Mercedes-Benz C-klasse Sportcoupe (2001 - 2008)
Gevoelskwestie
Geparkeerd naast de C-klasse sedan vallen twee grote verschillen tussen beide auto's op. Het belangrijkste verschil is te vinden aan de achterkant. Niet alleen is de Sportcoupé 20 cm korter, het gehele lijnenspel verschilt als dag en nacht. De sedan is zakelijk en elegant, terwijl de Sportcoupé snelheid en dynamiek uitstraalt. Het glazen dak van de testauto loopt over in een grote achterruit met vlak boven de achterlichten een bescheiden spoiler in de lakkleur van de auto. Daar onder is nog een klein stuk verticaal geplaatst glas te vinden dat de auto niet alleen een bijzondere uitstraling geeft, maar ook het zicht in de binnenspiegel vergroot.
De achterlichten en de contouren van de achterruit zijn in ronde vormen uitgesneden om de auto levendig te maken. Vanaf de achterspoiler loopt, via de zijruiten, een aflopende schouderlijn naar de neus die opnieuw een gevoel van snelheid geeft. Ook de lijnen van de flankbeschermers en de portieren lopen van breed naar smal en van hoog naar laag en maken de auto tot een grote pijl op wielen. Het geheel oogt buitengewoon fraai maar vooral niet te opzichtig, dit is de Mercedes Coupé die mag.
Ondanks de driedeurs koets is de sportcoupé nog steeds een forse auto. De ruimte voorin is op z'n zachtst gezegd riant. Wie gewend is de stoel van iedere auto direct in de achterste stand te zetten, kan bij deze coupé niet meer bij de pedalen! Ook de hoofdruimte is voldoende, zij het niet zo royaal bemeten als de beenruimte. In tegenstelling tot andere luxe coupé's heeft de C-klasse een volwaardige achterbank. Met de voorstoelen in een normale stand valt achterin heel redelijk te zitten. De toegang tot de achterbank is goed, er weer vandaan komen iets lastiger.
Het interieur van de sportcoupé is duidelijk afkomstig van de andere familieleden van de C-klasse, maar is precies op de juiste punten aangepast. Zo is het stuurwiel vervangen door een vlot ogend driespaaks exemplaar en is de houtinleg vervangen door aluminium panelen. Evenals bij de sedan zijn de gebruikte materialen zeer fraai en is de afwerking van het gehele interieur onberispelijk en duurzaam. Dat geeft de bestuurder een bevoorrecht en soms haast superieur gevoel. De rust en het grote rij-comfort versterken het gevoel dat de Sportcoupé iets voor heeft op het overige verkeer. Die combinatie zou de beoogde doelgroep van huidige Audi en BMW-kopers wel eens definitief over de streep kunnen trekken. Bovendien is de zit in de Sportcoupé diep, zodat de auto een echt sportwagen-gevoel geeft.
Sportwagen
Maar rijdt de sportcoupé ook als een sportwagen? Het antwoord op die vraag ligt bij de koper. De sportcoupé is leverbaar met drie verschillende benzinemotoren: een 1.8 liter, een 2-liter met compressor en een 2.3 liter met compressor. De zes- en achtcilinder motoren blijven voorbehouden aan de CLK. Voor deze test viel de keuze echter op de 2.2-liter diesel, want de Sportcoupé zal vooral worden ingezet als kilometervreter. In de stad en op provinciale wegen presteert de diesel prima. Bij tussensprints kan de auto de inzittenden zelfs iets in de stoelen drukken!
Mede dankzij de lage zit en het metaal tot op schouderhoogte is het coupé-gevoel dan compleet. Het moet echter bij een gevoel blijven, want puur in cijfers uitgedrukt zijn de prestaties minder indrukwekkend. Menig andere compacte diesel kan de Sportcoupé het nakijken geven. Waar de diesel echter in agressie tekort komt, wordt dit goedgemaakt door souplesse en kracht. Gekoppeld aan de heerlijk schakelende zesversnellingsbak, laat de auto zich op hoge snelheid en laag in de toeren over de snelweg dirigeren. Dit is waar deze diesel sportcoupé in z'n element is: in alle luxe en comfort grote afstanden afleggen.
Luxewagen
De mate van luxe waarin dat gebeurt is sterk afhankelijk van de gekozen pakketten van extra's. Standaard is iedere sportcoupé voorzien van onder andere automatisch aanschakelende verlichting, warmtewerend glas, een regensensor, cruise control, links/rechts gescheiden verwarming en een boordcomputer met bediening op het stuurwiel. Als het om veiligheid gaat zijn ABS, zes airbags en een anti-slip regeling ook standaard. Side airbags achterin zijn als optie leverbaar.
Om de Sportcoupé echt leuk te maken is de koper echter genoodzaakt de toch al niet mild geprijsde auto aan te kleden met de diverse evolution-, comfort- en AMG sportpakketten. Pas dan komen zaken als airconditioning, alarm, lichtmetaal of een leder interieur binnen bereik. Vooral het optionele panorama schuifdak verdient aanbeveling. In gesloten toestand maakt het de auto nog mooier, omdat het perfect overloopt in het glas van de achterklep. Geopend verhoogt het het rijplezier, waarbij een slim meebewegend "mini spoilertje" vooraan geluiden van de rijwind beperkt houdt. In gesloten toestand brengt het meer licht in het interieur waardoor de auto ruimer aandoet.
Conclusie
Het gaat allemaal om gevoel bij de Mercedes C-klasse Sportcoupé. Het merk heeft precies uitgezocht waar de trendy autokoper gevoelig voor is, en heeft dat zo goed mogelijk gecombineerd met de kracht die het met de ster al in huis had. Het interieur weet de koper door de materiaalkeuze en uitstraling precies op de juiste wijze te behagen, het uiterlijk is op exact de juiste punten aangepast en de rij-eigenschappen een fraaie mengvorm van het comfort van een Mercedes met het extra rijplezier van een coupé.
De Mercedes-Benz C-klasse Sportcoupé is de naam daarom absoluut waardig. Alhoewel de auto een fractie goedkoper is dan de sedan, is het allerminst een compact instapmodel van de C-klasse. De auto rijdt en voelt als een echte coupé. De bestuurder heeft altijd het gevoel met moeders mooiste onderweg te zijn, waarbij uitrusting en rijeigenschappen niet voor het uiterlijk onder doen. De nadruk ligt echter meer op coupé dan op sport. De 220 CDi is niet bedoeld als gooi-en-smijt auto, maar om lange afstanden af te leggen in stijl.
- Prachtige vormgeving
- Groot gevoel van luxe
- Comfortabel en sportief
- Pas compleet met optie-pakketten
- Bombastisch en vermoeiend audiosysteem