Nissan Leaf (2011 - 2017)
Nissan maakt drive-in bioscoop van Olympisch stadion
"The Revenge of the Electric Car" is het vervolg op de film "Who Killed the Electric Car" uit 2006. Beide documantaires zijn geregisseerd door Chris Paine. In het eerste deel werd getoond hoe de elektrische auto onder dwang van de Amerikaanse overheid werd ontwikkeld en even later dankzij diezelfde overheid faalde.
Ondanks de veelbelovende titel, geeft "The Revenge of the Electric Car" niet aan waarom de elektrische auto dit keer wel een succes zou worden. De kritische toon die het eerste deel kende, is dit keer veel milder. Over technische beperkingen, zoals de bescheiden actieradius en de geringe toekomstverwachting op het gebied van accu's, wordt nauwelijks gesproken.
In plaats daarvan krijgt de toeschouwer een uniek kijkje achter de schermen bij diverse autofabrikanten. De makers van de film liepen mee met de belangrijkste kopstukken van de auto-industrie, zoals Bob Lutz (General Motors) en Carlos Ghosn (Renault / Nissan). Ter contrast kijken de filmmakers in de keuken van kleine autobouwers zoals Tesla Motors. De verschillen (en soms verrassende overeenkomsten) in inzicht en aanpak tussen enorme multinationals en kleine startups maken de film fascinerend.
Van de inmiddels 157 in Nederland geregisteerde Nissans Leaf kwamen 60 exemplaren naar het Olympisch stadion. Bovendien kwamen enkele Franse Leafs speciaal voor de film naar Nederland. De voorzitter van de Engelse Nissan Leaf club kwam met zijn auto, geheel op eigen kracht, naar Amsterdam.
"The Revenge of the Electric Car" zal later dit jaar ook in enkele traditionele bioscopen te zien zijn.