McLaren 650S
McLaren introduceert 650S Can-Am
De Can-Am Series, een afkorting van Canadian-American Challenge Cup, was een feest van kracht en snelheid op de mooiste racecircuits in Noord-Amerika en Canada. De beste coureurs streden om de winst, zoals Graham Hill, John Surtees, Jackie Stewart en natuurlijk Bruce McLaren. Het kampioenschap startte in 1966, slechts een jaar nadat Bruce McLaren Motor Racing was opgericht. Tijdens de seizoenen die volgden, wist de jonge Nieuw-Zeelander zich op te werken tot een van de meest succesvolle coureurs ooit.
De sleutel van het succes van de McLaren Can-Am racewagens was het gebruik van de modernste technologieën en materialen. Een principe dat vandaag de dag onverminderd door McLaren wordt aangehouden en dus ook de basis is van de 650S Can-Am. Waar lichtgewicht materialen zoals aluminium en mallite (een composietmateriaal) werden toegepast in de racewagens van toen, is tegenwoordig koolstofvezel het toverwoord, door McLaren onder andere gebruikt voor het MonoCell chassis.
Nieuw is een afneembare, koolstofvezel hardtop en dat materiaal is ook gebruikt voor de motorkap, Airbrake, voorbumperspoiler, achterbumper, portieren en de speciale 650S Can-Am dorpelverbreders. MSO heeft tevens een speciale set lichtmetalen wielen ontwikkeld, geïnspireerd op de wielen die in de jaren zestig werden gebruikt. De vijf spaken zijn hoogglans zwart gelakt en de velgrand is met diamant geslepen. Titanium wielbouten houden de wielen op hun plaats terwijl Pirelli P-Zero Corsa-banden voor contact met het wegdek zorgen. Koolstof-keramische remmen met zwart gelakte remklauwen behoren tot de standaard uitrusting van de 650S Can-Am.
Andere unieke details die de 650S aan de Can-Am racewagens doen denken zijn de voorspoiler met louvres van koolstofvezel en een nieuw, gepolijst roestvrijstalen uitlaatsysteem met vier eindpijpen. De louvres zorgen voor minder druk op de voorwielen en verlagen daardoor de neerwaartse kracht. De vier zichtbare, ronde uitlaten komen uit in een koolstofvezel grille in de achterbumper en doen denken aan de agressieve, trompetvormige uitlaten van zijn historische voorgangers.
Net als de 650S Spider is de gelimiteerde 650S Can-Am voorzien van de 3,8 liter twinturbo V8-motor, die een vermogen van 650 pk en een koppel van 678 Nm levert. De acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt amper drie seconden en de topsnelheid bedraagt 329 km/u.
De 650S Can-Am is leverbaar in drie opvallende kleuren. De eerste, Mars Red, is direct afgeleid van de M1B-racewagen die door Bruce McLaren en zijn teamgenoot Chris Amon bestuurd werd in het eerste seizoen van de Can-Am racerij. Vervolgens is er Papaya Spark, een moderne metallicvariant op de beroemde kleur McLaren Orange die de Can-Am racers sierde. Tot slot is Onyx Black een keuze, en dat is exact de kleur die de Can-Am bolides hadden waarmee veel privéteams deelnamen in latere seizoenen. Van elke kleur is een bijpassende raceoutfit beschikbaar, om de beleving van de klassieke Can-Am sfeer helemaal compleet te maken.
Binnen zijn de sportstoelen bekleed met leer en Alcantara in een kleurstelling die bij de buitenkant van de 650S Can-Am aansluit. Koolstofvezeldelen zorgen voor een sportieve uitstraling en een speciale badge op het bestuurdersportier herinnert de inzittenden aan de gelimiteerde, op maat gemaakte Can-Am specificaties van de 650S.
Het is nog onbekend hoeveel van de vijftig gebouwde McLaren's 650S Can-Am er naar Nederland komen. Louwman Exclusive in Utrecht, importeur en de enige dealer van McLaren in Nederland, maakt de prijs later bekend.