9 oktober 2005
Mazda 5 (2005 - 2010)
Nieuws

Mazda 5 (2005 - 2010)

Mazda5 verkozen tot Gezinsauto van het Jaar 2006

9 oktober 2005 - De nieuwe Mazda5 is gekozen tot Gezinsauto van het Jaar 2006. De uitslag van de verkiezing werd bekendgemaakt aan het eind van de jaarlijkse "Jonge Gezinnen Beurs" in de Jaarbeurs te Utrecht. De titel is een echte publieksprijs. Nadat een vakjury eerder dit jaar uit twaalf kandidaten drie genomineerden had bepaald was het vanaf dat moment uitsluitend de consument die zijn stem kon uitbrengen via een aantal magazines, websites en op de beurs zelf. De Mazda5 werd overtuigend winnaar met 50% van de stemmen.

Aan de uiteindelijke selectie deden dit jaar twaalf zeer verschillende, potentiele gezinsauto's mee. Acht juryleden hebben de kandidaten eind mei uitvoerig aan de tand gevoeld en vervolgens hun favoriete top 6 genoteerd, die uiteindelijk leidde tot een drietal nominaties, waaronder de Mazda5.

Mazda 5 (2005 - 2010)

Eisen waaraan elke kandidaat voor de Gezinsauto van het Jaar moest voldoen waren een catalogusprijs van het basismodel van maximaal € 25.000, introductie op de Nederlandse markt na de zomer 2004, en beschikken over een vijfde deur. De juryleden letten vooral op veiligheid, interieurruimte, toegankelijkheid in het interieur zowel voor kinderzitjes als voor kinderwagens en andere bagage, prijs-kwaliteitverhouding, standaarduitrusting, rijeigenschappen en comfort. De resultaten van de ANWB Autotest wogen mee in de keuze van de vakjury.

De Mazda5 werd vooral gekozen vanwege twee unieke aspecten aan deze nieuwe midi-MPV, die hem onderscheiden van soortgelijke modellen in zijn klasse: het flexibele Karakuri-interieur en de twee schuifdeuren achter.

Mazda 5 (2005 - 2010)

De winnaar werd uiteindelijk bepaald door de lezers van ANWB Kampioen, Ouders van Nu, Groter Groeien en Kinderen. Ook bezoekers van de Jonge Gezinnen Beurs, die van 6 tot en met 9 oktober werd gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht, kozen uit de drie genomineerden een winnaar. Totaal werden er 15.000 stemmen uitgebracht, waarvan 50% voor de Mazda5, 34% voor de Skoda Octavia Combi en 16% voor de Fiat Multipla.