Mazda 5 (2005 - 2010)
Mazda5 debuteert tijdens AutoRAI 2005
Het nieuwe indelingsconcept, dat plaats biedt aan zes plus een passagiers, levert volgens Mazda veel ruimte voor alle passagiers. Verder ontstaan dankzij het ontwerp extra gebruiksmogelijkheden waardoor passagiers eenvoudig in en uit kunnen stappen en zich in de auto kunnen bewegen. De kern van dit hele concept wordt gevormd door de extra open ruimte in het midden van het interieur, waardoor een vrije en onbelemmerde interactie tussen alle inzittenden van de Mazda5 mogelijk wordt.
Met zijn totale lengte van 4505 mm, zijn breedte van 1755 mm, een hoogte van 1615 mm en een wielbasis van 2750 mm levert de Mazda5 veel ruimte voor een auto met beperkte totale afmetingen. Ter vergelijking: de auto is slechts 85 mm langer en 150 mm hoger dan het vijfdeursmodel van de Mazda3; de breedte van beide auto's is identiek. Ondanks de lange wielbasis biedt de Mazda5 een minimale draaicirkel van 5,3 meter, waardoor manoeuvreren in krappe parkeersituaties voor elke bestuurder kinderspel wordt.
De tweede en derde rij stoelen kunnen worden in- en uitgeklapt om de beschikbare ruimte zo efficient mogelijk te gebruiken. Het ontwerp voorziet in een compleet vlakke vloer die desgewenst maximale beenruimte voor de tweede en derde rij stoelen mogelijk maakt. Door de rugleuningen van de tweede en derde rij stoelen om te klappen, ontstaat een flinke bagageruimte met een compleet vlakke laadvloer. In bepaalde markten, waaronder Nederland, wordt een uitvoering geleverd waarbij een zevende Karakuri-stoel kan worden uitgeklapt vanonder de zitting van de linkerstoel op de tweede rij; hierdoor kan indien nodig tussen de stoelen van de tweede rij een zitplaats worden gecreeerd voor een zevende passagier. Tevens kan een Karakuri-opbergbox onder de zitting van de rechterstoel in de tweede rij worden uitgeklapt; hierdoor wordt dezelfde ruimte benut voor extra gebruiksgemak.
De Mazda5 zal worden geleverd met 1.8 liter en 2.0 liter benzinemotoren. De 16-kleps viercilindermotoren worden ingebouwd in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Tevens is op bepaalde markten, waaronder Nederland, een viertraps automaat leverbaar. Ook leverbaar en speciaal afgestemd op de Europese markt is een 2.0 liter CiTD common rail turbodieselmotor met een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak. Hij is in twee versies leverbaar: een standaardversie en een high power uitvoering. Een nieuw dieselroetfilter draagt bij aan een algehele reductie van NOx en vaste deeltjes, waardoor de uitstoot van roetdeeltjes wordt tegengegaan, terwijl door het lagere brandstofverbruik van de motor de CO2-uitstoot tot een minimum wordt beperkt.
Mazda's zogenaamde "Advanced Impact Distribution and Absorption System", dat zorgt voor stijve carrosserieen die tegen botsingen beschermen, heeft zich mee ontwikkeld, waardoor het voldoet aan de eigenschappen van het carrosserie-ontwerp van de Mazda5. De veiligheid van het systeem bij aanrijdingen is het resultaat van testen onder omstandigheden die zwaarder zijn dan voorgeschreven volgens de regels en normen van de markt. De actieve veiligheidssystemen van de Mazda5 worden gevormd door het antiblokkeerremsysteem voor alle vier wielen (4W-ABS) in combinatie met elektronische remkrachtverdeling (EBD) en Mazdas eigen, dynamische stabiliteitscontrole (DSC). Mechanische rembekrachtiging vergroot de remkracht van de bestuurder in noodgevallen en helpt om de remweg te verkleinen.