Publicatiedatum: 20 januari 2005
Kia Sportage (2004 - 2010)
Autotest

Kia Sportage (2004 - 2010)

Herhaling van zetten

Autotest - Kia boekt veel succes met de Sorento. Met de Sorento bracht Kia de "full size" SUV binnen het bereik van het "mid size" budget. Een enorm publiek maakte kennis met Kia, dat met de Sorento bovendien liet zien aan de hoogste standaarden te kunnen voldoen. Nu belooft Kia hetzelfde met de Sportage: een middelgrote SUV van topklasse, maar tegen een uiterst concurrerende prijs.

De concurrerende prijs is onder andere te danken aan de leverbare motoren. Dat zijn een 2.0 en 2.7 liter benzinemotor. Voor de grootverbruiker is een 2.0 liter diesel leverbaar. De Sportage is naar keuze leverbaar met vier- of tweewielaandrijving, waarbij deze laatste optie de prijs meteen flink drukt.

De keuze voor deze test valt daarom op de één-na goedkoopste uitvoering, voorzien van voorwielaandrijving en 2.0 CVVT motor. "CVVT" heeft niets te maken met continue variabele transmissie, maar met variabele kleptiming.

Kia Sportage (2004 - 2010)

Comfort

Dat laatste betekent in de praktijk een motor die ook na een koude start direct mooi rondloopt en veel souplesse biedt. Toch is de Sportage in de stad minder op z'n plaats. Hier toont de auto een nogal "gelaten" karakter. De Sportage bepaalt zelf het tempo. Veel of weinig gas betekent voornamelijk veel of weinig motorgeluid. De auto komt probleemloos mee met het overige verkeer, maar is bepaald geen sprinter.

Bovendien is de Sportage op hoge snelheid of bij vlot bochtenwerk merkbaar groot en zwaar. Op het grensgebied van de wegligging kan de auto daarom hevig reageren op verkeerde stuurbewegingen. Daarmee is de wegligging van de Sportage gemiddeld voor een auto van dit formaat en zeker niet van personenautoniveau. Wel kan de Sportage onder alle omstandigheden terugvallen op een prima set remmen die deze anderhalve ton wegende SUV met groot gemak in toom houden.

Kia Sportage (2004 - 2010)

Het is vooral op de buitenweg waar de Sportage weet te overtuigen. Bij iedere snelheid is de Sportage opvallend stil en blijft het toerental van de motor aangenaam laag. Harde wind is goed voelbaar in het stuurwiel (een grote auto als deze is vrijwel automatisch zijwindgevoelig), maar geeft nauwelijks extra rijgeluiden. De Sportage houdt (hoge) kruissnelheden vast met een gemak waar menig personenauto in deze prijsklasse nog wat van kan leren!

Alleen bij tussen-acceleraties, met name bij inhalen op provinciale wegen, laat het motorvermogen te wensen over. Bovendien is het verbruik fors, want ondanks een zeer kalme rijstijl werd het beloofde brandstofverbruik van 1 op 12,5 niet gehaald.

Stoer

De testauto is voorzien van tweewielaandrijving. Alhoewel dit een uiterst gunstig effect heeft op de aanschafprijs, vallen veel van de voordelen van een SUV daarmee weg. Terreinrijden is niet langer mogelijk en ook extra veiligheid bij extreme weersomstandigheden wordt niet langer geboden.

De meeste kopers vallen echter voor het stoere uiterlijk en daar doet de onderhuidse techniek niets aan af. Voor de bijbehorende stoere foto's werd een aangepast terrein opgezocht. Dankzij de flinke bodemvrijheid en grote banden wist ook deze tweewielaangedreven Sportage zich te redden op rotsblokken. Dat belooft veel goeds voor de 4x4 varianten!

Het uiterlijk van een terreinauto betekent ook de ruimte van een terreinauto. Ook op dit vlak scoort de Sportage hoge ogen. Voorin biedt de auto veel bewegingsruimte rondom de opvallend prettig zittende stevige stoelen. Ook de achterbank biedt ruim voldoende plaats aan volwassenen. De bagageruimte is gemiddeld, maar valt positief op door het grote aantal haakjes, oogjes en andere hulpstukken. De achterbank laat zich eenvoudig opvouwen en dan biedt de Sportage veel ruimte voor de "actieve levensstijl" die in de brochures wordt aangeprezen. Bovendien is de bagageruimte gemakkelijk bereikbaar dankzij een in twee delen te openen achterklep.

Kia Sportage (2004 - 2010)

Namen en rugnummers

Op alle punten kan de Sportage de vergelijking met de concurrentie goed aan, maar Kia's sterkste punt is nog altijd de prijs/prestatie verhouding. Alhoewel de Sportage op het gebied van wegligging en rijeigenschappen slechts een gemiddelde score weet te behalen, is de eerste SUV die echt significant veel beter rijdt dubbel zo duur (BMW X3) of stukken kleiner (Subaru Forester / Mitsubishi Outlander).

Als het gaat om techniek en prestaties, doen alleen andere Koreaanse merken een soortgelijk aanbod. De diverse Europese en Japanse SUV's bieden voor deze prijs kleinere motoren en/of kleinere auto's. Bovendien kent de hier gereden "Executive"- uitvoering een riante basisuitrusting.

Conclusie

Kia herhaalt het succes van de Sorento. Met die auto kwam de "full size SUV" binnen het bereik van het grote publiek. Bovendien heeft Kia met de Sorento bewezen ook op het gebied van betrouwbaarheid en inruilwaarde goed te kunnen scoren.

Alle sterke punten van de Sorento zijn ook terug te vinden in de Sportage. Dat begint met het stoere uiterlijk, wat voor de meeste kopers de belangrijkste aantrekkingskracht zal vormen. Daarbij biedt de Sportage gezien de prijs riant bemeten motoren (die helaas minder zuinig zijn dan beloofd), een complete uitrusting en heel veel ruimte. Dat mag dan een herhaling van zetten zijn, maar waarom een succesformule veranderen?

plus
  • Nette prijs
  • Goede remmen
  • Stil en comfortabel
min
  • Zijwindgevoelig
  • Fors brandstofverbruik / matige prestaties
  • Een gewone personenauto blijft veiliger en comfortabeler