Mazda CX-9
Betrouwbaarheid
Aantal defecten per bouwjaar per auto
4,9
4,6
5
4,4
2010
2009
2008
2007
Belangrijkste aandachtspunten per bouwjaar
2010
Bandenspanning niet op juiste waarde
12%
eenvoudig
Stuurkogel te veel speling
10%
ernstig
Stadslicht werkt niet (goed)
9%
gemiddeld
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
8%
gemiddeld
Dimlicht onjuist afgesteld
7%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
5%
gemiddeld
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
4%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
4%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
3%
gemiddeld
2009
Bandenspanning niet op juiste waarde
11%
eenvoudig
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
7%
gemiddeld
Stadslicht werkt niet (goed)
7%
gemiddeld
Stuurkogel te veel speling
7%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
5%
ernstig
Dimlicht onjuist afgesteld
4%
eenvoudig
Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
4%
gemiddeld
Band onvoldoende profiel
4%
gemiddeld
Schijf-, trommelrem loopt niet vrij
4%
ernstig
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
3%
ernstig
2008
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
9%
gemiddeld
Fusee(kogel) te veel speling
8%
ernstig
Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
6%
gemiddeld
Waarschuwingsinrichting controlesysteem bandenspanning geeft
6%
gemiddeld
Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
6%
ernstig
Stadslicht werkt niet (goed)
6%
gemiddeld
Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
6%
ernstig
Stuurkogel te veel speling
4%
ernstig
Uitlaatsysteem niet gasdicht
4%
ernstig
Achterlicht werkt niet (goed)
3%
gemiddeld
2007
Stuurkogel te veel speling
10%
ernstig
Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
8%
gemiddeld
Verantwoording: deze gegevens zijn gebaseerd op publieke data van APK-keuringen. Gegevens van regulier onderhoud en reparatie zijn niet meegewogen. Bovendien betreft het alleen auto's die zijn afgekeurd. Het getoonde aantal storingen per auto per jaar garandeert daarom niet dat een auto van dat bouwjaar het genoemde aantal storingen heeft. Het geeft wel een indicatie die bovendien vergelijkbaar is met andere modellen. Een model met gemiddeld een minder groot aantal storingen per auto is statistich gezien (dus niet absoluut) betrouwbaarder dan een model met een groter aantal storingen per auto.
Omdat een auto pas na 3 jaar een APK keuring krijgt, is alleen data beschikbaar tot 2020.