Publicatiedatum: 18 juni 2013
Mazda MX-5 (2005 - 2015)
Autotest

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Reis door Japan

Autotest - Wat is de beste auto om een reis door Japan te maken? Het moet in ieder geval een Japanse auto zijn, da's wel zo gepast. De favoriete Japanse auto van de redactie is de Nissan GT-R. Maar... daarmee is de reis te snel voorbij. Een Lexus LS dan? Te comfortabel, dat is als zittend op een luie bank naar een landschap achter een venster kijken. Het is al snel duidelijk dat er maar één logische keuze is: de Mazda MX5. Daarmee kan de bestuurder Japan zien, voelen, ruiken, horen en optimaal genieten.

De reis begint bij het "Park Hyatt Hotel" in Tokio, bij Japan-fans bekend uit de film "Lost in Translation". Daar komt de testauto voorrijden met de waardigheid van een filmster. Uitgevoerd in parelmoerwit met zwarte accenten ziet de MX5 er werkelijk schitterend uit!

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Tokio

Al na een paar minuten rijden door Tokio is duidelijk dat de MX5 de juiste keuze is geweest. De hoogbouw is indrukwekkend en dat is pas goed te zien zonder dak op de auto. Daarbij bruist de stad: voor iedere winkel staan verkoopsters met schattige piepstemmetjes hun koopwaar aan te prijzen. Vrijwel iedere plek is benut voor een reclamezuil die met beeld en geluid de aandacht op zich probeert te vestigen.

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

En dan zijn er nog de mensenmassa's, de fietsers en niet te vergeten het overige verkeer dat zich vele rijen dik door de stad verplaatst. Voor sommigen is het vermoeiend, de testredacteur krijgt er zo'n energie van dat de jetlag op slag vergeten is.

Het comfort met open dak is prima. De inzittenden zitten goed uit de wind en zowel de geluiden van de rijwind als het mechaniek zijn gering. Toch wordt het dak even buiten Tokio gesloten. De eerste bestemming is Kyoto, 560 km verderop. De eerste helft van die rit is ronduit saai en om een verbrande huid te voorkomen is het verstandig om het dak te sluiten.

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Om gewicht te besparen kiest Mazda voor de eenvoudigste constructie die er is. Het dak is niet elektrisch bediend en dat is in de praktijk wel zo prettig. Met slechts één hendel wordt het dak vergrendeld danwel ontgrendeld, waarna het in één beweging wordt geopend of gesloten.

De lichtgewicht constructie zorgt er ook voor dat de geluidsisolatie minder is dan die van andere cabrio's met stoffen dak. Bovendien is de hoofdruimte uiterst beperkt; wie langer is dan 1 meter 80 heeft moeite om een goede zitpositie te vinden.

Mazda MX-5 (2005 - 2015)
Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Kyoto

Gelukkig beschikt de testauto over een prima audiosysteem en onder het genot van de nodige "J-Pop" vliegen de uren voorbij. Kyoto biedt al het moois wat de reisgidsen beloven. Het geboekte hotel bevindt zich midden in "Gion", het gebied waar de geisha's wonen en de tempels het rijkst gezaaid zijn. De volgende dag is een feestje voor de fotograaf.

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Op zondag is het tijd om de omgeving rondom Kyoto te verkennen. Niet alleen de binnenstad, ook het landschap rondom Kyoto blijkt namelijk adembenemend mooi te zijn. Doordeweeks werken de Japanners keihard; een 8 urige werkdag is vrijwel ondenkbaar, 12 uur is meer regel dan uitzondering. Het geld wordt uitgegeven aan getunede auto's en snelle motorfietsen die in het weekend tevoorschijn komen, dan genieten de harde werkers volop.

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Met enige basiskennis van de taal, een brede glimlach en een fonkelnieuwe cabriolet zijn nieuwe vrienden snel gemaakt.

„Bij de MX5 gaat het niet alleen om het bereiken van de bestemming, het gaat er vooral om dat de rit zelf zo aangenaam mogelijk is“
Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Route 162

Van een "Mazda MX5" hebben de Japanners echter nog nooit gehoord. De auto is hier bekend als "Roadster" (spreek uit: "Loodstah"). Route 162 blijkt de populairste weg door de bergen te zijn. Inderdaad! De MX5, pardon "Roadster", komt hier helemaal tot zijn recht. De MX5 is een klassieke sportwagen met de motor voorin en aandrijving op de achterwielen. Mede daarom is het gevoel in de besturing exact (de voorwielen worden niet "gestoord" door aandrijfkrachten) en bijt de auto zich heerlijk vast in de bochten.

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

In de regel zijn Japanners uiterst plichtsgetrouw. Zelfs midden in de nacht zal een voetganger niet bij een rood licht een zebrapad oversteken. Wat niet mag doet men niet, de criminaliteit is nihil. Maar... de maximumsnelheid van 80 km/u wordt massaal overschreden! Het is zelfs veiliger om hard te rijden, want wie zich aan de limiet houdt is als een rijdende chicane.

De testauto is voorzien van een 2.0 liter motor die goed is voor 160 pk / 188 Nm. Wanneer niet wordt aangedrongen, is de MX5 een uiterst bescheiden auto die moeiteloos met het verkeer meekomt. Voor modeljaar 2013 is de reactie op het gaspedaal iets gewijzigd, waardoor de auto nog levendiger is geworden. Trap het gaspedaal iets dieper in en uit de beide uitlaatpijpen klinkt een onverwacht agressieve brul, waarop de Roadster gretig versnelt.

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

De versnellingsbakverhoudingen zijn zo gekozen dat de MX5 kan blijven accelereren tot de maximumsnelheid van iets meer dan 200 km/u. De schakelwegen zijn bijzonder kort, zodat met alleen de pols razendsnel kan worden geschakeld. De zesde versnelling is geen brandstofbesparende "overdrive", maar een echt verzet om maximaal te kunnen presteren op hoge snelheid. Dit heeft echter wel tot gevolg dat de rijgeluiden flink toenemen bij snelheden boven de 100 km/u.

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Hamamatsu

Na de toeristische bestemmingen staan enkele zakelijke afspraken op het programma. De eerste is bij de Toyota fabriek in "Toyota City", een dag later volgt een bezoek aan het hoofdkwartier van Suzuki in de stad Hamamatsu. In plaats van een karakterloos zakenhotel wordt gekozen voor een traditioneel Japans hotel aan een badplaatsje precies tussen beide autofabrieken in.

De beoogde fotosessie aan het strand valt echter letterlijk en figuurlijk in het water. Het is eind mei en het regenseizoen is begonnen. Vanaf nu regent het iedere dag.

Gelukkig heeft de MX5 zich inmiddels ruimschoots kunnen bewijzen. Bij de MX5 gaat het niet alleen om het bereiken van de bestemming, het gaat er vooral om dat de rit zelf zo aangenaam mogelijk is.

Mazda MX-5 (2005 - 2015)

Conclusie

Is de Mazda MX5 de ideale auto voor een rondreis door Japan? Zeker! Alleen met een cabriolet kunnen de inzittenden volop van het landschap genieten. De MX5 is zowel een heerlijke auto om te toeren als een sportieve auto om te genieten van de rit zelf.

In de loop der jaren is de MX5 steeds verder verfijnd en dat is te merken. Voor modeljaar 2013 zijn de besturing, het onderstel en de motor beter met elkaar in balans gebracht en is het rijplezier nog groter. De Mazda MX5 is daarom niet alleen de favoriete roadster van kopers wereldwijd, maar ook de favoriete auto van de redactie voor een reis door Japan.

plus
  • Pure cabrio
  • Prima prestaties
  • Directe besturing, prima onderstel
min
  • Cabriokap matig geisoleerd
  • Bediening zijruiten onwillekeurig
  • Matig zicht rondom met gesloten dak