31 maart 2015

McLaren 570S

McLaren toont 570S

31 maart 2015 - McLaren maakt de strategie van drie modellijnen compleet met de introductie van het eerste model in de nieuwe Sports Series: de 570S CoupƩ. Deze pure sportauto deelt zijn DNA met de McLaren Super Series en Ultimate Series die een stapje hoger in de hiƫrarchie staan. De Sports Series maakt McLaren's op race-ervaring gebaseerde technologie en design beschikbaar in een nieuw segment en voor een nieuw publiek.

De 570S combineert, zoals de naam al doet vermoeden, een vermogen van 570 pk met een lichtgewicht constructie en is met een vermogen-gewichtsverhouding van 434 pk per 1.000 kilo de leider in z'n klasse. De 570S accelereert van 0 tot 100 km/h in 3,2 seconden, terwijl de 200 km/h bereikt wordt na 9,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 328 km/h. 

McLaren 570S

De Coupé is de eerste carrosserievariant van de Sports Series, en is de meest recente evolutie van McLaren's ontwerpfilosofie. Het 'shrinkwrapped', aerodynamisch geoptimaliseerde koetswerk is voor het eerst te zien op de 115e Internationale Autoshow in New York. Het ontwerpteam van McLaren heeft de 570S Coupé bijzondere lijnen meegegeven, die benadrukt worden door details zoals de zwevende achterste dakstijlen die zowel de neerwaartse druk vergroten als elegantie uitstralen. Ook de complexe luchtinlaten in de portieren zijn een kenmerkend detail, maar tegelijkertijd noodzakelijk om de V8-middenmotor van voldoende koellucht te voorzien.

De Sports Series is voorzien van een doorontwikkelde versie van de 3,8 liter V8 twinturbomotor, M838TE genaamd, met dertig procent nieuwe, op maat voor dit model gemaakte componenten. Het door McLaren ontworpen blok levert 570 pk bij 7.000 toeren per minuut en 600 Nm koppel bij 5.000-6.500 tpm. De kracht wordt overgedragen door een zeventraps SSG-versnellingsbak en aan het wegdek afgegeven via de achterwielen. Het vermogen blijft onder controle door de standard gemonteerde koolstofvezel keramische remmen, gemonteerd achter een serie nieuw ontworpen lichtmetalen velgen met P Zero Corsa banden van Pirelli, een van de technische partners van McLaren, in de maat 225/35 R19 voor en 285/35 R20 achter.

Het koolstofvezel MonoCell II chassis is opnieuw ontworpen met de nadruk op dagelijks gebruik, wat zich onder andere vertaalt in een gemakkelijker in- en uitstap. Het chassis is sterk en stijf en weegt toch minder dan 80 kilo, terwijl maximale bescherming geboden zou worden. Deze lichtgewicht structuur, plus het gebruik van aluminium plaatwerkdelen, draagt bij aan een wagengewicht van 1.313 kilo, zo'n 150 kilo minder dan de gemiddelde concurrent.

Een laag gewicht en een turbomotor hebben niet alleen maximale prestaties als voordeel: de 570S heeft ook een relatief laag brandstofverbruik en lage emissie voor een auto die lid is van de 320 km/h-club. Het gemiddeld verbruik volgens EU-norm bedraagt 11,1 liter/km en de CO2-emissie is 258 g/km. Voor de Amerikaanse markt betekent dit dat de auto is vrijgesteld van "slurptaks".

Standaard zijn de sportstoelen met leder bekleed en bieden een hoog niveau van comfort en ondersteuning. Racestoelen zijn optioneel. Ook het dashboard en stuurwiel zijn afgewerkt met leder. Slimme en ergonomische oplossingen in de cabine bieden extra opbergmogelijkheden, met de meest bruikbare ruimte van alle McLarens tot nu toe. Bovendien is er een extra bagageruimte van 150 liter onder de kap voorin. 

McLaren 570S

De 570S is uitgerust met een compleet infotainmentsysteem, voorzien van een nieuw TFT-instrumentenpaneel dat van samenstelling verandert afhankelijk van de gekozen onderstelmodus. Er is een zeven inch IRIS aanraakscherm met geïntegreerde bediening van de climate control, Bluetooth functionaliteit en DAB digitale of SIRIUS satellietradio (afhankelijk van de markt) gemonteerd in de zwevende middenconsole. Ondanks deze specificaties staat gewichtsbesparing nog altijd centraal, ook in het interieur, en het McLaren audiosysteem met vier luidsprekers belooft dan ook optimale geluidskwaliteit met het laagst mogelijke gewicht.

Bij de Sports Series is een grote variatie mogelijk in aankleding van het interieur: er is een groot aantal opties af-fabriek leverbaar in Alcantara, nappaleder en koolstofvezel. Bovendien hebben de ontwerpers een reeks 'By McLaren' op maat gemaakte interieurspecificaties samengesteld, vergelijkbaar met de opties die op de 675LT beschikbaar zijn, en bestaande uit zorgvuldig gekozen kleuren en materialen om het interieur aan te kleden en perfect te laten matchen met de lak van het exterieur.

Voor de ultieme audioliefhebber is er bovendien de mogelijkheid te kiezen voor het McLaren Audio Plus 8-speaker Update system of het special ontworpen Bowers & Wilkins 12-speaker Premium Audio System met 1280 Watt surround geluid.