24 februari 2016

McLaren 570GT

McLaren breidt sports series uit met 570GT

24 februari 2016 - Op de internationale autotentoonstelling van Genève toont McLaren de meest recente toevoeging aan de Sports Series: de nieuwe 570GT. De tweezits McLaren voor op de openbare weg is bedoeld voor dagelijks gebruik en ontworpen met comfort op de lange afstand en gebruiksgemak als uitgangspunten. Hij biedt meer ruimte en comfort, maar blijft tegelijkertijd een echte, met een middenmotor uitgeruste McLaren. Eind dit jaar is de 570GT te bewonderen in de showroom van Louwman Exclusive in Utrecht, importeur en enig dealer van McLaren in Nederland.

De McLaren 570GT is naast de 570S Coupé en de 540C Coupé het derde model in de recent gepresenteerde Sports Series. De strakke lijnen van de nieuw ontworpen raampartijen geven de 570GT een vloeiend en slank silhouette en geven de tweede van de drie carrosserievormen die de Sports Series te zijner tijd rijk zal zijn een herkenbaar uiterlijk. Standaard heeft de 570GT een vast glazen panoramadak dat veel licht en een ruimtelijk gevoel geeft.

McLaren 570S

De 570GT is de meest praktische auto ooit die McLaren Automotive gelanceerd heeft en is ontworpen met langere reizen en weekendjes weg als uitgangspunt. Net als de andere modellen in de Sports Series is het in- en uitstappen vergemakkelijkt door een lagere en smallere dorpel en scharnieren de kenmerkende vleugeldeuren in een grotere hoek omhoog open. In de ruime en ergonomisch geoptimaliseerde cabine bevinden zich twee achtvoudig elektrische verstelbare sportstoelen die standaard met kwaliteitsleder bekleed zijn. Via het aanraakscherm in de middenconsole zijn de airconditioning, telefoon, navigatie en het audiosysteem te bedienen, terwijl de instellingen en status van de auto te zien zijn op het TFT LCD-scherm achter het stuur.

Het standaard glazen panoramadak is voorzien van een 18 procent doorlaatbare tint, hetzelfde als het glazen dak van de McLaren P1, en beschikt bovendien over SSF (Sound & Solar Film) om zonnestralen te absorberen en het geluidsniveau aan boord te verlagen. Vanwege het grotere glasoppervlak van de 570GT wordt het interieur op temperatuur gehouden door een verbeterde volautomatische airconditioning met onafhankelijk te regelen temperatuurzones voor bestuurder en passagier. De automatische functie kent twee standen: 'Auto' en 'Auto Lo'. Beide standen handhaven automatisch de gewenste temperatuur, waarbij in de tweede stand de ventilator niet maximaal draait om het geluidsniveau binnenin laag te houden.

De bagageruimte voorin bleef met 150 liter ongewijzigd ten opzichte van de Coupé, maar nog eens 220 liter is beschikbaar achter de stoelen in het met leder afgewerkte Touring Deck. Deze ruimte is bereikbaar via de zijwaarts te openen glazen achterklep. Het totaal aantal liters bagageruimte van de 570GT komt op 370. De Glass Hatch opent zowel bij een links- als rechtsgestuurde auto aan de trottoirkant en wordt ondersteund door koolstofvezel om de stijfheid te waarborgen.

De 570GT staat op speciaal ontwikkelde Pirelli P Zero banden die het geluid in het interieur met drie decibel reduceren. Dit is te danken aan het Pirelli Noise Cancelling System (PNCS): een nieuwe gepatenteerde technologie die geluiddempend werkt doordat een spons van polyurethaan in de band geluid en vibraties absorbeert die in de groeven van het profiel ontstaan.

McLaren 570S

Standaard beschikt de auto over lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen met geheugenfunctie, parkeersensoren voor en achter, een elektrisch verstelbare stuurkolom, zacht sluitende portieren en een stiller uitlaatsysteem in vergelijking met de 570S Coupé.

Standaard aanwezig is het McLaren Audio Plus systeem met acht luidsprekers. Dit systeem, optioneel op de 570S Coupé, beschikt over twee 100 mm middentoon-/basspeakers. Ook zijn er twee 25 mm tweeters gemonteerd achterin de cabine om de inzittenden het gevoel te geven dat ze middenin de muziek zitten. Een audiosysteem van Bowers & Wilkins met twaalf speakers is optioneel beschikbaar en uiteraard aangepast op de akoestiek van het 570GT-interieur. Dit systeem heeft vijf 25 mm aluminium Nautilus tweeters, vijf 100 mm Kevlar middentoon speakers en twee 200 mm koolstofvezel en Rohacell subwoofers. Alle luidsprekers worden aangestuurd door een volledig digitaal veertienkanaals 1280 W Class D-versterker.

De nieuw ontwikkelde wielophanging is overgenomen van de andere modellen uit de Sports Series en door fijnafstemming belooft de 570GT meer comfort op lange afstanden. De voorveren zijn hiervoor 15 procent minder stijf afgesteld en de achterveren 10 procent. De onafhankelijke, adaptieve schokdempers kunnen ingesteld worden op de 'Normal', 'Sport' of 'Track'-modus en werken samen met zowel voor als achter anti-rollbars.

De algehele afstelling van de 570GT is gericht op binnenwegen en snelwegen en houdt rekening met het rijden over minder goed wegdek. De elektro-hydraulische stuurbekrachtiging is rechtstreeks overgenomen uit de Coupémodellen maar heeft een gereduceerde overbrenging (2 procent) en reageert iets vloeiender op stuurcorrecties bij hoge snelheden.

McLaren 570S

De 570GT is voorzien van de door McLaren ontwikkelde 3,8 liter twinturbo V8 M838TE-motor die debuteerde in de 570S Coupé. Het vermogen en koppel bleven gelijk op 570 pk en 600 Nm. De achterwielen worden aangedreven via een zeventraps, naadloos schakelende versnellingsbak die kan worden ingesteld op 'Normal', 'Sport' of 'Track'-modus. De instelling past het schakelgedrag aan van comfortabel (Normal) via Cylinder Cut (Sport) tot Inertia Push (Track).

Zoals alle McLarens sinds de introductie van de MP4-1 Formula 1 auto in 1981, beschikt de 570GT over een koolstofvezel chassis. MonoCell II debuteerde in de 570S Coupé en wordt voor alle modellen in de Sports Series gebruikt. Met een gewicht van 75 kilo is het extreem stijve, lichtgewicht chassis mede verantwoordelijk voor het leeggewicht van de 570GT van 1.350 kilo. Dit komt overeen met 422 pk per 1.000 kilo, waarmee prestaties bereikt worden die eerder bij een supercar horen dan bij een sportwagen: 0-100 km/u in 3,4 seconden en een topsnelheid van 328 km/u. Daarbij hoort een brandstofverbruik van 10,7 l/100km (EU norm, gecombineerd) en een emissie van 249 g/km.