11 september 2007

Mazda6

Nieuwe Mazda6 beleeft wereldpremiere in Frankfurt

11 september 2007 - Dit jaar beleeft Frankfurt de wereldpremiere van de nieuwe Mazda6, de tweede Mazda van de nieuwste generatie, die volledig werd herzien. De nieuwe Mazda6 is 65 mm langer, 15 mm breder, 5 mm hoger en heeft een 50 mm langere wielbasis dan zijn voorganger.

Voor de Mazda6 werd een aantal vernieuwingen doorgevoerd zoals een nieuw bevestigingssysteem voor de voorwielophanging en de toepassing van elektrische stuurbekrachtiging. De luchtweerstand werd verlaagd naar een Cd-waarde van 0,27 voor de Sedan en Hatchback (was 0,30), respectievelijk naar Cd 0,28 voor de SportBreak (was 0,32). Bovendien slaagden de ontwerpers erin de nieuwe Mazda6 ondanks diens grotere buitenmaten niet in gewicht te doen toenemen.

Mazda 6 sedan (2008 - 2012)

Nieuw is het variabele achterbanksysteem in de Hatchback en SportBreak versies van de nieuwe Mazda6. Behalve dat de zittingen met een druk op de knop zijn neer te klappen, omvat dit systeem nu een geheel nieuw afdeksysteem voor de bagageruimte van de SportBreak, die automatisch opklapt zodra de achterklep geopend wordt.

In aanvulling op de systemen voor actieve veiligheid, waaronder grote schijfremmen, ABS, dynamische stabiliteitscontrole DSC, elektronische tractiecontrole TCS en remassistent (standaard in Europa), bieden de passieve veiligheidsvoorzieningen van de Mazda6, zoals de stijve en sterke Triple-H kooiconstructie en zes airbags (standaard in Europa), samen met enkele aanvullende systemen optimale bescherming tegen de gevolgen van een aanrijding. Tot die aanvullende systemen behoren AFS (adaptief verlichtingssysteem), parkeersensoren, verbeterd zicht, Mazdas eerste actieve hoofdsteunen, samendrukbare rem- en koppelingspedalen en verbeterde voetgangerveiligheid.

Mazda 6 sedan (2008 - 2012)

Uit de bestaande 2.3 liter werd een geheel nieuwe 2.5 liter benzinemotor ontwikkeld. Deze 2.5 liter heeft een maximumvermogen van 170 pk, kreeg een grotere boring en slag en andere in- en uitlaatpoorten, waardoor het koppel in het lage- en middentoerenbereik met 10 % toenam. Van het vorige model werden de 1.8 en 2.0 liter benzinemotoren en de 2.0 liter CiTD turbodiesel overgenomen.