Forum Kia Sportage (2010 - 2015)
Reacties van eigenaren
Antwoord: laten tunen, ik reed er 1:16.6 mee, maar idd het ligt welaan je voeten.
Ervaring met Kia Sportage Exclusive: Dan denk je een Kia te kopen met alles er op en er aan en zeven jaar garantie, tot dusver gaat alles goed maar dan begint de ellende . De auto trekt niet lekker op en haakt bij het schakelen, de motor houdt erg in bij het opschakelen en volgens de garage (Blokhuis Amersfoort) is er niets aan de hand! Dit hoort bij dit model met deze motor (2.0l) na eeen paar maanden een enorm kabaal onder de auto, volgens Blokhuis niets ernstigs, maar het maakt zon'n kabaal dat het onderdeel toch maar vervangen werd. Auto schakelt nog steeds niet lekker en trekt niet lekker op, een soort van dip en toerenterugval, maar ook dit hoort bij dit model (?) klagen helpt niet.
Sportage krijgt beurt nummer 2 waarbij nogmaals de genoemde problemen ter sprake komen, ineeens onderkent men het probleem en zal de koppelingscylinder verrvangen worden, het hakerige schakelen is nu weg, maar de dip bij het opschakelen blijft. Ondertussen zijn ook nog de al versleten vloematten vervangen, deze zijn binnen twee jaar al helemaal doorgesleten (!). Verder is het deurrubber aan de bestuurderskant diverse keren losgekomen en tussen het portier terecht gekomen, waardoor het op een gegevn moment helemaal stuk was. Dan verwacht je met de zeven jaar garantie dat dit onderdeel kosteloos vervangen zal worden, helaas pindakaas of ik even 87 euro wilde dokken! Dit valt namelijk niet onder de garantie(?). Dit ligt namelijk aan de gebruiker en dat betekent dat het niet onder de garantie valt. Vervolgens leide dit tot een welles nietes gesprek met de dealer die zich absoluut niet coulant opstelde en nu een klant kwijt is.
Kortom :prachtige auto met hier en daar wat aandachtspunten, maar kwalitatief onvoldoende. En garantievoorwaarden met een luchtje.
Antwoord: beste jjvanravels.
hier het zelfde problemen wat u allemaal schrijft alleen bij ons gaven ze de reden dat het slecht op schakelen kwam omdat kia de 2.0 dicht knijpt vanwege het energie label b .
het ratellen daar is de auto nu ook voor geweest is bekend bij kia nederland en is standaard bij de 2.0l zit hem in de koppeling platen en zitten geen garantie op
en als ze hem vervangen is het na een jaar weer terug
mvg de kia :S
Ervaring met Kia Sportage 2.0: Redelijke auto, verbruik veel hoger dan fabrikant aangeeft. Te lichte besturing en zijwindgevoelig. Kinderziektes van piepen en kraken t/m uitvallen electronica.
Ervaring met Kia Sportage 2.0 CRDI superpack A: Brandstofverbruik veel hoger dan in de brochure. Gemiddeld: 1:13,8
Antwoord: Dat vind ik op zich wel netjes voor zo'n auto. Mijn Opel Antara (ook een 2.0 liter diesel) was niet boven de 1:10 te krijgen. Ik rijd nu met een 523 (benzine) en verbruikt 1:11 en dat is echt netjes.
Ervaring met Kia Sportage 2.0 CVVT: Ik ben op zoek naar eigenaren/bestuurders van een Kia Sportage 2.0 cvvt. Die net zoals ik de ervaring hebben, dat de 2.0 ltr versie inhoudt en stoot bij het overschakelen van de eerste twee versnellingen.
Daar mijn dealer weinig wilde betekenen voor mij, ben ik zelf zo vrij geweest langs een aantal andere dealers te gaan. Bij alle dealers krijg ik te horen dat de 2.0 ltr versie gedrukt is, om niet te duur op de markt te komen. En dat het een bekend probleem is bij de 2.0 ltr. Het zou hier gaan om een softwareprobleem.
Ik weet dat ik absoluut niet de enige met dit probleem ben en wil dus graag de ervaringen van andere eigenaren delen. Het gaat hier om de handgeschakelde 2.0 cvvt, maar het zou ook kunnen, dat het probleem zich ook voordoet bij de automaat-versie. Het kan zijn dat het probleem bij u is opgelost, ik hoor graag u ervaringen.
Antwoord: Sinds 1 juli 2011 de 2.0 ltr 4 WD(inschakelbaar) en totaal geen schakelprobleem, dus dat software-verhaal lijkt wat vreemd. Mocht wat zwaarder sturen bij hoge snelheden (da's wel een software-probleem maar ook een kwestie van smaak), maar verder perfect. Misschien is de software voor de 4WD ook geschikt voor de 2WD? Maar nogmaals ik heb mijn twijfels.
Harry vd K
Antwoord: Hier sinds 2011 ook eigenaar van een Kia Sportage 2.0 CVVT. Schakelen hier ook een probleem; houdt in het is een vervelende hik. Kia in Amersfoort heeft iets vervangen, volgens mij de bougies. 90 euro lichter, maar geen hik lichter. Daarna het antwoord van de dealer: is gedaan om de Kia Sportage 2.0 binnen te halen in eu voor energie label b. Hhhmmm, heel erg vaag. Alleen heb ik gehoord dat als je de Kia laat chippen het weg is en de nieuwe editie 2013 / 2014 hebben het weer niet de hik. Nieuw motorblok zeggen ze dan, maar de software kan niet op een 2011 motor. Hopeloos! En dan de ratel, heel hard als je rustig overschakeld. Volgens Kia dealer kopelingplaten de veertjes komt gewoon weer terug, nou jammer heb ik gezegd: garantie is garantie. Maar hierbij trek je aan het kortste eind is slijtage komt gewoon weer terug. Dus met andere woorden: 7 jaar op wat dan wel alles slijt toch? En daar istie dan de grote lange adder onder de 7 jaar garantie. En daarbij is de Kia nu 3 jaar oud, hikt, ratelt en dan ook nog geen 60.000 km op de teller staan. Ik mag hopen dat de koppeling het nog lang uithoudt.
mvg Arnaud
Antwoord: Ik rijd ook een 2.0 CCVT uit 2011. Ik heb hetzelfde schakel-probleem, vooral van 1 naar 2 schakelen valt hij terug. Ik ga me er steeds meer aan ergeren. Ben ook bij de dealer geweest, en zeiden hetzelfde (afgesteld om aan de millieu eisen te voldoen). Zij zeiden dat het met chippen een heel stuk minder zou worden. Nu zit ik er aan te denken om dit te laten doen. Heeft u dit inmiddels ook laten doen, of zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Dan hoor ik het graag. Mvgr, vd Hurk.
Ervaring met Kia Sportage 2.0 CRDIX CLUSIVE AW: Een van de eerste dit model AWD in de diesel gekocht. Geen moment spijt van gehad. In die 2 jaar geen problemen gehad. Echt een heel goede auto.
Ervaring met Kia Sportage 16 -cdi: Een goede auto. Wel windgevoelig. Lichte sturing. Jammer dat de passagiersstoel niet verstelbaar is. Goede zit op alle plaatsen.
Verbruik ligt aan de rijstijl soms 1 op 14.5 of 1 op 12.5, zelf uitgeprobeerd op km van Tom Tom en op de kilometerteller van de auto (Nijmegen-Stavanger, Nijmegen-Elzas) .
Een paar kinderziektes prima via Garage Opgenoort Nijmegen verholpen.Garantie. Elke auto heeft wel wat, vraag maar ANWB.
Ervaring met Kia Sportage: Brandstofverbruik van Kia 1,6 GDI (van elke auto) is heel sterk afhankelijk van rijgedrag. Na tien jaar scheuren met een leaseauto, rijd ik nu 100% conform 'het nieuwe rijden'. In de zomer haal ik gemiddelde van 1:15.
N.B. Op autosnelweg rijd ik wel nooit harder dan 100/110 (de meeste mensen vinden dat sloom, ik niet) en ik rijd relatief weinig stadsritten. Verder ben ik zeer tevreden met auto en service dealer.