Mazda MX-5 (1998 - 2005)
Speciale editie Mazda MX5 ter ere van 15 jarig bestaan
Sinds de Mazda MX-5 voor het eerst op de markt verscheen, heeft hij de herinneringen aan de klassieke roadster weer tot leven gebracht, met proporties en een styling die na vijftien jaar nog steeds de aandacht trekken. Dankzij de combinatie van een relatief lange motorkap en korte achterzijde, lage carrosserielijn, lange wielbasis en brede banden heeft de MX-5 een tijdloze uitstraling. Toch is hij niet ouderwets. Bepaalde design-elementen aan het exterieur zijn in de loop van de tijd verbeterd om de wagen een aantrekkelijker uiterlijk te geven, en hebben gezorgd voor een klassieke maar toch moderne lijn. De nieuwste versie heeft een slanke roadster-carrosserie in de typische Mazda-stijl, met een grote luchtinlaat, opvallende koplampen en een kenmerkende motorkaplijn. De 16-inch lichtmetalen wielen zijn van een nieuw ontwerp met vijf spaken (afhankelijk van uitvoering en markt) dat, gecombineerd met een lager portierpaneel dat als het ware een indruk van beweging van voor naar achter creeert, zorgt voor een nog sportievere lijn wanneer de wagen van de zijkant wordt bekeken. De krachtige achterzijde wordt gedomineerd door een lichte boog over het derde remlicht, wat zorgt voor een klassieke maar toch moderne roadster-lijn.
Het interieur van de MX-5 is niet alleen puur roadster, maar ook puur Mazda, met stoelen, dashboard en middenconsole die speciaal zijn ontworpen om de bestuurder zodanig te omhullen, dat deze zich werkelijk een voelt met de wagen. De behaaglijke stoelen geven een uitstekende zijdelingse steun en zijn bekleed met een nieuwe zwarte stof voor nog meer comfort en stijl. De middenconsole is laag en voorzien van een nieuw zilverkleurig design, dat zorgt voor een aparte uitstraling. De bestuurder beschikt over een opbergvak in de middenconsole met afgesloten bekerhouders, een handschoenenvak met een inhoud van 6,3 liter en een bagageruimte van 144 liter. Het ingebouwde audiosysteem omvat een standaard radiosysteem met vier luidsprekers, anti-diefstalvoorziening en een elektrische antenne, dat kan worden opgewaardeerd door middel van een reeks audio-sets. Bij de modellen voor 2004 zijn twee extra luidsprekers geintegreerd in het windscherm. Voor een betere geluidskwaliteit bij het rijden met open kap.
De motoren (1.6 of 1.8) zijn in de klassieke sportwagentraditie midden voor ingebouwd en drijven de achterwielen aan. Ze zijn in een zogenaamd cardanasframe geplaatst om transmissiegeluiden en trillingen te beperken. Standaard zijn alle versies uitgerust met een handbediende vijfversnellingsbak, terwijl een handbediende zesversnellingsbak leverbaar is voor de Sportive. De basismotor is een viercilinder 1.6 liter motor met 81 kW (110 pk). Deze krachtbron levert een maximum koppel van 134 Nm bij 5000 t/min met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,7 seconden en een topsnelheid van 191 km/u. De grotere 1.8 liter benzinemotor is voorzien van sequentiele kleptiming (S-VT). Deze levert een maximum vermogen van 107 kW (146 pk) bij 7000 t/min, accelereert van 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden (8,4 seconden met de zesversnellingsbak), heeft een topsnelheid van 205 km/u met de vijfversnellingsbak (208 km/u met de zesversnellingsbak) en een maximum koppel van 168 Nm bij 5000 t/min.
Ter ere van het 15-jarige bestaan van de MX-5 brengt Mazda een speciale versie van de best verkochte roadster op de markt. Dit model, de Dynamic, heeft alle wijzigingen zoals die zijn doorgevoerd voor het modeljaar 2004 en onderscheidt zich met name door de bijzondere kleurstelling in combinatie met speciale licht metalen velgen. Belangrijkste kenmerken van de MX-5 Dynamic zijn:
- rood-zwart lederen bekleding
- speciale 16 inch Enkei lichtmetalen velgen
- speciale kleuren: Velocity Red, Titanium Gray, Brilliant Black en Sunlight Silver
- rood accenten op het stuur en de knop van de versnellingspook
- rood lederen deurpanelen
- Sony CD-speler met MP3-herkenning
- Sony luidsprekers
- Leverbaar met 1.6 liter of 1.8 liter S-VT motor, in beide gevallen gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak.