Range Rover Evoque Convertibe
Omdat het kan
En dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Een dakloze versie van een gewone auto maken is al heel lastig, een terreinauto zonder dak is nog moeilijker. Dat komt omdat het dak een deel van de stevigheid van een auto bepaalt.
De uitdaging
Als bij een tweezits sportwagentje het dak ontbreekt, is dit relatief eenvoudig te compenseren met verstevigingsbalken onder de deuren. Als bij een vierpersoonsauto het dak ontbreekt, is al veel meer staal nodig. Maar een terreinauto is nog lastiger: in het terrein zou het koetswerk letterlijk vervormen als het niet stevig is.
En nog een uitdaging: de Evoque wordt deels gekozen om het uiterlijk en het fraaie lijnenspel moest behouden blijven voor de cabriolet.
Om het zichzelf niet compleet onmogelijk te maken, heeft Range Rover de driedeurs Evoque gebruikt als basis voor de "convertible", zij het dat de ruimte achterin werd behouden. Dat koetswerk is steviger dan van de vijfdeurs, en bovendien is het juist de coupé die de Evoque echt tot een schoonheid op wielen maakt. Of zoals een kenner het treffend formuleerde: "de coupé wordt uiteindelijk een klassieker, de Evoque vijfdeurs wordt oud en verdwijnt".
De oplossing
Of de Evoque Convertible even fraai gelijnd is als de Coupé, hangt af van de lakkleur. De testauto met zwarte lak en een zwart dak ziet er bijna even goed als als de Coupé. Bij een Evoque Convertible met een andere lakkleur gaat de harmonie van het originele ontwerp echter verloren doordat dak en koetswerk geen geheel meer vormen. Hoeveel bezwaar de fotograaf ook maakte: een Evoque Convertible ziet er echt het beste uit in het zwart.
In vergelijking met een soortgelijke Evoque Coupé is de Convertible bijna 300 kg zwaarder. Met al deze versterkingen heeft Range Rover zijn doel bereikt: de Evoque Convertible tordeert nauwelijks en zelfs in het terrein met twee wielen in een kuil, een wiel op een hobbel en een wiel in de lucht opent en sluit het dak nog steeds.
Weggedrag
De aan- en afloophoeken zijn iets minder groot dan die van de gewone Evoque, maar nog steeds voelt deze design-auto zich thuis in het terrein. Niet alleen deugt het basisontwerp nog altijd, ook alle off-road techniek is onverminderd beschikbaar. Met een eenvoudige druk op de knop ("Terrain Response") selecteert de bestuurder welk type terrein moet worden overwonnen, en de computer doet de rest.
Op de openbare weg is juist wel merkbaar dat de Evoque een paar kilootjes is aangekomen. De Convertible heeft een prima wegligging, maar de auto is minder dynamisch. Het koetswerk wil overduidelijk rechtdoor en commando's van de bestuurder moeten nadrukkelijker worden doorgegeven, waarop het net even langer duurt voordat deze bijna twee ton wegende cabrio van koers verandert.
Bij hard remmen is nog duidelijker merkbaar dat dit een echte zwaargewicht is geworden. Ook nu moet de bestuurder harder werken om de Evoque te overtuigen van zijn/haar wil. Dat gezegd hebbende, rijdt de Evoque nog altijd uitstekend en is de auto zijn forse prijs zeker waard.
Prestaties
Niet alleen vanwege het hogere gewicht, maar ook om de cabriolet exclusief te houden, zijn alleen de zwaardere motoren in combinatie met een (negentraps!) automaat en vierwielaandrijving beschikbaar. De 150 pk / 380 Nm sterke "TD4" in de testauto heeft net even meer werk aan de Convertible dan aan de gewone Evoque. Met name bij het wegrijden vanuit stilstand moet de motor merkbaar harder werken.
Eenmaal op snelheid zijn tussenacceleraties geen enkel probleem. Tegelijkertijd zorgt de automaat voor een zeer laag toerental op kruissnelheid, en dat komt zowel het comfort als het verbruik ten goede. Ook niet onbelangrijk: de kwaliteit van het cabrio-kap is uitstekend: de Evoque Convertible is zeer stil.
Cabriolet
Rijden met open dak is een heel andere ervaring dan met andere cabrio's. De meeste cabriolets zijn namelijk gebaseerd op sportwagens of zakenauto's en dat betekent een lage zit, diep geborgen in het koetswerk. De Evoque biedt juist een hoge zit, hetgeen voor een ongebruikelijke combinatie van een gevoel van macht en vrijheid zorgt.
Helaas zorgt de hoge zit er ook voor dat de Evoque-rijder meer last heeft van rijwind dan de bestuurder van een conventionele cabriolet. Met name bij snelheden boven de 100 km/u nemen de geluiden van de rijwind alsmede de turbulentie in het interieur sterk toe.
De Range Rover Evoque Convertible is daarom vooral een auto om mee te flaneren. Dit is een auto om mee gezien te worden, en een weekje sturen leert dat iedereen de Evoque Convertible graag ziet!
Conclusie
Waarom introduceert Range Rover de Evoque Convertible? Omdat het kan! Het ontwikkelen van een terreinauto, design-auto en cabriolet in één vormt een enorme uitdaging. Alleen al omdat Range Rover die uitdaging aan wilde gaan, is de Evoque Convertible op de markt gebracht. Een mooie bijkomstigheid is dat de Evoque nog meer status krijgt en is het model uit 2011 opnieuw actueel is.
Tijdens het rijden is merkbaar dat de Convertible een stuk zwaarder is dan een gewone Evoque, maar nog steeds zijn de rijeigenschappen goed. Bovendien is ook deze cabriolet terreinwaardig en uiterst luxueus. En daarmee is de cabriolet eigenlijk een logische aanvulling: de auto die wordt gekocht om de veelzijdigheid, biedt nu nog meer van alles.
- Hoge kwaliteit cabrio-kap
- Moderne uitrusting dankzij facelift 2016 van basismodel
- Unieke combinatie van terreinauto, design-auto en cabriolet
- Kleine bagageruimte
- Merkbaar zwaarder dan een gewone Evoque
- Veel turbulentie bij open dak op hoge snelheid