Mazda6
Nieuwe Mazda6 begin 2008 bij de dealer
De nieuwe Mazda6 Sedan is langer (4.735 mm + 65 mm), breder (1.795 mm + 15 mm), hoger (1.440 mm + 5 mm) en heeft een grotere wielbasis (2.725 mm + 50 mm) dan zijn voorganger.
De nieuwe Hatchback is heel anders. De afmetingen zijn gelijk aan die van de Sedan maar de slanke daklijn bij de C-stijl geeft de body een coupeachtig karakter. De SportBreak is het langst (4.765 mm + 75 mm), en is breder (1.795 mm + 15 mm) en slechts iets hoger (1.490 mm + 10 mm) dan het vorige model en heeft een oplopende heuplijn en smalle ruiten.
Dankzij de grotere buitenmaten biedt de nieuwe Mazda6 achterin meer beenruimte (+20 mm) en schouderruimte (+ 9 mm). Het gebruiksgemak werd vergroot dankzij onder meer de brede opening van de achterklep/vijfde deur (1.066 mm), neerklapbare achterzittingen volgens het "Karakuri" opvouwsysteem met een verdeling van 60/40 en ook een nieuwe afdekking voor de bagageruimte, die automatisch omhoog gaat als de achterklep wordt geopend (alleen bij de SportBreak).
Tot de nieuwe uitrusting behoren onder meer Bi-xenon koplampen, trajectvolgende verlichting (AFS), een systeem voor het bewaken van de bandenspanning, een zeventalig Bluetooth systeem voor mobiele telefonie, een parkeerhulp met sensoren, een Bose audiosysteem en een navigatiesysteem met aanraakscherm, spraakbesturing en een 7-inch gedeelde display.
De 2.5 liter benzinemotor vervangt de 2.3-liter van het vorige model. De motor heeft niet alleen meer vermogen (125 kW/170 pk (+ 4 pk) bij 6.000 t/min) en meer trekkracht (226 Nm bij 4.000 t/min (+ 19 Nm) dan de 2.3-liter, hij verbruikt ook nog eens 6,9 % minder brandstof per 100 km (Sedan). De motor is voorzien van sequentiele klepbediening (S-VT) en een variabel inlaatsysteem (VIS). De verlaagde uitlaatweerstand zorgt voor een hoger motorrendement.
De tweede generatie van de Mazda6 erft drie motoren van zijn voorganger, alledrie gemoderniseerd voor een lager verbruik. De populairste motorvariant is de 2.0-liter CiTD common-rail turbodiesel met partikelfilter (DPF). Deze motor produceert 103 kW/140 pk bij 3.500 t/min en 330 Nm koppel bij slechts 2.000 t/min, en verbruikt 6,7 % minder brandstof dan de vorige 2.0-liter turbodiesel (Sedan). Ook de 1.8-liter en 2.0-liter benzinemotoren zijn oude bekenden uit de oorspronkelijke Mazda6. De 2.0-liter levert 108 kW/147 pk bij 6.500 t/min en een maximumkoppel van 184 Nm bij 4.000 t/min. Het brandstofverbruik ligt 10,3 % lager dan voorheen (Sedan). De 1.8-liter basismotor levert 88 kW/120 pk bij 5.500 t/min en een maximumkoppel van 165 Nm bij 4.300 t/min. Het brandstofverbruik ligt 11,7 % lager dan dat van zijn voorganger (Sedan).
De Mazda6 van de tweede generatie biedt keus uit drie transmissies (afhankelijk van modelversie.) Alle modellen zijn leverbaar met handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. In aanvulling hierop is de 2.0-liter benzineversie verkrijgbaar met vijftraps automaat met modus voor handschakeling.
Om gewichtstoename en de daarmee gepaard gaande negatieve invloed op weggedrag en verbruik te voorkomen, hielden de ingenieurs tijdens de ontwikkeling het gewicht goed in de gaten, net zoals dat gebeurde bij de derde generatie van de MX-5 en de nieuwe Mazda2. Zo bevat de kale carrosserie 7 % meer staal met een hoge en ultrahoge treksterkte, waarmee een toename in doorbuigweerstand en torsiestijfheid werd bereikt, waarvan het percentage in dubbele cijfers moet worden uitgedrukt, zonder enige gewichtstoename. Deze inspanningen hebben ervoor gezorgd dat de nieuwe Mazda6 tot 2,4 % of 35 kg lichter is dan het vorige model, wat bijdraagt aan beter weggedrag, betere botsbestendigheid en een lager verbruik.