6 juni 2005
Mazda 5 (2005 - 2010)
Nieuws

Mazda 5 (2005 - 2010)

Mazda5 nu bij de dealer

6 juni 2005 - Nederland is de allereerste markt in Europa waarop de gloednieuwe Mazda5 wordt geintroduceerd. Vanaf eind mei, begin juni staat deze midi-MPV met zijn twee schuifdeuren en het Karakuri zit- en opbergsysteem bij de 125 Mazda-verkooppunten in Nederland.

De compacte Mazda Premacy was een groot succes. Wereldwijd zijn er tussen 1999 en 2004 333.000 verkocht, waarvan 138.000 in Europa. De geheel nieuwe Mazda5 is de opvolger van de Premacy en het vijfde nieuwe product sinds de introductie van de Mazda6 in 2002.

Mazda 5 (2005 - 2010)

De Mazda5 is de enige auto in dit segment met schuifdeuren. Het is ook het enige model dat is voorzien van het innovatieve Karakuri zit- en opbergsysteem. Dit systeem is gevormd rond een centrale open plek in de cabine die de inzittenden uitnodigt tot onderlinge communicatie. Het interieur (2+3+2) is zeer flexibel in te delen en biedt plaats aan maximaal zeven personen.

In Europa wordt de Mazda5 leverbaar in twee exterieurvarianten die de verschillende smaak van de klanten moet aanspreken. De eerste variant benadrukt de elegante vormgeving van de Mazda5. De accentlijnen aan de zijkanten van de luchtinlaten in de voorbumper gaan over in de schuin aflopende accentlijnen van de motorkap en de zijkant van de grille en benadrukken de compacte neus. De chroomkleurige onderrand van de grille, de zilverkleurige reflectoren in de koplampen en de rode lenzen in de achterlichtunits geven het model een persoonlijk en chique karakter. Contouren langs de dorpels doen de onderkant van de carrosserie wat lichtvoetiger lijken.

De tweede variant, de Active, is bedoeld voor klanten die een wat sportiever ogend model wensen. Dit model heeft een afwijkende grille, accentlijnen die vanaf de luchtinlaten onderaan samenkomen en de aandacht vestigen op de grote spoorbreedte, en een voorbumper die de neus langer en lager doet lijken. Dit model heeft bovendien zijspoilers, aangepaste koplampen en achterlichten met metaalkleurige accenten, vijfspaaks 17-inch lichtmetalen wielen, een spoiler onder de achterbumper en een dakspoiler voor een stabiele en aerodynamische uitstraling.

De achterklep van de Mazda5 werd ontworpen met het oog op gebruiksgemak. De klep heeft een mechanisme met een eerste stop op 1.812 mm van de grond zodat ook kleine mensen erbij kunnen. Bij de tweede stop, in geheel geopende stand, bevindt de klep zich op 1.909 mm van de grond. Deze hoogte is meer geschikt voor langere mensen. De grote deuropening van de achterklep en de lage drempel vergemakkelijken het laden en lossen.

Mazda 5 (2005 - 2010)

Het benzinemotorengamma van de Mazda5 bestaat uit twee viercilinder, 16-kleps DOHC-motoren. De 1.8 liter basisversie produceert 85 kW/115 pk bij 5.300 t/min en een maximum koppel van 165 Nm bij 4.000 t/min, en verbruikt 7,9 liter brandstof per 100 km (ECE meting: gecombineerd). De krachtiger 2.0 liter produceert 107 kW/145 pk bij 6.000 t/min, een koppel van 185 Nm bij 4.500 t/min, en verbruikt 8,2 liter per 100 km (ECE meting: gecombineerd). Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Later dit jaar is de Mazda5 ook leverbaar met een 2.0 liter CiTD common rail turbodieselmotor (twee versies), gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesbak. Beide motoren zijn standaard voorzien van een roetfilter waarmee wordt voldaan aan Euro Stage IV en de 5 mg/km norm voor BPM korting. De standaardversie levert 81 kW/110 pk bij 3.500 t/min en een maximum koppel van 310 Nm bij 2.000 t/min. De high power versie levert 105 kW/143 pk bij 3.500 t/min en een koppel van 360 Nm bij 2.000 t/min.