18 april 2007

Mazda 3 (2003 - 2008)

Sterkste dieselversie vult Mazda3 serie aan

18 april 2007 - De Mazda3 is vanaf nu ook leverbaar met een 2.0-liter CiTD hp (high power) common rail turbodiesel. Deze dieselmotor vormt een aanvulling op het bestaande modellengamma van de Mazda3, dat tot op heden bestond uit vijf motorversies, twee carrosserievarianten en de sportieve MPS. De nieuwe dieselversie komt naast de al beschikbare dieselmotor in de Mazda3, de 109 pk sterke 1.6-liter CiTD common rail turbodiesel, en werd speciaal ontwikkeld voor Europese dieselklanten.

De 2.0-liter CiTD hp turbodiesel is ook te vinden in de Mazda5 en Mazda6. Deze motor produceert een vermogen van 105 kW/143 pk bij 3500 t/min en biedt een maximumkoppel van 360 Nm bij 2000 t/min, goed voor een topsnelheid van 205 km/u (Sedan) en 203 km/u (Hatchback). De turbocompressor met variabele geometrie zorgt voor een vlak koppelverloop over een breed toerenbereik. Bovendien is deze nieuwe en kleinere turbo voorzien van een turbine met een lagere massatraagheid.

Mazda 3 (2003 - 2008)

De turbo, voorzien van een tussenkoeler, zorgt voor vloeiende en lineaire acceleratie terwijl stuurreacties tot een minimum beperkt blijven. De aandrijfassen werden aan het grotere vermogen aangepast. Het merendeel van de 360 Nm aan trekkracht wordt al opgewekt bij 1500 t/min.

Dankzij de allernieuwste dieselmotortechniek en een roetfilter voldoet de 2.0 CiTD hp aan de Euro IV emissienormen. De meervoudige inspuiting is geprogrammeerd om het aantal roetdeeltjes, dat na verbranding over blijft, tot het minimum te beperken. De elektronisch geregelde inlaatluchtregelklep en de uitlaatgasrecirculatieklep (EGR) verminderen de uitstoot van stikstofdioxide (NOx).

De handgeschakelde zesbak van de Mazda3 2.0 CiTD hp is gebaseerd op de transmissie van de snelle Mazda3 MPS. Voorzien van een zelfstellende koppeling benut deze transmissie het vermogen en trekkracht van de motor ten volle.

Mazda 3 (2003 - 2008)

De carrosserie en het onderstel van de Mazda3 2.0 CiTD hp werden onder handen genomen voor een voorspelbare wegligging onder alle rijomstandigheden. Ook de aerodynamica ontsnapte niet aan de Mazda-ingenieurs. Aan de onderkant van de hatchback werden een stroomlijnplaat en wielspoilers gemonteerd.