Mercedes-Benz C-Klasse Estate (2014 - 2021)
Meer klasse
Niet alleen voor de uitrusting heeft Mercedes-Benz naar de grotere modellen gekeken! De lijnen van de stationcar ("Estate") zijn namelijk geïnspireerd op die van de buitengewoon fraaie "CLS Shooting Brake". Let daarbij in het bijzonder op de slanke achterste zijruit die de indruk geeft van een lage daklijn.
Ruimte
Het blijft echter bij een indruk, want omwille van de binnenruimte heeft de Estate in feite een hoge, doorlopende daklijn. Volgens Mercedes-Benz is de C-Klasse Estate geen "life style" auto, maar een echt werkpaard. Dat blijkt onder andere uit de bagageruimte, die standaard 490 liter meet. Dat is een gemiddelde waarde voor een auto als deze en ruim voldoende voor de bagage van vier bepakte en bezakte vakantiegangers. Die vakantiegangers zitten prima, alhoewel de "AMG"-sportstoelen van de testauto een storend harde achterkant hadden.
Uiteraard kan de achterbank worden opgeklapt om de bagageruimte te vergroten. Dit gaat echter niet met hendels, maar met knopjes naast de rugleuning en in de bagageruimte. Heel chique! Met opgeklapte achterbank (40/20/40) neemt de kofferruimte toe tot 1.510 liter en daarmee is de C-Klasse Estate nipt recordhouder in zijn klasse. Standaard is de bagageruimte voorzien van sjorogen, bergvakjes in de zijwand en een enorme extra ruimte onder de laadvloer.
Optioneel is de achterklep elektrisch bedienbaar. Bij veel merken beweegt een elektrisch bedienbare achterklep zo traag, dat het meer ergernis dan gemak geeft. Maar Mercedes-Benz heeft een goed compromis tussen snelheid en veiligheid gevonden. Het "Easy pack" is daarom tijdens de testperiode dankbaar en veelvuldig gebruikt.
Uitrusting
De Estate heeft dezelfde wielbasis als de C-Klasse sedan, de extra ruimte komt puur van de daklijn en de extra overhang. De ruimte voorin is daarom gelijk aan die van de gewone C-Klasse. Daarbij valt op dat het dashboard nadrukkelijk om de bestuurder en bijrijder heen is gebouwd. De beweegruimte rondom de voorstoelen is minimaal; of dat een voordeel of een nadeel is, is een kwestie van smaak.
Kenmerkend voor de nieuwe C-Klasse is dat de afwerkingskwaliteit vrijwel op hetzelfde niveau staat als dat van de duurdere modellen. Het grote beeldscherm van het gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem staat prominent op het dashboard. Volgens de ene straalt het als een juweel in het interieur, een ander ervaart het als een ergonomische misser (alsof het niet geïntegreerd had kunnen worden).
Ook het uitrustingsniveau doet, indien wordt gekozen voor de juiste opties, nauwelijks onder voor de grotere sedans. Een speciale vermelding verdient het "head up display" dat essentiële informatie voor de bestuurder tegen de voorruit projecteert, waardoor het in het landschap voor de auto lijkt te zweven. Wie eenmaal met "head up display" heeft gereden, vraagt zich af waarom autofabrikanten nog de moeite nemen om ouderwetse klokken achter het stuurwiel te monteren.
Ook vermeldenswaard is het audiosysteem van specialist Burmester. De kwaliteit hiervan is niet vergelijkbaar met het Burmester-systeem van Porsche, maar dat kost dan ook het vijfentwintigvoudige (!) van de Mercedes-Benz variant.
Rijden
Voor deze test is gekozen voor de "C180", de eenvoudigste motorvariant op de prijslijst. Deze is voor de gelegenheid gekoppeld aan een "7G Tronic" automaat en dat vormt een geslaagde combinatie.
Uit een bescheiden 1.6 liter viercilinder benzinemotor haalt Mercedes-Benz 156 pk / 250 Nm, maar dankzij het karakter van de motor en de software van de automaat voelt het alsof het vermogen veel groter is. Met het toenemen van het toerental neemt ook het afgegeven vermogen merkbaar toe en dat zorgt voor een sportief gevoel. De C180 is op papier minder snel, maar voelt zelfs levendiger en gewilliger dan de eerder geteste C200.
De zeventraps automaat schakelt niet geheel onmerkbaar. In plaats dat dat storend is, draagt het juist bij aan het gevoel van snelheid. Dankzij de lange zevende versnelling kan het toerental op de snelweg aangenaam laag worden gehouden en biedt ook deze lichte motor al het comfort dat mag worden verwacht van een Mercedes-Benz.
Ondanks de vele brandstofbesparende technieken, kan het door de fabriek beloofde verbruik van 1 op 17.5 in de praktijk niet worden gerealiseerd. Zelfs met een uiterste kalme rijstijl en het afleggen van alleen lange afstanden was 1 op 14.5 het best haalbare.
Weggedrag
Hoe sportief of comfortabel de C-Klasse rijdt, kan met een druk op de knop worden bepaald. Hierbij kan geen rekening worden gehouden met de eventuele belading. De werking van "Agility Control" is hetzelfde als bij de sedan.
Voor wie sportief wil rijden zijn er zelfs een "sport" en "sport plus" modus beschikbaar, maar in geen van beide modi verandert de C-Klasse Estate in een uitdagende of opwindende auto. Sterker nog: bij snel bochtenwerk valt op dat de auto zich gemakkelijk uit het rechte spoor laat brengen door richels of andere oneffenheden in het wegdek. Wat de C-Klasse (Estate) juist siert, is dat de auto minder groot voelt dan deze eigenlijk is.
Wanneer wordt gekozen voor de "eco" of "comfort" stand is de C-Klasse Estate het meest in zijn element. Dan kiest de automaat voor een hoge versnelling, is de besturing licht maar niet gevoelloos, is het onderstel uiterst comfortabel en heeft deze Estate simpelweg meer klasse dan de rest.
Conclusie
Na de C-Klasse sedan introduceert Mercedes-Benz nu ook de C-Klasse stationcar. Terwijl het lijnenspel de auto nog eleganter maakt, zorgt de langere daklijn voor extra binnenruimte. De afwerkingskwaliteit en het uitrustingsniveau zijn vergelijkbaar met die van de grotere modellen van Mercedes-Benz, terwijl de bagageruimte de grootste in zijn klasse is. De C-Klasse Estate weet daarom te overtuigen als luxeauto én als werkpaard.
Na eerdere tests met de C200 en C300 BlueTec Hybrid, is dit keer gekozen voor de eenvoudigste motor op de prijslijst: de C180. Vooral in combinatie met de 7G-Tronic automaat weet deze combinatie te overtuigen met een levendig karakter, terwijl het comfort op de lange afstand ook prima is.
- Ruim en luxueus
- Uiterst comfortabel
- Moderne, bruikbare techniek
- Niet zo zuinig als beloofd
- Harde achterkant AMG sportstoelen
- Grote achterdeur, kleine opening naar achterbank