Nissan Micra (2010 - 2017)
Nieuwe Nissan Micra vanaf november 2010
Voor de nieuwe Nissan Micra is er keuze uit twee geheel nieuwe driecilinder benzinemotoren met een motorinhoud van 1,2 liter. Een versie is uitgerust met variabele kleptiming (VTC) en levert een vermogen van 59 kW en een koppel van 108 Nm. Zijn brandstofverbruik is laag en mede daardoor produceert deze motorvariant maar 115 gram CO2 per kilometer.
De andere versie van de 1.2 is voorzien van een supercharger en directe brandstofinjectie voor een vermogen van 72 kW en een koppel van 142 Nm. Het verbruik en de CO2-uitstoot van deze driecilinder is nog lager dan dat van eerstgenoemde, namelijk slechts 95 g/km. De Micra 1.2 handgeschakeld heeft een B-label en een bijtelling van 20%. De in 2011 leverbare Micra 1.2 met 95 g/km heeft een A-label en 14% bijtelling.
De twee motoren zijn naar keuze leverbaar met een handbediende vijfversnellingsbak of Nissans nieuwe Continu Variabele Transmissie (CVT). Als eerste maakt de CVT gebruik van een subplanetair tandwielstelsel voor een groter overbrengingsbereik. Ook wordt een kleinere riemschijf toegepast, waardoor de transmissie dertien procent lichter is dan eerdere CVT's van Nissan. Het grotere bereik van de versnellingbak maakt de 1,2-litermotor net zo zuinig als een 1,0-litermotor, zonder gevolgen voor het pittige acceleratievermogen van de auto.
De nieuwe Micra staat op een geheel nieuw, gewichtsbesparend onderstel, het zogeheten V-platform. Dit platform is zo stijf en zo licht mogelijk gemaakt om het rijdrag, de prestaties en het brandstofverbruik op een positieve manier te beïnvloeden. Niet alleen op het onderstel werd gewicht bespaard. Zo is onder meer de brandstoftank van de nieuwe Micra 2,2 kilogram lichter en ook de voorwielophanging weegt maar liefst 9 kilogram minder dan de ophanging van de vorige versie. Het eindresultaat van alle 'afslankmaatregelen' is dat de nieuwe Micra zo'n 25 kilo lichter is dan zijn voorganger.
Het gebruik van het V-platform levert tevens een belangrijke bijdrage aan de hoge botsveiligheid. De structuur is ontwikkeld om de krachten van een frontale aanrijding te absorberen door middel van geavanceerde kreukelzones. Dankzij extra verstevigingen is de passagiersruimte in hoge mate bestand tegen vervorming. De Micra is bovendien standaard voorzien van twee frontale airbags en zij- en gordijnairbags.
De Visia, Acenta en Tekna zijn de beschikbare uitvoeringen van de Nissan Micra. Tot de standaarduitrusting van de auto behoren stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen vóór en ESP. De Acenta-uitvoering voegt hier een audiosysteem, een volautomatische airconditioning en een cruisecontrole aan toe. Voor wie prijs stelt op innovaties als Nissan Connect – een navigatie- en audiosysteem – en Parking Slot Management, dat parkeerplaatsen 'scant' om te kijken of de Micra past, is er de Tekna-uitvoering. Opties als Intelligent Key, een glazen panoramadak, een regensensor, een start-/stopknop en een boordcomputer die allerlei praktische informatie geeft, zijn ook voorhanden.
De nieuwe Nissan Micra is leverbaar vanaf november 2010 met een vanafprijs van € 11.200 euro incl. BTW/BPM (1.2 115 g/km Visia). De versie met 95 g/km zal medio 2011 leverbaar zijn.