. Verder is inderdaad de LPG niveau meter klungelig geplaatst. Het stuur zit ervoor dus ik kijk naar de reflectie in de zijruit voor de actuele stand van zaken.
Ook op gas is het verbruik lekker laag 1:15 tot 1:16. Goedkoper rijden kan niet.
Zijn er ook nadelen? Natuurlijk, niets is perfect:
Behoorlijk zijwind gevoelig
Bij gladheid snel oncontroleerbaar, dat is de keerzijde van scherp stu
Antwoord: Even reageren op mijn eigen review: ik heb ook last het gebonk van de achtertrein. Bovendien heb ik nu ook wegliggings-problemen. De auto is moeilijk in lijn te houden. Waarschijnlijk zijn mijn achterschokbrekers ook kapot.
Ervaring met Opel Agila 1.0: Een zeer betrouwbare auto.
Ervaring met Opel Agila: Ik heb sinds 1 maand een Opel Agila 1.0 ecco flex Ik vind het een zeer goede en betrouwbare en zuinige auto. Waar ik wel mee zit is dat de hoedenplank zo kleppert, dat vind ik iritant. Misschien kan iemand mij raad geven om dat op te lossen?
Antwoord: De hoedenplank heb ik uit de auto gehaald. Doordat de achterste zijruiten en achterruit donker getint zijn (bij de edition-uitvoering) is er nagenoeg geen inkijk.
Antwoord: De hoedenplank moet je inklikken in de houders die daar voorzien zijn. Dan zal deze niet meer rammelen hoe dom kun je zijn.
Ervaring met Opel Agila 1.2 edition: Sinds maart 2009 in bezit van Agila en sinds dien een meer dan tevreden rijder. Zeer geslaagd model, zuinig, prima rijeigenschappen.
Ervaring met Opel Agila 1.0 Edition: - Met een koude start, op benzine pas na 3-4 km over naar LPG want dan is is de motor op 40 graden. Reken benzineverbruik van 1L op 17.5km.
- LPG schakelaar en niveaumeter zit verstopt achter het stuur.
- De boordcomputer heb je niks aan want die werkt niet met de LPG installatie.
- De 12 uur klok die te snel loopt is vervelend.
- Erg snel roestige onderdelen bouten en metaal van dempers e.d. tectyleren is erg gauw nodig.
- Winterbanden zijn geen luxe, op de geleverde banden was het behoorlijk slippen.
- de LPG adaptor heeft geen schroefdraad voor bestaande buitenlandse LPG koppelstukken (als je die al bezit)
+ Met de Edition mis je weinig luxe.
+ LPG is heel netjes ingebouwd.
+ passagiersstoel is ook in hoogte verstelbaar
+ goede, stevige stoelen
+ achterbank snel neerklappen voor de boodschappen.
+ Goede wegligging
Ervaring met verkoop: De suggestie actuele voorraad op de Opel website kan betekenen dat de auto nog gemaakt moet worden. Levertijd is dan onzeker omdat LPG achteraf ingebouwd moet worden.
Ervaring met onderhoud: Storing LPG moet wel extern opgelost worden.