Lexus LS400
Zalig
Lexus begint groot. De LS400 gaat de concurrentie aan met de BMW 7-Serie, Audi A8 en Mercedes-Benz S-Klasse. Het is dus een grote, statige vierdeurs sedan. Tegelijkertijd heeft Lexus een heel eigen stijl die meer bescheiden en ingetogen is, ofwel: Japans.
De LS400 is gericht op de Amerikaanse markt en daarom is buikruimte belangrijker dan hoofdruimte. De Europese bestuurder wordt daarom gedwongen om de rugleuning naar achteren en de stoel naar voren te zetten om comfortabel (onderuit) te kunnen zitten in de LS400. De stoelen zijn geheel elektrisch verstelbaar en hebben drie geheugenstanden voor drie verschillende bestuurders. De ruimte achterin is goed, maar niet overweldigend.
De aankleding is dat juist wel: de LS400 imponeert met leder, walnotenhout en heel veel knoppen. Zo is in de middentunnel zelfs een heuse hifi-installatie te vinden met RDS radio, cassette en CD (wisselaar in de bagageruimte). Uiteraard voorziet Lexus in een elektronisch bediend klimaatcontrolesysteem. De temperatuur kiezen is voldoende, vervolgens verwarmt of koelt de elektronica automatisch om tot die temperatuur te komen. Alles wat digitaal kan worden weergegeven wordt ook digitaal weergegeven, behalve de kilometerteller. Om fraude te voorkomen houdt de LS400 de totaal afgelegde afstand nog altijd bij met een analoog loopwerk.
Motor
Toch ligt het echte pronkstuk buiten het blikveld onder de motorkap: een 4.0 liter achtcilinder. Bij het starten klinkt echter geen machtige brom, maar slechts een diepe grondtoon. Na een klein hikje, daalt het toerental onmiddellijk en heerst rust in de cabine. Zodra het rempedaal wordt losgelaten, zet de LS400 zich statig in beweging. Dat gaat altijd kalm en beheersd, maar wel vlot. Zelfs zonder het gaspedaal in te trappen rijdt de LS400 al 30 km/u.
Het vermogen van 241 pk is bedoeld voor souplesse, niet voor sprintkracht. Wanneer toch wordt gevraagd om meer vermogen, komt de neus omhoog, bouwt het toerental kalm op en komt een zekere kwaadheid los uit het vooronder. Het vermogen bouwt weliswaar geleidelijk op, de uiteindelijke krachtsexplosie is enorm en bovendien onophoudelijk. Indien gewenst kan de LS400 ziedend van agressie naar de topsnelheid van 245 km/u razen. Let op met het loslaten van het gaspedaal: hierop gaat een schok door de aandrijflijn en hikt de achteras even omdat het vermogen opeens wegvalt.
Wanneer kalm met het verkeer wordt meegereden, komt de naald van het toerenteller zelden boven de 2000 tpm en heerst rust in de cabine. Sterker nog: dit is een van de weinige auto's waarvan de inzittenden als vanzelf de stem dempen, want het is onbeschoft om die rust te doorbreken, net als in een kerk of bibliotheek. Tegelijkertijd daalt het hartslag van de bestuurder en heeft helemaal niemand behoefte aan sprintvermogen. Het leven is hier goed, laat de buitenwereld maar voortrazen.
Weggedrag
De LS400 is bedoeld voor extreem comfort en, zoals eerder aangegeven, primair gericht op de Amerikaanse markt. Het onderstel is daarom uitgesproken zacht, met als gevoel dat het koetswerk overhelt in de bocht en duikt bij remmen of accelereren. Dankzij luchtvering kan de bestuurder dit karakter iets beïnvloeden, maar de LS400 blijft altijd kalm en statig. Met de demping in de sport-stand en het onderstel in de laagste stand geeft de LS400 het meest vertrouwenwekkende karakter. Toch komt deze Japanse limousine het beste tot zijn recht om voor de comfortabele stand te kiezen: dan is rijden met de LS400 als meeliften op een wolk.
Conclusie
Kan het nieuwe merk Lexus de topmodellen van de gevestigde orde verslaan? Ja, Lexus kiest voor compromisloze luxe en zet daarvoor de meest verfijnde techniek in die het bedrijf voor handen heeft. Het rijden met de LS400 is daarom in één woord samen te vatten: zalig.
Toch is de LS400 daarmee niet per definitie beter dan het bestaande aanbod van BMW, Audi en Mercedes-Benz. Lexus begint op hetzelfde niveau, maar geeft er een eigen draai aan van technische superioriteit en Japanse bescheidenheid. Daarom zal de LS400 vooral worden gekozen door mensen die zich daarbij prettiger voelen.
- Extreem comfortabel
- Vooruitstrevende techniek
- Onhandig kleine buitenspiegels
- Helt sterk over in de bocht / duikt bij remmen