McLaren 570GT
McLaren presenteert 570GT by MSO Concept
Op het model zijn diverse nieuwe opties en aanpassingen te zien die door McLarens maatwerkafdeling MSO zijn ontwikkeld speciaal voor de 570 GT. McLaren Special Operations (MSO) werd in 2012 op Pebble Beach gelanceerd en grijpt het moment aan om de onlangs gepresenteerde 570GT onder handen te nemen. Het team van vaklieden richtte zich op nieuwe materialen, gadgets en styling, waaronder een Electro-Chromic Roof dat binnenkort beschikbaar zal zijn als MSO-optie voor de 570GT.
Met dank aan een nieuw MSO uitlaatsysteem begint het spektakel van de 570GT by MSO Concept voor de inzittenden en de omstanders op auditief gebied. Het uitlaatsysteem is gemaakt van titanium en daardoor dertig procent lichter dan het standaard roestvrijstalen systeem. Het geluid componeerde MSO met de 675LT in het achterhoofd, waardoor het bij het toenemen van het toerental nog rijker en nog karakteristieker klinkt dan het standaard uitlaatsysteem. De hitteschilden van het MSO uitlaatsysteem zijn afgewerkt in een tint van titanium en goud en zichtbaar door de achterste luchtinlaten. Wanneer het systeem warm wordt, krijgen de hitteschilden een natuurlijke blauw/paarse kleur.
Vanbuiten is de McLaren 570GT by MSO Concept gespoten in de lakkleur Elite 'Pearl White'. Dit is aangevuld met het MSO Piano Black pakket, bestaande uit diverse in hoogglans zwart uitgevoerde exterieurdetails waaronder de wielen, sideskirts, voor- en achterbumperinzetten en interieurdetails.
Met oog op de hitte van de Californische zomer is de McLaren 570GT by MSO Concept voorzien van een Electro-Chromic Roof. Het Electro-Chromic Roof wordt momenteel doorontwikkeld als optie voor de 570GT, en heeft als basis het standaard gemonteerde glazen dak met UV-werende coating. Dit wordt aangevuld met een electro-chromic tussenlaag. Door middel van een aanraakgevoelig oppervlak kan het Electro-Chromic Roof ingesteld worden in vijf lichtdoorlatende tinten. Van vrijwel geheel helder en doorschijnend tot een donkere, bijna zwarte tint geeft het dak hiermee extra comfort en bescherming voor de inzittenden.
Het exterieur van de McLaren 570GT by MSO Concept is bovendien herkenbaar aan door MSO ontwikkelde dorpelpanelen, uitgevoerd in Gloss Carbon Fibre. Deze prachtige, in hoogglans afgewerkte koolstofvezel optie bedekt de gehele lengte van de dorpel van de 570GT.
De cockpit van de 570GT by MSO Concept is voorzien van 'By McLaren' luxe lederen interieur in de kleur Saddle Tan met een geïntegreerd Bowers and Wilkins hifisysteem met twaalf luidsprekers. De extra koolstofvezel details van het exterieur komen ook in het interieur terug, waar MSO het Carbon Fibre Interion Pack monteerde, afgewerkt in hoogglans. Het maatwerk is verder terug te zien aan diverse delen van het interieur die zijn voorzien van een glanzende toplaag, zoals de deurpanelen en de zijkanten van de middentunnel.
De McLaren 570GT by MSO Concept is gebaseerd op de onlangs geïntroduceerde 570GT. Met een kofferruimte van in totaal 370 liter en een op langere reizen en comfort afgestemd onderstel is de 570GT de meest voor dagelijks gebruik op de openbare weg geschikte McLaren uit het programma. Voorin is 150 liter bagageruimte beschikbaar, aangevuld met nog eens 220 liter onder het met leder afgewerkte Touring Deck achter de voorstoelen. Deze extra kofferruimte is bereikbaar via het zijwaarts openende Glass Hatch. Het glazen kofferdeksel opent aan de trottoirzijde en is voorzien van een koolstofvezel frame om de carrosseriestijfheid te behouden.
Het toegenomen comfortniveau op de lange afstand wordt bereikt door fijnafstemming van de wielophanging, waaronder vijftien procent minder stugge veren aan de voorkant en tien procent minder voor de achterwielen. De onafhankelijke, adaptieve schokdempers kunnen worden ingesteld in de modi Normal, Track en Sport. Daarnaast heeft de elektro-hydraulische besturing een twee procent verminderde ratio, wat zorgt voor een iets minder directe stuurreactie en daarmee een rustiger weggedrag bij hoge kruissnelheden.
De 570GT is voorzien van de door McLaren zelf ontwikkelde 3,8 liter twinturbo M838TE V8-motor. Het vermogen bedraagt 570 pk en het koppel 600 Nm. Via een zeventraps automatische SSG-transmissie worden de achterwielen aangedreven. Zoals alle McLarens die sinds de introductie van de MP4-1 Formula 1-auto in 1981 zijn gebouwd, beschikt de 570GT over een koolstofvezel chassis. Het MonoCell II chassis debuteerde in de 570S Coupé en is de basis van alle modellen uit de Sports Series. Met een gewicht van slechts 75 kilo draagt het extreem stijve, lichtgewicht chassis bij aan het totale gewicht van de 570GT van 1.350 kilo.
De prestaties passen bij een auto uit het supercar segment: 0-100 km/u in 3,4 seconden, 0-200 km/u in 9,8 seconden en een topsnelheid van 328 km/u. Het verbruik van 10,7 liter/100 km en de CO2-emissie van 249 g/km zijn voor een auto van dit kaliber relatief gunstig.