Kia Soul (2009 - 2014)
Hoe meer ziel, hoe meer vreugd
Is de Soul een design-autootje voor chique winkelstraten of juist een avontuurlijk model voor verre vakanties? Tijdens de test werden twee fotosessies gedaan met de Soul. De eerste met een crème witte auto ("Vanilla") bij een afgelegen, exclusieve country club.
Daar misstond de Soul zeker niet, want dit is een echt "design" autootje. Dat begint al met de basisvorm. De Soul is meer dan een doorsnee personenauto, maar geen volbloed terreinauto of ruimteauto. De bijzondere basis wordt aangekleed met welgemikte accenten die de ongebruikelijke vormen versterken.

Voor modeljaar 2012 werd de luchtinlaat breder, terwijl de mistlampen groter werden. De buitenspiegels kregen geïntegreerde richtingaanwijzers. Aan de achterzijde zijn de mistachterlichten verder naar buiten geplaatst, zodat de auto breder en dus stoerder lijkt.
Alhoewel het verschil alleen echt duidelijk is wanneer een nieuwe Soul naast een oud exemplaar wordt gezet, zegt het gevoel wel duidelijker dat dit een bijzondere auto is. Kortom: wat de vormgevers betreft is de missie nu al geslaagd.
Uitrusting
Als vanouds is het interieur ruim en vooral origineel vormgegeven. Die originaliteit komt vooral van bijzondere kleurcombinaties, niet van een gewaagde opzet. De vernieuwde Soul heeft een nieuwe middenconsole en nieuwe lak die de diverse bedieningselementen langer mooi moet houden.
Bijzondere "features" zijn de achteruitrijcamera in de binnenspiegel en het audiosysteem met oplichtende ringen rondom de luidsprekers. Een iPod kan alleen worden aangesloten middels een speciale kabel van Kia. Daarna barst het feest zeker niet los, want uit de grote luidsprekers komt een bedroevend bescheiden geluid. De geluidskwaliteit is zeker niet slecht, maar van een pretauto als deze mag meer spektakel worden verwacht.
Rijden
Omdat de witte Soul uit de eerste fotosessie was uitgerust met een motor die niet in Nederland zal worden gevoerd, werd de auto ingeruild voor een bruin exemplaar om de testrit voort te zetten.

Vanaf 2012 is de Soul leverbaar met een 1.6 liter "GDI" motor. De "D" in die afkorting staat niet voor diesel, maar wijst op directe injectie. Daarmee werd de benzinemotor tegelijkertijd sterker en zuiniger. Bovendien valt op dat de krachtbron ongeacht het toerental volop vermogen levert. Dankzij extra geluidsisolatie is de Soul merkbaar stiller geworden.

Het toerental mag afzakken tot 1.000 tpm en nog protesteert deze benzinemotor niet. Sommige diesels moeten meer toeren maken om soepel te blijven draaien! Een schakelindicator herinnert de bestuurder dat vroeg schakelen mag. Mede daarom bleef het testverbruik, ook op een zeer veeleisend traject, beperkt tot 6.9 liter per 100 km. Een stop/start-systeem is helaas niet beschikbaar, anders was het testverbruik zeker lager geweest.
Minstens zo belangrijk is, dat de nieuwe motor zeer direct reageert op het gaspedaal. Daardoor voelt de Soul sneller en levendiger dan voorheen en dat komt het rijplezier sterk ten goede.

Weggedrag
Ook het weggedrag zorgt voor het nodige rijplezier. Uiteraard is en blijft de Soul een relatief hoge en goedkope auto, maar binnen die beperkingen is de wegligging bovengemiddeld goed. De besturing is aangenaam direct en de Soul laat zich gewillig over een kronkelig parcours sturen.
In de stad is de Soul goed te overzien en dat geeft vertrouwen. De motorkap is vanaf de bestuurdersstoel te zien als oriëntatiepunt. Omdat de rest van het koetswerk vrijwel vierkant is, is eenvoudig in te schatten hoe groot de auto is. De (iets) grotere bodemvrijheid dan gebruikelijk maakt verkeersdrempels tot een probleem van het verleden.

Al snel blijkt dat het chique restaurant niet de juiste plaats was om de vernieuwde Soul op de foto te zetten. Een auto die zo extravagant is vormgegeven en uitdaagt tot een sportieve rijstijl hoort tussen de mensen. De testrit werd daarom afgesloten met een extra fotosessie: de Soul uitgevoerd in de kleur "Saddle Brown" mocht poseren bij graffiti in het hartje van de stad.
Conclusie
De Kia Soul is vernieuwd voor modeljaar 2012. Alhoewel de wijzigingen gering zijn, komen ze op de juiste plaats en het juiste moment. De uiterlijke wijzigingen zijn klein, maar welkom. Veel belangrijker is dat de nieuwe motor er voor zorgt dat de Soul voortaan het rijplezier biedt dat het uiterlijk van de auto doet vermoeden. Kortom: de Kia Soul heeft meer ziel gekregen, en dat doet de auto goed!
- Ruim en praktisch
- Originele vormgeving
- Prima rijeigenschappen
- Geen stop/start-systeem
- Geluid audiosysteem mag spannender