Mercedes-Benz S-Klasse Cabriolet
Groots en open
Bij het ontwikkelen van de S-Klasse Coupé en Cabriolet ging Mercedes-Benz verder dan alleen het veranderen van de daklijn, danwel het verwijderen van het dak. In feite zijn de Coupé en Cabriolet slechts tot de A-stijl gelijk aan de S-Klasse sedan (of "limousine", zoals Mercedes-Benz zelf pleegt te zeggen). Alles van de portieren tot de achterplecht is uniek voor een Coupé en Cabriolet.
Dat betekent dat de binnenruimte heel anders is ingedeeld. Omdat de S-Klasse sedan voornamelijk wordt gebruikt als auto met chauffeur, gaat bij deze variant alle aandacht uit naar het comfort en de ruimte op de achterbank. Omdat de Coupé en Cabrio juist door de eigenaar zelf worden gereden, is de ruimte achterin nu slechts bijzaak. Mercedes-Benz prijst deze cabriolet aan als vierzitter, maar met twee forse personen voorin, is de resterende beenruimte achterin nihil.
Uitrusting
Alles draait om de bestuurder en de eventuele bijrijder. Die hebben alle ruimte, zitten op stoelen die beter zijn dan menigeen thuis heeft en worden omringd door weelde zoals alleen een S-Klasse die biedt. De gebruikte materialen zijn van de hoogste kwaliteit en de afwerking is onberispelijk.
Uiteraard biedt de S-Klasse alle techniek die Mercedes-Benz in huis heeft, inclusief minder functionele franje zoals Swarovski kristallen in de koplampen.
Specialist Burmester levert (optioneel) een audiosysteem. Waar deze audiofabrikant bij andere modellen van Mercedes-Benz nog enige beperkingen kreeg opgelegd, was voor de S-Klasse alleen het beste goed genoeg. De klank van dit audiosysteem is daarom absoluut perfect, niet alleen met het dak gesloten maar zelfs met geopend dak!
De grootste trots van iedere S-Klasse zijn echter de assistentiesystemen waarmee de auto tot op zekere hoogte autonoom kan rijden. Op die manier biedt de S-Klasse extra veiligheid en gemak. Tijdens eerdere testritten met de S-Klasse (sedan) is hier dankbaar gebruik van gemaakt, maar met deze cabriolet is het gelaten voor wat het is; dit is een auto waarbij alles draait om rijplezier en dus werd er zelf gestuurd!
Cabriolet
Voor de S-Klasse Cabrio kiest Mercedes-Benz voor een stoffen kap, niet voor de metalen constructie waarmee het zo succesvol is in het lagere segment. Echter... de stoffen kap is van voortreffelijke kwaliteit. Met gesloten kap is de S-Klasse Cabrio zelfs stiller dan het gros van de auto's met een vast dak!
Dit is mede te danken aan het standaard aanwezige dubbelglas. In een tunnel valt de S-Klasse Cabrio uiteindelijk toch door de mand. Dan komt gereflecteerd geluid van bovenaf het interieur in en is deze chique cabriolet beduidend minder stil dan een gewone auto (maar nog steeds stiller dan veel andere cabrio's).
Het dak openen en sluiten is een bijzondere ervaring. Het mechaniek doet zijn werk welhaast in perfecte stilte. Er zijn geen elektromotoren hoorbaar, geen kreunende pneumatische systemen en geen ritselende stof. Aanvankelijk dacht de testrijder daarom iets aan de oren te mankeren, maar de omgevingsgeluiden waren nog wél hoorbaar.
Met het dak geopend is het comfort goed, maar is het verschil met doorsnee cabrio's minder groot. Het geluidsniveau blijft laag, maar zelfs Mercedes-Benz kon weinig doen aan de turbulentie in het interieur. Beduidend minder kostbare vierpersoons cabriolets van andere merken hebben een vergelijkbare hoeveelheid rijwind in het interieur.
Om de turbulentie te beperken levert Mercedes-Benz de "Aircap": een (elektrisch) uitklapbare windbreker bovenop de voorruit. In de praktijk is het effect hiervan gering. Het zorgt er vooral voor dat het klimaatcontrolesysteem beter in staat is om te koelen of te verwarmen met de kap open (tot 80 km/u).
Weggedrag
De S-Klasse Cabrio en Coupé zijn er in twee uitvoeringen: een AMG en een gewone uitvoering (S500), voor zover er sprake is van "gewoon" in deze koningsklasse. Tijdens de eerdere testrit met de Coupé is gekozen voor de sportieve AMG. Maar omdat een cabriolet vooral bedoeld is om te flaneren en te genieten van de omgeving, is deze keer gekozen voor de standaard-uitvoering.
Het verschil tussen het sportonderstel (AMG) en het standaardonderstel (S500) is als het verschil tussen dag en nacht. De S500 zweeft welhaast over het wegdek en probeert de grootst mogelijke afstand te creëren tussen de inzittenden en de buitenwereld.
De besturing van de S500 geeft geen enkele feedback, de bestuurder moet er daarom op vertrouwen dat de elektronica zijn werk naar behoren doet. Het vraagt wellicht enige gewenning om het lot geheel in de handen van de elektronica te leggen, maar gaandeweg blijkt dat deze auto heel goed zelf weet wat kan en niet kan. Uiteindelijk kan zelfs schandalig hard worden gereden zonder dat de bestuurder ook maar een spier vertrekt. Juist dit uitgesproken comfortabele karakter geeft de S-Klasse een enorme superioriteit.
Voor wie toch meer betrokken wil zijn bij het rijden, is een sportstand beschikbaar. Hiermee geeft de S500 juist wél het noodzakelijke gevoel in het onderstel en de besturing. De belevenis is echter minder intens dan met een AMG-uitvoering.
Prestaties
Wanneer wordt gekozen voor het topmodel van Mercedes-Benz, is de verleiding groot om dan ook meteen voor de top-uitvoering (AMG) te kiezen. In dit geval is dat echter niet aan te raden. Net als bij het onderstel, is de AMG-uitvoering te agressief en te bruut voor een auto als deze. Dit is een S-Klasse, geen sportwagen!
En denk niet dat de S500 een slappeling is! De 4.7 liter achtcilinder is goed voor 455 pk / 700 Nm en dat is op zijn zachtst gezegd voldoende. Wanneer het gaspedaal diep wordt ingetrapt, maakt de auto indruk met machtige versnellingen en een dito geluid. Het enige verschil met de AMG-versie is dat de agressie ontbreekt, de prestaties zijn nog altijd verpletterend.
Het is echter op lage snelheid en met het dak open, wanneer de S500 het meest in zijn element is. Dan biedt de S500 meer verfijning dan iedere andere cabrio en dat geeft deze S-Klasse de grootsheid die hoort bij een open auto.
Conclusie
De S-Klasse is het topmodel van Mercedes-Benz en dus rijst de vraag of de S-Klasse Cabriolet daarom de beste cabriolet is. Ook na een meer dan aangename proefrit is geen eenduidig antwoord op die vraag te geven. Bij auto's als deze draait alles om de persoonlijke smaak.
Voor wie op zoek is naar spanning en sensatie, is de S-Klasse Cabriolet niet de eerste keuze. Wie omgeven door luxe wil genieten van het landschap, zal juist wel vallen voor de S-Klasse Cabrio. Want, net als de gewone S-Klasse, overtuigt ook de cabriolet met luxe, comfort en veiligheid op het allerhoogste niveau.
- Uiterst comfortabel
- Subliem Burmester audiosysteem
- Moderne veiligheidsvoorzieningen
- Geen vierpersoons auto
- Aircap nauwelijks effectief
- Houten bovenrand stuurwiel wordt zeer heet in de zon