Publicatiedatum: 13 januari 2009
Kia Cee'd ISG
Rij-impressie

Kia Cee'd ISG

Stilstand is achteruitgang

Rij-impressie - Kia heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen. Het merk maakt auto's met een haarscherpe prijs/prestatie verhouding. Maar nu wil Kia meer bieden dan auto's die alleen voordelig zijn in aanschaf. Daarom introduceert Kia nu "ISG". "Intelligent Stop & Go" zou een auto zuiniger maken, zonder de prestaties te beïnvloeden. Autozine ging op stap met de "Cee'd Sporty Wagon ISG" voor een karig proefritje.

De Cee'd is één van de meest populaire modellen van Kia en daarom is juist deze auto als eerste voorzien van de ISG techniek. De Cee'd is inmiddels verkrijgbaar als hatchback, coupé ("pro_cee'd") en de hier gereden stationcar die luistert naar de naam "Sporty Wagon".

De Sporty Wagon is misschien niet de meest origineel vormgegeven stationcar, maar de auto ziet er netjes en modern uit. Bovendien biedt de auto volop ruimte aan vier personen en hun bagage. De procedure om de achterbank op te klappen is wat omslachtig, maar daarna is een forse laadruimte beschikbaar.

Voor deze karige proefrit is gekozen voor de een-na goedkoopste uitvoering, maar ook dan laat de uitrusting weinig te wensen over. Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare spiegels, elektrisch bedienbare zijruiten, airconditioning, een radio/CD-speler met MP3 en een boordcomputer behoren allemaal tot de standaarduitrusting van de hier gereden "X-pect"-uitvoering.

Kia Cee'd ISG

Motoren

Het gaat voor deze rijtest echter om het nieuwe "Intelligent Stop & Go" systeem. Dit is te combineren met de 1.4 en 1.6 liter benzinemotor. Een 1.4 liter motor lijkt op papier onderbemeten voor een forse stationcar als deze, maar in de praktijk is het een prima combinatie.

Omdat een kleine motor van nature iets minder souplesse heeft, is de 1.4 liter motor vooral na een koude start nogal onrustig. Op de snelweg maakt de Cee'd 1.4 opmerkelijk veel toeren. Vooral boven de 100 km/u is dit vermoeiend. Toch heeft Kia hier bewust voor gekozen, want door de motor op toeren te houden reageert deze altijd alert op het gas. De Cee'd 1.4 heeft daarom onder alle omstandigheden een aangename reserve paraat en voelt absoluut niet onderbemeten. Het nadeel is dat de 1.4 op de lange afstand nauwelijks zuiniger is dan de 1.6.

Kia Cee'd ISG

De wegligging van de Cee'd is goed, maar bepaald niet opwindend. Omdat de Cee'd speciaal is ontwikkeld voor de Europese markt, heeft het Koreaanse merk een geslaagde combinatie van comfort en veiligheid weten te vinden, waarmee de Cee'd een zo breed mogelijke doelgroep aanspreekt. Ook remmen en schakelen doet de Cee'd precies zoals de Europeaan het graag heeft.

ISG: de theorie

"Intelligent Stop & Go" bestaat uit twee onderdelen. Wanneer de Cee'd remt of uitrolt, wordt de energie die daarbij normaal gesproken verloren gaat omgezet in elektriciteit. Zodra de auto tot stilstand komt en de bestuurder de versnellingsbak in vrij zet en de koppeling loslaat, slaat de motor automatisch af. Wanneer de koppeling weer wordt ingetrapt om weg te rijden, start de motor vanzelf. Daarvoor wordt de "gratis" elektriciteit gebruikt die werd gewonnen tijdens het remmen of uitrollen.

Kia Cee'd ISG

In de praktijk werkt ISG probleemloos en snel. De motor start sneller dan menigeen de koppeling kan intrappen, zodat het systeem geen enkele vertraging of ergernis oplevert.

Kia Cee'd ISG

Wel is merkbaar dat ISG werkt. Dat begint uiteraard met een volmaakte rust. Een lampje bij de toerenteller geeft aan dat ISG actief is. Minder prettig is dat de airconditioning ook afslaat en dat kan op warme dagen vervelend zijn. Daarom kan ISG met een knop worden uitgeschakeld.

Een ander klein ongemak is dat de koplampen dimmen tijdens het starten van de motor, waardoor ander verkeer kan denken dat de Cee'd een lichtsignaal geeft.

ISG: de praktijk

Volgens Kia bespaart ISG 15% brandstof in stadsverkeer. Om dat te proberen is twee keer een 23 km lange stadsrit gemaakt. Eerst is ISG uitgeschakeld, met als resultaat een verbruik van 6,9 liter per 100 km. Dezelfde rit levert met gebruik van ISG een gemiddeld verbruik van 6,2 liter per 100 km. Deze gegevens worden echter vertekend door het verkeersbeeld, wat tijdens iedere rit anders is.

Daarom is ook een proef in de file gedaan. Daarvoor is door het spitsuur een rit van Den Haag naar Schiphol gemaakt. Deze rit, met voornamelijk langzaam rijdend tot stilstaand verkeer, kostte zonder ISG 6,7 liter per 100 km. Daarna is exact hetzelfde traject terug gereden met ISG ('s ochtends staat er file in beide richtingen), wat slechts 6,0 liter per 100 km kostte.

Deze resultaten benaderen Kia's belofte dat ISG 15% brandstof en CO2-uitstoot bespaart. Reken uit wat dat op jaarbasis aan benzine bespaart en het mag duidelijk zijn dat stilstand in dit geval een aangename achteruitgang is.

Conclusie

Bespaart Kia's "Intelligent Stop & Go" techniek inderdaad brandstof zonder in te leveren op de prestaties? Ja. Maar, het resultaat is sterk afhankelijk van het traject. ISG levert geen enkel voordeel op de snelweg. Hieraan wordt volgens een woordvoeder van Kia nog gewerkt. In stadsverkeer is met ISG een besparing van 10% tot 15% goed haalbaar.

De hier gereden 1.4 liter motor presteert bovendien prima en is dankzij ISG nog zuiniger geworden. Dat levert een groen label op en maakt de Cee'd met ISG goedkoper dan een variant zonder deze voorziening. Voor zakelijke rijders wordt ISG beloond met een lagere bijtelling (20%). De Cee'd schakelt, stuurt en remt zoals het hoort, biedt volop ruimte en heeft een complete standaarduitrusting. Daarmee is de Kia Cee'd niet alleen voordeliger in aanschaf, maar nu ook in gebruik!

plus
  • Scherpe prijs
  • Zuinig en vlot
  • Ruim en praktisch
min
  • 1.4 motor onrustig na koude start
  • Omslachtige procedure opklappen achterbank