Publicatiedatum: 14 september 2025
Nissan Micra
Autotest

Nissan Micra

Precies hetzelfde, maar dan anders

Autotest - De Micra vormt al zes generaties lang een vaste waarde binnen het aanbod van Nissan. Het is een vrolijk ogende auto die zijn succes dankt aan een uitgekiende balans tussen moderne techniek, alledaagse bruikbaarheid en een gunstige prijs. Voor de zesde generatie houdt Nissan daarom vast aan dat concept. En toch is alles anders. Lees waarom.

Ook de zesde generatie van de Nissan Micra heeft de vrolijke uitstraling die kenmerkend is voor het model. Echter, het guitige en aandoenlijke is eraf omdat de basisvorm veel gespierder is. Daarbij zijn de wielen relatief groot en ook dat zorgt voor een atletischer uiterlijk. Dit heeft alles te maken met de samenwerking met Renault. Renault en Nissan hebben samen een nieuwe compacte auto ontwikkeld en de Franse partner heeft duidelijk de overhand gehad in het bepalen van de basisvormen.

Nissan Micra (Recht voor)

Toch heeft Nissan een heel eigen draai aan het ontwerp weten te geven en kan daardoor kopers aanspreken die niet worden aangetrokken door het retro-ontwerp van de Renault 5. En daarmee bereikt de Micra een doelgroep die voorheen werd overgeslagen: jongeren. Mede daarom is de Micra voortaan leverbaar in sprankelende kleuren (wat onze fotograaf betreft een uitstekend idee).

Ruimte

Voor het interieur biedt Nissan de keuze uit een levendige, moderne of klassieke stijl. De testauto is voorzien van het levendige interieur met blauw-grijze bekleding die de auto zeer goed staat. Om het interieur een eigen uitstraling te geven, bekleedt Nissan het dashboard en de portieren met (hoogwaardig) kunststof, waar Renault dat met stof doet. Om de Japanse herkomst van Nissan te benadrukken is het silhouet van Mount Fuji op diverse plekken in het interieur te vinden.

Nissan Micra (Interieur doorkijk)
Nissan Micra (Motor)

De voorstoelen zitten zo goed als ze eruitzien en de ruimte voorin is goed. De beenruimte achterin is alleen voldoende als de bestuurder en bijrijder inschikken. Let op dat de bergruimte in het interieur beperkt is. Bovendien maken lage randen de bergvakken minder bruikbaar.

Uitrusting

De opzet van het dashboard houdt het midden tussen dat van de hypermoderne Nissan Ariya en de conservatieve Qashqai. Veelgebruikte functies worden bediend met knoppen, de overige functies met een groot beeldscherm dat van achter het stuurwiel doorloopt tot halverwege het dashboard.

„Terwijl het model trouw blijft aan het concept, maakt de Micra een grote sprong vooruit“

Nieuw voor Nissan is het gebruik van Android Automotive als besturingssysteem voor het infotainment-systeem (en andere delen van de auto). Wat Autozine betreft is dit een vloek en een zegen in één. De functionaliteit is uitstekend en de integratie met Android-telefoons perfect. Google Maps zorgt voor uitstekende routes, waarbij goed rekening wordt gehouden met files. De slimme assistent van Google behoort tot de slimste op de markt en wordt bovendien continu verbeterd. Echter, Android geeft grote reden tot zorg om de privacy (lees de algemene voorwaarden!) en Apple-gebruikers worden welhaast "weggepest". Bovendien maakt Nissan gebruik van een sterk verouderde versie van Android en de fabrikant wil geen harde beloftes doen over toekomstige updates. Het risico bestaat daarom dat dit systeem al binnen enkele jaren niet meer functioneert.

De reden voor de samenwerking tussen Nissan en Renault is de zware concurrentie uit China. De samenwerking maakt het mogelijk om de kosten te delen en de auto daarom voordelig aan te bieden. Daarbij hoort ook het aanbieden van een complete uitrusting tegen een scherpe prijs. Zo is de Micra standaard voorzien van een warmtepomp, sleutelvrije toegang, een volwaardig klimaatcontrolesysteem en V2L (stroom leveren aan externe apparaten). Voor het audiosysteem werkt Nissan samen met Harman Kardon, met een verdienstelijke klank als resultaat.

Nissan Micra (Driekwart achter)

Net als bij andere merken worden de vele veiligheidsvoorzieningen, die de Europese Unie vereist, als hinderlijk ervaren. Het grootste deel van de waarschuwingen is namelijk onterecht, omdat verkeersborden verkeerd worden geïnterpreteerd (bedoeld parallelbaan / afslag / tijdsgebonden) en/of omdat de elektronica geen beeld heeft van de verkeerssituatie. Daarom kan een "persoonlijke selectie" worden gemaakt van ongewenste assistenten, die dan met een druk op de knop kunnen worden uitgeschakeld. Een prima oplossing!

Elektrische auto

De Micra heeft zich altijd van moderne techniek bediend. Zo was het ooit de eerste kleine auto met directe benzine-injectie gecombineerd met een supercharger ("DIG-S"). De nieuwe Micra is er alleen als elektrische auto. Dat is een logische keuze, want elektrische auto's zijn inmiddels voordeliger in aanschaf en gebruik dan auto's met verbrandingsmotor. Wederom is die lage prijs te danken aan de samenwerking tussen Nissan en Renault.

De Micra is leverbaar met een 40 kWh en 52 kWh batterij, voor respectievelijk 317 km en 416 km bereik. Voor wie thuis kan opladen is de batterij met de kleinste capaciteit de logische keuze. Wie op straat moet laden, kiest voor de "grote" batterij om de periode tussen twee laadsessies te vergroten. Voor deze test is gereden onder gematigde weersomstandigheden met de Micra met 52 kWh batterij. De daadwerkelijke actieradius kwam uit op 381 km, met een testverbruik: 14.2 kWh per 100 km.

Nissan Micra (Zijkant)

Dat laatste is aan de hoge kant voor een auto als deze en dat heeft deels te maken met het karakter van de auto. De Nissan Micra en Renault 5 zijn namelijk de meest dynamische auto's in hun soort. Ondanks het geringe motorvermogen is het karakter levendig en daarom vraagt het de nodige zelfbeheersing om kalm te rijden.

Omdat een elektrische auto geen versnellingsbak heeft, laat de Micra zich bedienen als een automaat. Echter, net als de Renault 5 heeft de Nissan Micra geen "park". In plaats daarvan wordt de parkeerrem automatisch geactiveerd bij het openen van de portieren. Dat klinkt heel handig, maar blijft ook na langdurig gebruik onwennig (rem intrappen, portier openen, dan pas rempedaal loslaten). En net als de Renault 5 heeft de Micra niet minder dan vier (!) hendels rechts van het stuurwiel en dat zorgt voor verwarring. Zo zijn meer dan eens de ruitenwissers geactiveerd, terwijl het de bedoeling was achteruit te rijden.

Nissan Micra (Driekwart voor)

Juist heel prettig: de bestuurder kan in vier stappen instellen hoeveel energie wordt teruggewonnen bij het loslaten van het stroompedaal en dus hoe sterk de auto vaart mindert. In de meest extreme stand kan met één pedaal worden gereden en is de rem alleen nodig in noodsituaties.

Weggedrag

Het levendige karakter heeft niet alleen te maken met de prestaties van de motor, maar vooral met het weggedrag. De combinatie van het platform, het gewicht van de accu en de geavanceerde wielophanging zorgt voor uitmuntende rijeigenschappen. De Micra voelt niet zwaarder dan een traditionele auto met verbrandingsmotor, maar is dankzij het lage zwaartepunt wel stabieler.

Bovendien communiceert de Micra goed met de bestuurder, waardoor gevoelsmatig direct duidelijk is waartoe de auto in staat is. Dat zorgt voor het nodige rijplezier, maar maakt de Micra ook heel veilig.

Nissan Micra (Recht achter)

Conclusie

De zesde generatie van de Nissan Micra is wederom een vrolijk ogende, moderne en voordelige auto. Echter, een nieuwe tijd vraagt om nieuwe oplossingen. Deze tijd vraagt om elektrische auto's, omdat ze beter rijden (stiller, sneller, zuiniger) en beter voor het milieu zijn. De Micra is bovendien voordeliger in aanschaf dan een soortgelijke auto met benzinemotor.

Echter, omdat de nieuwe Micra niet meer wereldwijd wordt aangeboden, is het moeilijker geworden om het schaalvoordeel te behalen waarmee de prijs concurrerend kan worden gehouden. Nissan zag zich daarom genoodzaakt om samen te werken met Renault. Het resultaat is ernaar, want de Nissan Micra en Renault 5 zijn vooralsnog als enige niet-Chinese auto's serieus in staat om met de Chinese concurrenten te wedijveren.

Dit heeft als keerzijde dat de verschillen tussen de Renault 5 en Nissan Micra teleurstellend klein zijn. Daarbij geeft de auto steeds het gevoel dat de Nissan Micra op de Renault 5 is gebaseerd en niet andersom. En hoe goed het basisproduct ook is, er zijn zeker verbeterpunten aan te wijzen (verplicht gebruik van Android / vele hendels aan de stuurkolom / lage randen rondom bergvakken / fluitend geluid elektromotor / onhandige locatie laadaansluiting). Als Nissan die had aangepast, zou de Micra als superieur product zijn ervaren.

Toch is de Nissan Micra per saldo een uitstekende auto. De uitrusting is modern, de elektrische aandrijflijn is sterk en het weggedrag is zelfs het beste (dynamisch / stabiel / communicatief) in zijn klasse. Terwijl het model trouw blijft aan het concept, maakt de Micra een grote sprong vooruit. Met andere woorden: de nieuwe Nissan Micra is hetzelfde als voorheen, maar dan anders.

plus
  • Scherpe prijs
  • Uitstekend weggedrag
  • Geslaagde vormgeving
min
  • Matige ruimte achterin
  • Hinderlijke fluittoon elektromotor
  • Twijfelachtige keuzes op het gebied van software