4 oktober 2010
Mazda 5
Nieuws

Mazda 5

Nieuwe Mazda5 nu in Nederland

4 oktober 2010 - Sinds vorige week staat de volledig nieuwe Mazda5 bij de Nederlandse dealers in de showroom. De prijslijst begint bij 24.990 euro. De versies met een dieselmotor volgen begin 2011 met prijzen vanaf 28.490 euro. Behalve zijn sportieve uitstraling en verbeterde rijeigenschappen beschikt de nieuwe Mazda5 over de twee schuifdeuren voor de achterpassagiers, evenals een zeer grote opening voor de vijfde deur.

De geheel nieuwe Mazda5 heeft een nieuw interieur dat is geïnspireerd op 'Nagare', de vloeiende designlijnen die we kennen van diverse prijswinnende concept cars van Mazda. Deze elementen, gecombineerd met het nieuwe herkenbare 'Mazda-gezicht', de 'onzichtbare' D-stijl en de nieuwe horizontale achterlichten maken de nieuwe Mazda5 tot een onderscheidende auto in zijn klasse.

Mazda 5

De ook op Nagere geïnspireerde lichtmetalen 16 en 17 inch velgen hebben gedraaide spaken, die de wielen een sportieve driedimensionale look geven wat de vloeiende lijnen van de nieuwe Mazda5 benadrukt. De Mazda5 is ook leverbaar met 15 inch stalen velgen met wieldoppen.

De klant heeft keuze uit acht carrosseriekleuren, waaronder het geheel nieuwe Clear Water Blue.

Met een wielbasis van 2.750 mm, een breedte van 1.750 en een hoogte van 1.615 mm biedt de nieuwe Mazda5 volop ruimte aan zeven personen. Door zijn nieuwe front en verbeterde voetgangersbescherming is het nieuwe model met zijn 4.585 mm iets langer dan zijn voorganger (80 mm).

Mazda 5

De stoelen op de tweede zitrij beschikken over Mazda's Karakuri-functionaliteit. Door de linkerstoelzitting naar voren te klappen ontstaat ruimte onder de stoel waarin de zitting van de middelste stoel kan worden opgeborgen. Naar keuze kan de rugleuning van de middelste stoel naar voren klappen zodat die een brede en comfortabele middenarmsteun vormt of kan een opbergdoos – vanonder de rechter stoelzitting – naar de ruimte tussen de stoelen verplaatst worden. Die laatste optie is dankzij het grote bovenblad met daaronder een opbergnet handig tijdens ritjes met het hele gezin.

Wanneer de Karakuri-opbergdoos is gebruik is tussen de beide stoelen, ontstaat er bovendien 6,3 liter extra opbergruimte onder de rechterzitting. Wanneer de middelste zitting onder de linkerzitting is weggeborgen, ontstaat er een ruimte die groot genoeg is voor toegang tot de derde zitrij. Daardoor kunnen eventueel op de buitenste stoelen van de tweede zitrij aangebrachte kinderzitjes op hun plaats blijven. De nieuwe Mazda5 beschikt dus over zeer veel stoelconfiguraties en opbergmogelijkheden, waaronder een optionele extra vloer in het bagagecompartiment.

Tot de standaarduitrusting horen elektrisch verstelbare buitenspiegels, handbediende airconditioning, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bediende portierruiten vóór en achter met 'one-touch' bediening, elektrische portiervergrendeling, zes airbags, ABS, elektrische remkrachtverdeling (EBD), remassistent, tractiecontrole (TCS) en dynamische stabiliteitsregeling (DSC). Deze lijst gaat verder met een AUX-aansluiting voor het aansluiten van draagbare MP3-spelers op het audiosysteem en een radiosysteem met vier luidsprekers, digitale signaalprocessor (DSP) voor minder storing, en een dubbele tuner (exclusief voor de Europese markt), die garant staan voor glasheldere ontvangst en weergave.

Mazda 5

Tot de optionele extra's horen parkeersensoren in de achterbumper, stoelverwarming, een in het dashboard ingebouwde wisselaar voor 6 CD's, een FIX-EQ audiosysteem dat de geluidskarakteristieken automatisch aan de interieurruimte en het omgevingsgeluid aanpast, Bluetooth audiofunctie voor het draadloos afspelen van MP3-bestanden, een Bluetooth telefoonsysteem met spraakherkenning en stuurwielbediening, een bandenspanning-bewakingssysteem (TPMS) en Xenon koplampen.

In aanvulling op de gewijzigde 1.8 liter benzinemotor wordt het motorengamma van de nieuwe Mazda5 uitgebreid met een nieuwe krachtbron. Mazda's nieuwe 2.0 liter DISI. De nieuwe Mazda 2.0 liter DISI benzinemotor produceert 110 kW / 150 pk bij 6.200 t/min en 191 Nm maximumkoppel bij 4.500 t/min en verleent de nieuwe Mazda5 daarmee een topsnelheid van 194 km/u.

Deze motor beschikt ook over een start-stop-systeem, bij Mazda aangeduid met i-stop, dat brandstof bespaart door de motor uit te schakelen wanneer de auto stopt voor een verkeerslicht of stilstaat in de file. Het systeem herstart de motor automatisch zodra de bestuurder het koppelingspedaal intrapt. Het i-stop systeem is uniek, doordat het gebruik maakt van zowel een startmotor als verbrandingsenergie, terwijl conventionele start-stop-systemen meestal uitsluitend afhankelijk zijn van een elektrische startmotor. Deze configuratie herstart de motor in slechts 0,35 seconden, bijna twee keer zo snel als conventionele start-stop-systemen.

Mazda 5

De introductie van de nieuwe Mazda5 valt samen met de introductie van Mazda's Brake Override System. Dit systeem geeft onder alle omstandigheden prioriteit aan het rempedaal boven het gaspedaal, mochten deze beide gelijktijdig ingetrapt worden. Zo kan de auto altijd veilig tot stilstand gebracht worden.